Pedagogos em Cena: experiências compartilhadas em múltiplos espaços
Pedagogues on Stage: experiences shared in multiple spaces
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1164Keywords:
Pedagogia, Ciência da Educação, Saberes Pedagógicos.Abstract
This article presents the process of the construction and development of the ‘Pedagogues on Stage” project from its inception, when it was created by a group of professional pedagogues working for the Education College of the Fluminense Federal University, until its integration into the ‘Theotônio dos Santos’ Development and Education Program of the Rio de Janeiro State University, adopting the virtual format due to the Covid 19 pandemic. The project in question aims to promote exchange between pedagogues, pedagogy students and researchers, providing visibility for the knowledge and meanings built by the theoretical-practical reflection of pedagogues working in school and non-school educational spaces. The first part of this article discusses pedagogy as a science, the production of knowledge by pedagogues and their role as teaching practice researchers. Based on a reflective report, its second part discusses and evaluates the relevance and results achieved by the project so far.
Keywords: Pedagogy, Educational science, Pedagogical knowledge.
References
BRZEZINSKI, Iria. Pedagogia, pedagogos e formação de professores: busca e movimento. Campinas: Papirus, 1996.
COULON, Alain. A condição de estudante: a entrada na vida universitária. Salvador: EDUFBA, 2008
CRUZ, Giseli Barreto. Curso de Pedagogia no Brasil. História e formação com pedagogos primordiais. Rio de Janeiro: Wak, 2011.
DURKEIM, Émile. Educação e sociologia. Rio de Janeiro: Vozes, 2013.
EDELSTEIN, Gloria E. Pedagogos e Docentes Universitários: uma relação paradoxal. In VEIGA, Ilma Passos Alencastro, CUNHA, Maria Isabel (Orgs). Desmistificando a profissionalização do magistério. Papirus Editora, 1999.
FACULDADE DE EDUCAÇÃO DA UFF. Projeto Pedagógico do Curso de Pedagogia. 2012. Mimeo.
FABRE, Michel. Existem saberes pedagógicos. HOUSSAYE, Jean et al (Org). Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
FRANCO, Maria Amélia; LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma Garrido. Elementos para a formulação de diretrizes curriculares para cursos de pedagogia. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 130, p. 63-97, jan. 2007
______. Pedagogia como ciência da educação. São Paulo: Cortez, 2008.
GHIRALDELLI JR. Paulo. O que é Pedagogia. Coleção Primeiros Passos. São Paulo: Editora Brasiliense, 1987.
HOUSSAYE, Jean. Pedagogia: justiça para uma causa perdida? In HOUSSAYE, Jean et al (Org). Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
LIBÂNEO, José Carlos. Ainda as perguntas: o que é pedagogia, quem é o pedagogo, o que deve ser o curso de pedagogia? In PIMENTA, Selma Garrido (Org). Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2011.
______ . Pedagogia e pedagogos: para quê? São Paulo: Cortez, 2005.
NAPAIS – FEUFF. Proposta de acompanhamento pedagógico. 2014. Mimeo.
_______. Programa pedagógico de orientação acadêmico-profissional. 2016. Mimeo.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2006.
______. Panorama atual da Didática no quadro das Ciências da Educação: Educação, Pedagogia e Didática in: Pimenta, Selma Garrido (Org.) Pedagogia, ciência da educação? São Paulo: Cortez, 2005.
SAVIANI, Demerval. A pedagogia no Brasil: história e teoria. Campinas: Autores Associados, 2012
SCHMIED-KOWARZIK, Wolfdietrich. Pedagogia dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
SEVERO, José Leonardo R.de Lima. Pedagogia e educação não escolar no Brasil: crítica epistemológica, formativa e profissional. (2015). 194 f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2015.
SILVA, Carmem Silvia Bissoli. Curso de Pedagogia no Brasil: História e Identidade. São Paulo: Autores Associados, 1999.
SILVA, Lauraci Dondé; OLIVEIRA, Mauro; ZARDO; Rosane Rossi; REDIVO, Andreá Betio. Reopção de curso: em busca de adaptação à vida universitária. Disponível em: http://docplayer.com.br/7469929-Reopcao-de-curso-em-busca-da-adaptacao-a-vida-universitaria.html. Acesso em 05/08/21.
SOËTARD, Michel. Ciência (s) da educação ou sentido da educação? A saída pedagógica. In HOUSSAYE, Jean et al (Org). Manifesto a favor dos pedagogos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.