Vestiges of the jesuit period (1549–1759) in contemporary brazilian education

from catechization to laicization

Authors

  • Teodoro Adriano Costa Zanardi Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais
  • Edson da Silva Pereira Col´égio Santa Cruz

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1684

Keywords:

Education, Jesuit Period, Catechization, Laicization

Abstract

This bibliographical article intends on pointing out vestiges of the Jesuit period in contemporary Brazilian education. As such, it intends to describe and contextualize elements of Jesuit action which were at the head of educational endeavors in Colonial Brazil. Followingly, it presents a panorama of the Catholic Church’s influence in Brazilian education after the Jesuit period, from their expulsion by the Marquess of Pombal in 1759. Excerpts of constitutions and further legislation which showcase a continuous alliance between the Catholic Church and the State are also related. Lastly, it exhibits still-present remnants of Jesuit influence in contemporary Brazilian education, considering recent documents and prepositions from the Catholic Church on the theme of Catholic confessional education.

Author Biographies

Teodoro Adriano Costa Zanardi, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

zanardi@pucminas.br. Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor Adjunto do Programa de Pós-graduação da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas). Líder do Grupo de Pesquisa: Currículo crítico, educação transformadora: políticas e práticas. orcid.org/0000-0003-4742-9288.

Edson da Silva Pereira, Col´égio Santa Cruz

Doutorando em Educação pela PUC Minas. Mestrado em Psicologia Educacional pela Pontifícia Universidade Católica de Chile (2021). Graduação em Psicologia (2012) e Teologia (2022). Diretor da Pastoral. orcid.org/0009-0005-0883-0548.

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Published

2024-12-18

How to Cite

Costa Zanardi, T. A., & Pereira, E. da S. (2024). Vestiges of the jesuit period (1549–1759) in contemporary brazilian education: from catechization to laicization. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(43), 10–32. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1684