Vestiges of the jesuit period (1549–1759) in contemporary brazilian education
from catechization to laicization
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1684Keywords:
Education, Jesuit Period, Catechization, LaicizationAbstract
This bibliographical article intends on pointing out vestiges of the Jesuit period in contemporary Brazilian education. As such, it intends to describe and contextualize elements of Jesuit action which were at the head of educational endeavors in Colonial Brazil. Followingly, it presents a panorama of the Catholic Church’s influence in Brazilian education after the Jesuit period, from their expulsion by the Marquess of Pombal in 1759. Excerpts of constitutions and further legislation which showcase a continuous alliance between the Catholic Church and the State are also related. Lastly, it exhibits still-present remnants of Jesuit influence in contemporary Brazilian education, considering recent documents and prepositions from the Catholic Church on the theme of Catholic confessional education.
References
ALMEIDA, W. R. A. A Educação jesuítica no Brasil e o seu legado para a educação da atualidade. Revista Grifos. n. 36/37. 2014.
ALMEIDA, D. B. A liturgia escolar na Idade Moderna. Revista Brasileira de História da Educação, 18(48), 2018.
BOTO, C. A dimensão iluminista da reforma pombalina dos estudos: das primeiras letras à universidade. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 44, maio/ago, 2010.
BRASIL. Constituição Política do Império do Brasil de 25 de março de 1824. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
CONDINI, M. Fundamentos para uma educação libertadora - Dom Helder Câmera e Paulo Freire. 1 ed. São Paulo: Paulus, 2014.
COSTA, C. J.; OLIVEIRA, A. S. Educação, história e religião: a companhia de Jesus dentro do contexto religioso reformista do século XVI. Impulso, Piracicaba, 51-64, jan.-abr. 2016.
CURY, C. R. J. Ensino Religioso e Escola Pública: o Curso Histórico de uma Polêmica entre Igreja e Estado no Brasil. Educ. Ver., Belo Horizonte (17):20-37, jun.1993.
FERREIRA, A. G. A educação no Portugal barroco: séculos XVI e XVIII. In: STEPHANOU, M.; BASTOS, M. H. C. (Org.). Histórias e memórias da educação no Brasil. 2 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005. v. 1 – Séculos XVI-XVIII.
FERREIRA Jr., A. História da Educação Brasileira da Colônia ao século XX. São Carlos: EdUFSCar, 2010.
FRANCA, L. O método pedagógico dos jesuítas – O Ratio Studiorum. 2 e. Cedet – Campinas, 2019.
FRANCA, L. Polêmicas. Ensino Religioso e Ensino Leigo; Problemas de deontologia médica; relíquias de uma polêmica. 2 ed. Rio de Janeiro: Livraria Agir Editora, 1953.
GONÇALVES, A. M.; MUNIZ, T. A. A permanência da disciplina ensino religioso no currículo escolar brasileiro. Revista Teias, v. 15, n. 39, 117-132, (2014): Currículo, Políticas e Trabalho Docente.
IGREJA E SOCIEDADE EM DIÁLOGO: Como implantar a Pastoral da Cultura, Educação e Universitária. Como dinamizar o Ensino Religioso. Edições CNBB, 2013.
JUNQUEIRA, S. R. A. Educação e História do Ensino Religioso. Pensar a Educação em Revista, Curitiba/Belo Horizonte, v. 1, n. 2, p. 5-26, jul-set/2015.
OLIVEIRA, F. F. Educação jesuítica-século XVII: Alexandre de Gusmão e o Seminário de Belém da Cachoeira. Universidade Federal de São Carlos/SP 2014.
PAIVA, W. A. O legado dos jesuítas na educação brasileira. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 04, p.201–222. Out.-Dez., 2015.
PAPA PIO XI. Carta Encíclica Divini Illius Magistri, 31 de dezembro de 1929. Disponível em: https://www.vatican.va/content/pius-xi/pt/encyclicals/documents/hf_p-xi_enc_31121929_divini-illius-magistri.pdf.
ROSA, T. & GOMES, P. Os estudos menores e as reformas pombalinas. 2014. In: http://www.eses.pt/interaccoes.
ROSÁRIO, M. J. A. & MELO, C. N. A educação jesuítica no Brasil colônia. Revista HISTEDBR On-line, Campinas, SP, v. 15, n. 61, p. 379–389, 2015.
RIBEIRO, E. A. Democracia, pragmatismo e escola nova no Brasil. Revista de iniciação científica da FFC, v. 4 n. 2, 2004.
RIBEIRO, D. et al. A fundação do Brasil. Petrópolis, Vozes. 1992.
SANGENIS, L. F. C. Franciscanos na Educação Brasileira. In: STEPHANOU, Maria e BASTOS, Maria Helena Câmera. Histórias e Memórias da Educação no Brasil – Vol. I – Séculos XVI – XVIII Petrópolis: Vozes, 2004, p. 93-107.
SAVIANI, D. Histórias das ideias pedagógicas no Brasil. 6 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2021.
SILVA, G. & AMORIM, S. S. Apontamentos sobre a educação no Brasil Colonial (1549-1759). In: INTERAÇÕES, Campo Grande, MS, v. 18, n. 4, p. 185-196, out./dez. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.