Some reflections on childhood in and from rural areas

Authors

  • Geralda Maria de Bem Universidade do Estado do Rio Grande do Norte
  • Cícero Nilton Moreira da Silva Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1009

Abstract

This text deals with the concept of childhood in and from rural areas, emphasizing its experiences, its history, and its culture, socially constructed and shared in rural contexts. It aims to identify the conceptions of children living in the rural setting. It aims to identify the conceptions of childhood in the rural scenario. We used as methodological procedures the bibliographic research supported by authors Rocha (2013), Gobbi e Finco (2013) Silva (2013), Caldart (2011), and Gonçalves (2003), among others, who discuss the subject under study. Therefore, this study gave us the opportunity to understand the relevance of the daily lives experienced by children, their conception of the world arising from their multiple experiences, their way of living childhood, that is, rural childhood has its own meaning, as it includes settled children, land/agrarian reform encampment children, quilombolas (maroons), riverside children, and peasant children.

Keywords: Childhood in and from rural areas. Rural childhood. Countryside

Author Biographies

Geralda Maria de Bem, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

Mestrado em Ensino pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2016). Especialização em Psicopedagogia Institucional pelas Faculdades Integradas de Patos (2006). Especialização em Educação Infantil pelo Instituto Superior de Educação de Cajazeiras (2010) e Especialização em Educação e Linguagens para Multiculturalidade pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2014).

Cícero Nilton Moreira da Silva, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN

Graduação em Geografia/Licenciatura pela Universidade Estadual do Ceará (2000), Mestrado em Geografia também pela Universidade Estadual do Ceará (2003) e Doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Ceará - UFC (2013). Atua como Professor Adjunto, do Quadro Permanente, da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (Campus de Pau dos Ferros-RN), com atividade de pesquisa junto ao Núcleo de Estudos de Geografia Agrária e Regional (NuGAR) e ao Núcleo de Estudos em Educação (NEEd), ambos vinculados à PROPEG/UERN. Faz parte do corpo docente permanente do Programas de Pós-graduação em Ensino (PPGE), mais especificamente do Curso de Mestrado Acadêmico em Ensino (CMAE), bem como do Programa de Pós-graduação em Planejamento e Dinâmicas Territoriais do Semiárido (PLANDITES), ambos sediados no CAMEAM/UERN.

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Published

2021-02-06

How to Cite

Bem, G. M. de, & Silva, C. N. M. da. (2021). Some reflections on childhood in and from rural areas. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 12(28), 718–730. https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1009