Childhood and youth education challenges: the effects of Covid-19

Authors

  • Aparecido Renan Vicente Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"Faculdade de Ciências e Letras - Campus Araraquara - UNESP http://orcid.org/0000-0003-4417-0880
  • Paola Alves Martins dos Santos Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"Faculdade de Ciências e Letras - Campus Araraquara - UNESP http://orcid.org/0000-0002-1013-5991
  • Andreza Marques de Castro Leão Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara-Unesp. Araraquara – SP http://orcid.org/0000-0002-5037-4882
  • Diene Monique Carlos Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Paulo-SP http://orcid.org/0000-0002-4950-7350

Keywords:

Desafio da Educação. Tecnologia Educacional. Internet. Direitos do Educando.

Abstract

Considering that school management, children, adolescents, and families are being challenged by remote education as a result of Covid-19, this article's main objective is to discuss the effects of the pandemic on children's and youngsters’ education. With this intent, we systematized the theoretical studies that have focused on discussing this topic in order to learn such effects. The findings of the scientific literature point to the obstacles that children and adolescents are facing to do school activities, among which they mention the lack of internet access, the absence of electronic devices, the shortage of specific teaching materials for remote education, and the lack of parental support and monitoring in academic activities, among others, which reveal that the pandemic has brought about social and educational impacts, implying a violation of children’s and adolescents’ right to education.

Keywords: Educational Challenge. Educational technology. Internet; Student Rights.

Author Biographies

Aparecido Renan Vicente, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"Faculdade de Ciências e Letras - Campus Araraquara - UNESP

Doutorando em Ciências Biológicas e da Saúde-UFSCar. E-mail: renanvct.psico@yahoo.com

Paola Alves Martins dos Santos, Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho"Faculdade de Ciências e Letras - Campus Araraquara - UNESP

Doutoranda em Educação Escolar (FCLAR).

Andreza Marques de Castro Leão, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara-Unesp. Araraquara – SP

Docente do Departamento de Psicologia da Educação e dos Programas de Pós-Graduação em Educação Escolar e Educação Sexual da Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara-Unesp. Araraquara – SP.

Diene Monique Carlos, Universidade Federal de São Carlos (UFSCar), São Paulo-SP

Docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da (UFSCar), São Paulo-SP.

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Published

2021-03-21

How to Cite

Vicente, A. R., Santos, P. A. M. dos, Leão, A. M. de C., & Carlos, D. M. (2021). Childhood and youth education challenges: the effects of Covid-19. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(29), 386–398. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1034