Teaching Work by Projects

communication perspectives and the teaching methodologies in the context of new technologies

Authors

  • Rosália Prados Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza
  • Juliana de Sousa Lamas Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1300

Keywords:

: New technologies, Communication, Education, Teaching work

Abstract

This article deals with a study on new technologies, educational communication and teaching methodology by projects. The interest in this topic is justified, because the didactic methodologies in the teaching and learning process, in the face of the accelerated advance of new digital technologies, are among the biggest challenges of the teacher, in addition to their continuous updating in relation to the content. Therefore, the study is based on theoretical discussions about technology and education, considerations of Educommunication and teaching knowledge regarding the teaching methodology by projects. The objectives are to present theoretical ideas about the use of new technologies in the school context; to highlight the importance of language and communication interactions in the teaching and learning process and to understand their impacts on the construction of teaching knowledge, regarding the teaching methodology by projects. For the development of this discussion, the methodology is based on assumptions of bibliographic research, a qualitative approach, and thematic analysis of teaching work methods by projects.

Author Biographies

Rosália Prados, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza

Doutora em Semiótica e Linguística Geral (USP); professora e pesquisadora da Unidade de Pós-Graduação e Pesquisa do Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS) no programa de mestrado profissional em Gestâo e Desenvolvimento da Educação Profissional, na linha de pesquisa Formação do Formador. ORCID ID: https://orcid.org/0000-0003-2138-8422. Contato:  rosalia.prados@gmail.com

Juliana de Sousa Lamas, Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS)

Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza (CEETEPS). ORCID: http://orcid.org/0000-0001-5431-5153. Contato: julianaslamas@gmail.com    

References

APARICI, Roberto; OSUNA, Sara. Educomunicação e cultura digital. In: APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas editora, 2014, p.317-328.

ÁREA, Manuel. La educación en el labirinto tecnológico. De la escritura a las máquinas digitales. Barcelona, Octraedro, 2009.

ARTUSO, A.R.; MACIEL, P.D. Trabalho por Projetos na Educação Profissional e Tecnológica: um panorama de diferentes visões. Revista Contexto e Educação. Ano 35. Nº112. Set/Dez 2020. Disponível em https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9890 Acesso em: 11 maio 2021.

BRASIL, Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular, BNCC. Brasília: MEC, 14 de dezembro de 2018. Disponível em http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 10 fev. 2020.

FREIRE, P. Educação e Mudança. 25 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

HERNANDEZ, F; VENTURA, M. A organização do currículo por Projetos de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 1998.

KAPÚN, Mário. Uma pedagogia da comunicação. In: APARICI, Roberto (org). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas editora, 2014, p. 59-78.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999.

LOPES, Rovena Monteiro. A Pedagogia de Projetos. 2012. Disponível em: https://pedagogiaaopedaletra.com/resumo-a-pedagogia-de-projetos/ Acesso em: 13 set. 2021.

LÜDKE, M. O trabalho com projetos e a avaliação na educação básica. In: SILVA, J. F.; HOFFMANN, J. M. L.; ESTEBAN, M. T. (org.). Práticas avaliativas e aprendizagens significativas: em diferentes áreas do currículo. 5. ed. Porto Alegre: Mediação, 2007.

MARCHIORI, Marlene. Cultura e Comunicação Organizacional. São Paulo: Difusão, 2006

MATTELART, Armand; MATTELART, Michele. História das teorias da comunicação. Edições Loyola. São Paulo, 1999.

MOURA, Adelina. A educação ubíqua na era digital móvel: reconfiguração dos espaços de aprendizagem. In BONINI, Luci Mendes Melo; SARTORELLO, Ricardo; SCABBIA, Renata Jimenez (orgs). Dinâmicas Sociais e desenvolvimento local. Curitiba-PR: Editora CVR, 2017, p. 151-188. DOI 10.24824/978854441394.4

OLIVEIRA, Ramon. Informática educativa. São Paulo: Papirus, 2000.

PIAGET, Jean. Para Onde Vai a Educação. 16 ed. Rio de Janeiro. José Olympio, 1973

PRETTO, N.; PINTO, Cláudio C. Tecnologias e novas educações. Revista Brasileira de Educação, vol. 11, n. 31, 2006. Disponível em https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n31/a03v11n31.pdf. Acesso em: 21 jun. 2020.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014

XAVIER, Antonio C. S. O Hipertexto na Sociedade da Informação: a constituição do modo de enunciação digital. Tese de doutorado Unicamp. 2005. Disponível em http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/269080 Acesso em: 20 jun. 2020.

Published

2022-12-29

How to Cite

Prados, R., & de Sousa Lamas, J. (2022). Teaching Work by Projects: communication perspectives and the teaching methodologies in the context of new technologies. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(35), 714–726. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1300