Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives

Authors

  • Joelson de Sousa Morais Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Maria Divina Ferreira Lima Universidade Federal do Piauí (UFPI)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1234

Keywords:

Aprendizagem pela experiência, Escritas narrativas (auto)biográficas, Pesquisaformação, Reflexividade

Abstract

The text is configured as a(n) (auto)biographical narrative research project in education, in which 35 teachers from different regions of Brazil participated. The methodological devices used were: research diary, written narratives, and audio and video recordings. The objective was to reflect on the experiences of sensitivity and learning reported in (auto)biographical written narratives on teacher-narrator-researcher training. The lessons learned from this training-research reflect the potential that (auto)biographical narrative writings promoted in the weaving of knowledge and skills in the development of one’s sensitivity, creativity and emotions discovered per se and in dialogue with the others during the formative meetings.

Author Biographies

Joelson de Sousa Morais, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)

Doutorando em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) na linha de pesquisa Formação de Professores, Currículo, Trabalho Docente e Avaliação (Bolsista CAPES). É pesquisador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Continuada (GEPEC/UNICAMP), do Grupo Interinstitucional de Pesquisaformação Polifonia (UNICAMP/UERJ), do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares: Educação, Saúde e Sociedade da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA/CPNQ) e do Núcleo de Pesquisa em Educação, Formação Docente, Ensino e Práticas Educativas (NUPEFORDEPE/UFPI). É Professor Substituto da Universidade Federal do Maranhão (UFMA)/Campus Codó-MA.

Maria Divina Ferreira Lima, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). É professora do Departamento de Métodos e Técnicas de Ensino (DMTE) da Universidade Federal do Piauí (UFPI) e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGED/UFPI). Coordenadora do Núcleo de Pesquisa em Educação, Formação Docente, Ensino e Práticas Educativas (NUPEFORDEPE). 

References

ALVES, Nilda. Cultura e cotidiano escolar. Revista Brasileira de Educação. n.23, Rio de Janeiro, Maio/Agosto. 2003. p.62-74. Disponível em: < https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-24782003000200005&script=sci_arttext>. Acesso em: 30 jan. 2021.

BAKHTIN, Mikhail. Para uma filosofia do ato responsável. Tradução aos cuidados de Valdemir Miotello & Carlos Alberto Faraco. 3ªed. São Carlos: Pedro & João Editores, 2017.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas I. Tradução: Sérgio Paulo Rouanet; prefácio Jeanne Marie Gagnebin. 8.ed São Paulo: Brasiliense, 2012.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Pesquisaformação narrativa (auto)biográfica: trajetórias e tessituras teórico-metodológicas. In.: ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto; CUNHA, Jorge Luiz da; BÔAS, Lúcia Villas (Orgs.). Pesquisa (auto)biográfica: diálogos epistêmico-metodológicos. Curitiba: CRV, 2018. P.65-81.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Histórias de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2012. Disponível em: <https://doi.org/10.7476/9788575114698>. Acesso em: 31 jan. 2021.

BRETON, Hervé. Pesquisa narrativa: entre descrição da experiência vivida e configuração biográfica. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 50, n. 178, p. 1138-1158, out./dez. 2020. Disponível em: < http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/7185/pdf>. Acesso em: 01 fev. 2021.

GOODSON, Ivor F. Currículo, narrativa pessoal e futuro social. Tradutor: Henrique Carvalho Calado; revisão da tradução: Maria Inês Petrucci-Rosa e José Pereira de Queiroz. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2019.

JOSSO, Marie-Christine. História de vida e formação: suas funcionalidades em pesquisa, formação e práticas sociais. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 05, n. 13, p. 40-54, jan./abr. 2020. Disponível em: < https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/8423/5390>. Acesso em: 01 fev. 2021.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Cláudio, Júlia Ferreira; revisão Maria da Conceição Passeggi, Marie-Christine Josso. 2. ed. rev. e ampl. Natal, RN: EDUFRN; São Paulo: Paulus, 2010.

MORIN, Edgar. É hora de mudarmos de via: lições do coronavírus. Tradução Ivone Castilho Benedetti, com colaboração de Sabah Abouessalam. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2020.

OLIVEIRA, Inês Barbosa de. O currículo como criação cotidiana. Petrópolis, RJ: DP et alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2012.

PASSEGGI, Maria da Conceição. Narrativas da experiência na pesquisa-formação: do sujeito epistêmico ao sujeito biográfico. Roteiro, Joaçaba, v.41, n.1, p.67-86, jan./abr. 2016. Disponível em: <https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/9267/pdf>. Acesso em: 01 fev. 2021.

RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa.vol.1. Tradução Claudia Berliner. Revisão da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. 3.ed. São Paulo: Cortez, 2010.

Published

2022-05-03

How to Cite

Morais, J. de S., & Lima, M. D. F. (2022). Sensitivity and learning in sharing teacher training narratives. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(34), 487–509. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1234