Can you talk about love at school? La Salle and early childhood pedagogy
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1152Keywords:
Século XVII. Pedagogia moderna. Antropologia da educaçãoAbstract
This paper develops the topic of love as an anthropological paradox present in the pedagogy of João Batista de La Salle (1651-1719). The methodology is a hermeneutical approach to La Salle's writings, based on the idea that it is the Christian commandment of love that moves his pedagogical thinking. It investigates the origin of this thought, which is based on the gospel and the new understanding of childhood that emerged from the 16th century. It shows that education based on love as an anthropological foundation remains relevant, and this human pedagogy, which gives children the dignity of a person, is the basis of modern pedagogy. It concludes that, as a pedagogical element, love in the pedagogy of La Salle comes up as a paradoxical issue, since it does not demand reciprocation and its main objective is the subject’s education for autonomy.
References
ARIÈS, P. História social da criança e da família. 2. ed., Rio de Janeiro: LTC, 2015.
DURKHEIM, E. Educação e sociologia. 4. ed., Petrópolis: Vozes, 2013
FIÉVET, M. Les enfants pauvres à l'école: La révolution scolaire de Jean-Baptiste de La Salle. Paris: Imago, 2001.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. 42. ed., Petrópolis: Vozes, 2016
HANSEN, J. A. Educando príncipes no espelho. In: FREITAS, M. C.; KULMANN Jr., M. (Orgs.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez Editora, 2002, pp. 61-97.
HEYWOOD, C. Uma história da infância: da Idade Média à época contemporânea no ocidente. Porto Alegre: Artmed, 2004.
KANT, I. Crítica da razão prática. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
KULMANN Jr., M. (Orgs.). Os intelectuais na história da infância. São Paulo: Cortez Editora, 2012, pp. 99-127.
LA SALLE, J. B. Guia das Escolas Cristãs. Canoas: Unilasalle, 2012a.
LA SALLE, J. B. Meditações sobre as Principais Festas do Ano. Canoas: Unilasalle, 2012b.
LA SALLE, J. B. Meditações para os tempos de retiro. Canoas: Unilasalle, 2012c.
LA SALLE, J. B. Regras Comuns dos Irmãos das Escolas Cristãs. Canoas: Unilasalle, 2012d.
LA SALLE, J. B. Regras do decoro e da urbanidade cristãos. Canoas: Unilasalle, 2012e.
MANACORDA, M. A. História da educação: da antiguidade aos nossos dias. 13. ed., São Paulo: Cortez, 2010.
MORALES, A. A. Pedagogía Lasallista: Asociados para una nueva propuesta educativa libertadora. Lima: Distrito Lasallista de Perú 2001.
PAULY, Evaldo; CASAGRANDE, Cledes; CORBELLINI, Marcos. Entre omissão, desconhecimento e reconhecimento: João Batista de La Salle na pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 23, e230079, 2018. Disponível em:<https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v23/1809-449X-rbedu-23-e230079.pdf. >Acesso em: 24 dez 2020.
RICOEUR, P. Amor e justiça. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
SMOLKA, A. L. B. Estatuto de sujeito, desenvolvimento humano e teorização sobre a criança. In: FREITAS, M. C.;
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.