Can you talk about love at school? La Salle and early childhood pedagogy

Authors

  • Clóvis Trezzi Universidade La Salle

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1152

Keywords:

Século XVII. Pedagogia moderna. Antropologia da educação

Abstract

This paper develops the topic of love as an anthropological paradox present in the pedagogy of João Batista de La Salle (1651-1719). The methodology is a hermeneutical approach to La Salle's writings, based on the idea that it is the Christian commandment of love that moves his pedagogical thinking. It investigates the origin of this thought, which is based on the gospel and the new understanding of childhood that emerged from the 16th century. It shows that education based on love as an anthropological foundation remains relevant, and this human pedagogy, which gives children the dignity of a person, is the basis of modern pedagogy. It concludes that, as a pedagogical element, love in the pedagogy of La Salle comes up as a paradoxical issue, since it does not demand reciprocation and its main objective is the subject’s education for autonomy.

Author Biography

Clóvis Trezzi, Universidade La Salle

Doutor em Educação (2018) pela Universidade La Salle de Canoas (RS) e Mestre em Educação (2010) pela Universidade Cidade de São Paulo (SP); especialista em Ensino Religioso e Pastoral da Educação (2006) pela PUC/PR; Graduado em Pedagogia (2006) pela UNIMEO/CTESOP (Assis Chateaubriand - PR) e em Filosofia (2002) pela Universidade Católica de Brasília (DF). Atua na Educação Básica desde 1994 como professor de Ensino Religioso e Filosofia e também na gestão de escolas na Rede La Salle. É professor no curso de Pedagogia da Universidade La Salle e Professor no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle de Canoas (RS).

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Published

2022-01-03

How to Cite

Trezzi, C. (2022). Can you talk about love at school? La Salle and early childhood pedagogy. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 1000–1017. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1152