CAPES Teacher Residency Program: a good pedagogical idea?

Authors

  • Beatriz Martins dos Santos Prado Universidade Católica de Santos
  • Marineide de Oliveira Gomes Universidade Católica de Santos

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1140

Keywords:

Pedagogical Residency Program, Teacher Training, Supervised Curricular Internship, Licentiate Courses

Abstract

The article presents a critical analysis of the CAPES Teacher Residency Program (Brazilian acronym, PRP/Capes) as a form of curricular internship based on a survey of teacher residency initiatives in Brazil and, in particular, the Teacher Residency Program of the Pedagogy undergraduate program of the Federal University of São Paulo - Guarulhos campus. In this qualitative research, literature was reviewed and documents of such programs were analyzed with the theoretical support of the Public Policy Cycle approach (BALL, 2011) to investigate the contexts of influences and text production with the analysis of changes in the legal guidelines for teacher training from 2002 to 2019. The intention is to indicate the similarities and differences of the two programs, identifying the concepts in dispute: i) on teacher training; ii) on supervised curricular internship (or an approximation of professional teaching environments) - with the intention of highlighting perspectives for improving the quality of teacher training programs in Brazil. We conclude that approaching actual environments for professional immersion in the formative course of undergraduate teaching students - such as PRP Capes – is important, and the supervised curricular internship in the training of teachers at a higher education level, with research, problematization, theory/practice and permanent reflection, is central.

Author Biographies

Beatriz Martins dos Santos Prado, Universidade Católica de Santos

Professora de Educação Infantil, Mestre em Educação pela Universidade Católica de Santos (Unisantos), graduada em Pedagogia pela Universidade Católica de Santos (Unisantos) e especialista lato sensu em Alfabetização e Letramento: Ensino e Intervenção pela Universidade São Judas - Campus Unimonte. Membro do Observatório de Políticas Públicas Educacionais: Infâncias, Educação Integral e Pesquisa-Formação (CNPq) na Universidade Católica de Santos (Unisantos).

Marineide de Oliveira Gomes, Universidade Católica de Santos

Doutora em Educação, com Pós-Doutoramento na mesma área. Mestre em Educação e em Políticas Públicas. Pedagoga. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Santos. Líder do Observatório de Políticas Educacionais: Infâncias, Educação Integral e Pesquisa-Formação (CNPq).

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Published

2022-01-03

How to Cite

Prado, B. M. dos S., & Gomes, M. de O. (2022). CAPES Teacher Residency Program: a good pedagogical idea?. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 1243–1261. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1140