Full-time school and integral education: challenges in the approach between theoretical paradigm and teaching practice

Authors

  • Euzeni Pedroso Grimm Universidade Federal do Tocantins.
  • Lina Maria Gonçalves Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e963

Keywords:

Escola de Tempo Integral, Formação Integral, Políticas Públicas Educacionais, Currículo Integrado

Abstract

This paper analyzes the main advances and challenges in the municipal policy of full-time schools (FTEs) in the Tocantins state city of Palmas, implemented since 2007, aiming to find ways for the creation of tools that boost the development and improvement of the educational practice towards integral education. The research adopted a qualitative approach and documentary and field research procedures, with the application of a technique called Focal Group (FG) with professionals from two FTEs. Among the main results are the changes that the schools went through and the challenges related to the confusion between the concept of full-time schools and integral education. Challenges include infrastructure adequacy, working hours, continuing education for professionals and, especially, the construction of a curriculum suitable to the modality, which integrates the activities developed in both shifts of the day.

 Keywords: Full-time School. Educational Public Policies. Citizenship. Integral Education. Integrated Curriculum.

Author Biographies

Euzeni Pedroso Grimm, Universidade Federal do Tocantins.

Mestre em Gestão de Políticas Públicas (GESPOL) pela UFT; Licenciada em História. Servidora do quadro efetivo da secretaria municipal de educação de Palmas-TO, Gestora de convênios na Fundação Cultural de Palmas, desde 2010.

Lina Maria Gonçalves, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Filiação Institucional: Professora efetiva da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG), colegiado de Pedagogia da Unidade de Divinópolis, MG. Colaboradora no Programa de Pós-graduação em Gestão de Políticas Públicas (GESPOL) da Universidade Federal do Tocantins (UFT), Palmas, Tocantins.

Qualificação acadêmica: Pedagoga, Mestre em Tecnologias da Inteligência e Design Digital e Doutora em Educação: currículo,  pela PUC SP. Linhas de Pesquisa:"Educação, conhecimento e formação de educadores na sociedade digital! e “Educação, Ciência, Tecnologia e Desenvolvimento Territorial”.

 

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Published

2021-02-06

How to Cite

Grimm, E. P., & Gonçalves, L. M. (2021). Full-time school and integral education: challenges in the approach between theoretical paradigm and teaching practice . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 12(28), 604–627. https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e963