The Teacher’s Knowledge and Teaching Literature in the Initial Training of Pedagogues

Authors

  • Maria Analia Pontes Neta Universidade Estadual do Rio Grande do Norte
  • Kivia Pereira Queiroz Universidade do Estado do Rio Grande Do Norte
  • Diana Maria Leite Lopes Saldanha Universidade do Estado do Rio Grande Do Norte

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1499

Keywords:

Training, Teaching literature, Pedagogy Course, Literature and Childhood

Abstract

This paper discusses the importance of teaching literature in the initial training of a pedagogue in the Pedagogy course at the Advanced Campus of Pau dos Ferros - CAPF, at the State University of Rio Grande do Norte - UERN. It adopts a qualitative approach of an exploratory nature, using a questionnare to collect data. With the purpose of analyzing the knowledge constructed in the teaching of literature offered in the pedagogues formal initial training and the contributions of teaching literature in this training. The discourse revolves around the path of teacher training regarding the development of becoming a teacher and the knowledge necessary for the profession. Thus, the teaching of literature is proven to be one of the essential pillars of pedagogy training, in the sense that access to theoretical-methodological knowledge about literature provides the development of a taste for reading and a significant expansion of the reading repertoire.

Author Biographies

Maria Analia Pontes Neta, Universidade Estadual do Rio Grande do Norte

Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGE/UERN); membro do grupo de pesquisa GEPPE; Voluntária do Programa de Extensão Biblioteca Ambulante e Literatura nas Escolas (BALE) do Campus Avançado de Pau dos Ferros (CAPF/UERN).E-mail: analiapontes17@gmail.com

Kivia Pereira Queiroz, Universidade do Estado do Rio Grande Do Norte

Pós-graduanda em Literatura e Ensino - Instituto Federal do Rio Grande do Norte (IFRN);Mestranda em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (PPGE/UERN); membro do grupo de pesquisa GEPPE; Voluntária do Programa de Extensão Biblioteca Ambulante e Literatura nas Escolas (BALE) do Campus Avançado de Pau dos Ferros (CAPF/UERN).  - kiviapereira1@gmail.com

Diana Maria Leite Lopes Saldanha , Universidade do Estado do Rio Grande Do Norte

Doutorado em Educação/UFRN. Mestrado em Educação/UERN. Professora do Departamento de Educação da UERN/CAPF. Docente permanente do PPGE/UERN, Mestrado em Ensino. Desenvolveu pesquisas de Pós-doutorado na UFRN. Coordenadora do Projeto de extensão Biblioteca Ambulante e Literatura nas Escolas – BALE/Formação. Grupos de pesquisa: GEPPE/UERN e GPEL/UFRN. E-mail: dianalopes@uern.br

References

AMARILHA, Marly. Estão mortas as fadas? Literatura Infantil e Prática Pedagógica. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP 5, 13.12.2005. Brasília, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/12748-cp-2005 Acesso em: 10 out 2023.

BRASIL, LDB. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996, que estabelece diretrizes e bases para educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 09 out 2023.

CANDIDO, Antonio. Textos de intervenção. São Paulo: Editora 34/Duas Cidades, 2002.

CANDIDO, Antonio. O direito à Literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011.

GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

MINAYO, Maria Cecilia de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecilia de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 17. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

NÓVOA, António. Profissão Professor. Portugal: Ed. Porto, 1999.

NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, 2019.

PERRENOUD, Philippe. A formação dos professores no século XXI. In: PERRENOUD, Philippe; THULHER, Gather. As competências para ensinar no século XXI: formação de professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed, 2002.

SALDANHA, Diana Maria Leite Lopes; AMARILHA, Marly. O ensino de Literatura no curso de Pedagogia: uma presença necessária. Educar em Revista, Curitiba: Brasil, v. 34, n. 72, p. 151-167, 2018. Disponivel em: https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/62735/37189. Acesso em: 15 set 2023.

SALDANHA, Diana Maria Leite Lopes. O ensino de Literatura no curso de Pedagogia: um lugar necessário entre o institucional, o acadêmico e o formativo. 2018. (Tese doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação, Natal, 2018.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VICENTINI, Paula Perin; LUGLI, Rosário Genta. História da profissão docente no Brasil: representações em disputa. São Paulo: Cortez, 2009.

VILLARDI, Raquel. Ensinando a gostar de ler e formando leitores para a vida inteira. Rio de Janeiro: Qualitymark/Dunya, 1999.

Published

2024-03-31

How to Cite

Pontes Neta, M. A., Pereira Queiroz, K., & Maria Leite Lopes Saldanha , D. (2024). The Teacher’s Knowledge and Teaching Literature in the Initial Training of Pedagogues. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(40), 86–106. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1499