The enjoyment of blind children with prototypes of graphic-tactile games

Authors

  • Waléria Freitas Oliveira Prado Centro de Apoio Pedagógico para o Atendimento às Pessoas com Deficiência Visual – CAP/CEBRAV
  • Ana Paula Salles da Silva UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1328

Keywords:

Blind children, Grapho-tactile games, Enjoyment, Difficulties

Abstract

This article aims to analyze the possibility of enjoyment of blind children with grapho-tactile game prototypes. The data collection for the research was conducted through interviews with 5 teachers specializing in the care of individuals with visual impairments; a support teacher connected to early childhood education; 3 blind children; 4 non-blind children; and 3 mothers responsible for both the blind children as well as the non-blind children who participated in the research. The data demonstrates the importance of the tactile reference for the games’ enjoyment that are part of children’s culture and which the difficulties were associated with limitations of the prototypes developed for the research, and these difficulties were reviewed for the final version of the graphic-tactile games design.

Author Biographies

Waléria Freitas Oliveira Prado, Centro de Apoio Pedagógico para o Atendimento às Pessoas com Deficiência Visual – CAP/CEBRAV

Mestra em Ensino na Educação Básica pela Universidade Federal de Goiás. Especialista em Atendimento Educacional Especializado em Altas Habilidades e Superdotação pela Faculdade Delta. Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Goiás. Professora no Centro de Apoio Pedagógico para o Atendimento às Pessoas com Deficiência Visual – CAP/CEBRAV. - waleriaoprado@yahoo.com.br

Ana Paula Salles da Silva, UNIVERSIDADE FEDERAL DE GOIÁS

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina. Docente da Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa em Conexões entre Práticas Corporais, Tecnologias e Inclusão – ConnectLAb. E-mail: aninhasalless@ufg.br

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Published

2024-03-31

How to Cite

Freitas Oliveira Prado, W., & Salles da Silva, A. P. (2024). The enjoyment of blind children with prototypes of graphic-tactile games. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(40), 146–162. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1328