Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers

Authors

  • Poliana Hreczynski Ribeiro Universidade Estadual de Maringá (UEM)
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá
  • Marcos Vinicius Francisco Universidade Estadual de Maringá

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1194

Keywords:

Educação Estética. Formação continuada. Educação Infantil. Teses e dissertações.

Abstract

This article aimed to analyze 2014-2019 theses and dissertations on Aesthetic Education in continuing training programs for early education teachers found in the Theses and Dissertations database at the platform of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Brazilian acronym, Capes) and in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations (Brazilian acronym, BDTD). The theoretical and methodological framework included Historical and Cultural Psychology and Historical and Critical Pedagogy, since they provide subsidies to reflect on, plan and organize pedagogical praxis. Six research productions, namely, one thesis and five dissertations, met the aims of this article. Tables and graphs in which relevant information on current research may be retrieved were prepared for analysis. Content Analysis, provided by Bardin (2016), was also employed to create categories for analysis. Results show scanty scientific productions and the need for further study and research on the theme.

Author Biographies

Poliana Hreczynski Ribeiro, Universidade Estadual de Maringá (UEM)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É bolsista (CAPES) e Representante Discente no Conselho Acadêmico do PPE/UEM.

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá

Solange Franci Raimundo Yaegashi é doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Atualmente é Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá.

 

Marcos Vinicius Francisco , Universidade Estadual de Maringá

Marcos Vinicius Francisco é doutor em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP).  Atualmente é Docente na Universidade Estadual de Maringá (UEM), Campus Regional do Vale do Ivaí (CRV), do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Ribeiro, P. H., Yaegashi, S. F. R., & Francisco , M. V. . (2022). Analysis of theses and dissertations on aesthetic education in continuing training Programs for early education teachers . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 1157–1175. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1194