Education Training in Race and Ethnic Relationships: dialogue on educational practices

Authors

  • Yamilia de Paula Siqueira Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ione Aparecida Duarte Santos Dias Secretaria Municipal de Educação de Cariacica
  • Cleyde Rodrigues Amorim Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1011

Keywords:

Formação docente. Educação das Relações Étnico-Raciais. Lei nº 10.639/2003. Produto educacional.

Abstract

This article discusses the importance of teacher training for the Education of Race and Ethnic Relations as part of the Professional Master's Degree research. The theoretical framework is based on the discussion of studies on the curriculum prescribed for schools, teacher training and the implementation of Law No. 10,639 / 2003 with the aim of thinking about ways to enhance the dialogue for teacher training and the fight against racism. The work is characterized as action research, and the path was built during the preparation of a training course that was offered to educational professionals. We present as results the importance of the professional master's degree to dialogue with teaching practice, the challenges faced to establish the anti-racist struggle through training and the lack of training courses for the Education of Race and Ethnic Relations.

Keywords: Teacher training. Education of Race and Ethnic Relations. Law No. 10,639/2003. Educational product.

Author Biographies

Yamilia de Paula Siqueira, Universidade Federal do Espírito Santo

Graduada em Ciências Sociais. Mestranda em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo. Professora na Secretaria de Educação do Espírito Santo

Ione Aparecida Duarte Santos Dias, Secretaria Municipal de Educação de Cariacica

Mestra em Educação, pela Universidade Federal do Espírito Santo- UFES. Professora da rede Municipal de
Cariacica.  

Cleyde Rodrigues Amorim, Universidade Federal do Espírito Santo

Docente e pesquisadora da Universidade Federal do Espírito Santo, junto ao Departamento de Educação, Política e Sociedade, ao Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação e ao Nucleo de Estudos Afro-Brasileiros.

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Published

2021-02-06

How to Cite

Siqueira, Y. de P., Dias, I. A. D. S., & Amorim, C. R. (2021). Education Training in Race and Ethnic Relationships: dialogue on educational practices. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 12(28), 628–647. https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1011