THE MOST FUTURE-LIKE PROGRAM AND STUDENT PERMANENCE AT UEFS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1796

Keywords:

More Future Program, Student permanence, State University of Feira de Santana

Abstract

This article presents some results of the Research on Affirmative Policies and Student Retention at the State University of Feira de Santana (UEFS) and its main objective is to analyze the Mais Futuro Program of the state government of Bahia and its implementation within the scope of UEFS. To this end, a documentary analysis of the legislation pertinent to the program, institutional notices and reports, and bibliographic research were used. The text addresses different perspectives on student retention, analyzes the legislation that created and regulated the program and the notices published until 2024 and, finally, analyzes data on the implementation at UEFS and some challenges faced. Among the results, the work recognizes the importance of the program for the retention of vulnerable students, but advances are necessary for greater effectiveness of the policy.

Author Biographies

Otto Vinicius Agra Figueiredo, Universidade Estadual de Feira de Santana

Pedagogo pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS); Mestre e Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Professor Adjunto do Departamento de Educação da UEFS; Pesquisador do Centro de Estudos e Documentação em Educação (CEDE/UEFS); Foi Pró-Reitor da Pró-Reitoria de Políticas Afirmativas e Assuntos Estudantis (PROPAAE/UEFS) de 2014 a 2016. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0441-9875. E-mail: ovafigueiredo@uefs.br

Sandra Nivia Soares de Oliveira, Universidade Estadual de Feira de Santana

Pedagoga pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS); Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB); Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA); Professora Titular da Universidade Estadual de Feira de Santana; Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE-EDUC) da UEFS; Foi Pró-Reitora de Políticas Afirmativas e Assuntos Estudantis (PROPAAE/UEFS) de 2019 a 2024.ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8527-6094 E-mail: snsoliveira@uefs.br

Roberta Brandão Novaes, Universidade Estadual de Feira de Santana

Doutora em Antropologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); Mestra em Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro; Bacharela e Licenciada em Ciências Sociais pela Universidade Federal Fluminense; Especialista em Políticas Públicas de Cuidado com Perspectiva de Gênero pela Faculdade Latinoamericana de Ciências Sociais/CLACSO. Realizou estágio de pesquisa pós-doutoral na Universidade Católica do Salvador e na Universitá Degli Studi di Padova. Professora substituta da área de Sociologia na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Pesquisadora do Observatório do Trabalho e das Resistências (UEFS), coordenadora do Núcleo de Antropologia da Política (Museu Nacional/UFRJ). Atuou como antropóloga da Pró-Reitoria de Políticas Afirmativas e Assuntos Estudantis (PROPAAE/UEFS) durante o ano de 2023. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2851-2641. E-mail: rbnovaes@uefs.br

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Published

2025-06-22

How to Cite

Figueiredo, O. V. A., Oliveira, S. N. S. de, & Novaes, R. B. (2025). THE MOST FUTURE-LIKE PROGRAM AND STUDENT PERMANENCE AT UEFS. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 17(45), 253–274. https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1796