Literacy practices in the multifunctional classroom of the ‘Tekator’ state-run indigenous school, Mariazinha Village, Tocantinópolis (TO)

Authors

  • Gustavo Cunha de Araujo Universidade Federal do Tocantins - UFT http://orcid.org/0000-0002-1996-5959
  • Gracilene dos Santos Universidade Federal do Tocantins - UFT

Keywords:

Educação. Letramento. Sala Multifuncional. Apinayé. Indígenas. Arte.

Abstract

Inclusive education arises with the proposal to include the disabled in regular basic education. In order for them to remain in the regular classroom, it was necessary to implement specialized rooms called Multifunctional Resource Rooms, with the purpose of assisting in the teaching and learning process of indigenous people with disabilities. From an empirical and theoretical perspective, the study is based on the qualitative approach and, more specifically, ethnographic research. The objective of the research was to analyze how inclusive education was promoted in the ‘Tekator’ state-run indigenous school, in a city of Tocantins state, Brazil. Among some results, it was found that inclusive education at the indigenous school is basically promoted based on visual elements present in the art course unit, such as videos, drawings, and paintings, among others, from the perspective of multiliteracy.

Keywords: Literacy. Multifunctional room. Apinayé. Indigenous people. Art.

Author Biographies

Gustavo Cunha de Araujo, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Doutor em Educação pela UNESP. Mestre em Educação pela UFMT. Graduado em Artes Visuais pela UFU. Professor da Universidade Federal do Tocantins na graduação e no Programa de Pós-Graduação Profissional em Educação. É docente vinculado também ao Programa de Pós-Graduação Profissional em Artes (IARTES/UFU).

Gracilene dos Santos, Universidade Federal do Tocantins - UFT

Mestranda pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Graduada em Educação do Campo com habilitação em Artes e Música pela Universidade Federal do Tocantins (UFT).

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Published

2021-09-13

How to Cite

Araujo, G. C. de, & Santos, G. dos. (2021). Literacy practices in the multifunctional classroom of the ‘Tekator’ state-run indigenous school, Mariazinha Village, Tocantinópolis (TO). EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(30), 585–603. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1057