CHALLENGES AND ALTERNATIVES IN TEACHER TRAINING

UNIVERSITY PEDAGOGY IN DEBATE

Authors

  • Roberta Melo de Andrade Abreu Universidade Federal da Bahia https://orcid.org/0000-0001-8167-1567
  • Dídima Maria de Mello Andrade Universidade do Estado da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1783

Keywords:

teacher training, university pedagogy, autonomy, innovation

Abstract

This article is part of a larger project on teacher training titled "The Pedagogical Formation in Higher Education: Contradictions and Approaches". The question is presented as follows: what is the role of pedagogical training in higher education according to faculty, and what are the necessary articulations to promote a more effective and contextualized training? We used a survey as a methodology that implements delineators for describing different groups and realities, prioritizing alternatives that emphasize the autonomy and integral formation of the educator. The theoretical foundation is based on Freire (1996), Tardif (2002), Pimenta and Lima (2014), Almeida (2012), and Masetto (2006). We prioritize autonomy, teacher training, interdisciplinary practices, and pedagogical innovation. The results indicate that university pedagogy is a space for collective construction, autonomy, and innovation, highlighting the need for creative solutions in the face of modern educational challenges.

Keywords: teacher training; university pedagogy; autonomy; innovation.

Author Biographies

Roberta Melo de Andrade Abreu, Universidade Federal da Bahia

robertamabreu@ufba.br Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC-UNEB). Professora Adjunta do Programa de Pós-Graduação em Educação e da Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (FACED-UFBA). Pesquisadora do Grupo de pesquisa em Educação, Didática e Ludicidade (GEPEL). Currículo Lattes http://lattes.cnpq.br/7935975084261127. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8167-1567

Dídima Maria de Mello Andrade, Universidade do Estado da Bahia

didima.andrade@gmail.com Doutora em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC-UNEB). Professora Titular do Programa de Pós-Graduação em Gestão e Tecnologias aplicadas a Educação na Universidade do Estado da Bahia (GESTEC-UNEB). Líder do Grupo de pesquisa em Educação, Formação de Professores, Ludicidade e Processos Tecnológicos  (ELUFOTEC). Currículo Lattes http://lattes.cnpq.br/9162199161573453. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4467-2442

References

ALMEIDA, M. I. Formação do professor do ensino superior: desafios e políticas institucionais. São Paulo: Cortez, 2012.

ALMEIDA, M. I.; PIMENTA, S. G. Pedagogia universitária: valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, Braga, Portugal, v. 27, n. 2, p. 7-31, 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37437158001. Acesso em: 17 fev. 2025.

BABBIE, E. R. Métodos de pesquisas de survey. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

CUNHA, M. I. Pedagogia universitária. In: MOROSINI, Marília C. Enciclopédia de pedagogia universitária: glossário. Brasília, DF: Inep, 2006. p. 349-405.

D’ÁVILA, C. M.; LEAL, L. B. Docência universitária e formação de professores – saberes pedagógicos e constituição da profissionalidade docente. Linhas Crí¬ticas, Brasília, DF, v. 21, n. 45, p. 467-485, 2015. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4585. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4585/4185. Acesso em: 17 fev. 2025.

FERNANDES, C. M. B. Docência universitária e os desafios da formação pedagógica. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, Botucatu, v. 5, n. 9, p. 177-188, 2001. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-32832001000200022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/icse/a/C94cY9FBcJ5Bpt9C7ZzVqys/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2025.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 23. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FRIGOTTO, G. Teoria e Práxis e o antagonismo entre a formação politécnica e as relações sociais capitalistas. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 7, supl. 1, p. 67-82, 2009. DOI: https://doi.org/10.1590/S1981-77462009000400004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zQ8Gc4nzkz3y5kSfcxqdRZk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 17 fev. 2025.

KALZ, M. et al. Designing for digital and learning: a model for integrating pedagogy and technology. [S. l.]: Springer, 2020.

LOPES, M. Formação continuada de professores: necessidade e desafios. Educação em debate, Fortaleza, v. 47, n. 1, p. 45-58, 2021.

MASETTO, M. T. (org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 2006.

MENDES, T.; ARAÚJO, L. Pesquisa em educação: conectando teoria e prática. Brasília, DF: Editora GHI, 2021.

PEREZ, A. M. A didática na formação docente: desafios e possibilidades. São Paulo: Editora UNESP, 2014.

PÉREZ GÓMEZ, A. I. La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madri: Ediciones Morata, 1998.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. F. G. Formação de professores: conteúdos e experiências. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SOARES, S. R. Pedagogia universitária: campo de prática, formação e pesquisa na contemporaneidade. In: NASCIMENTO, A. D.; HETKOWSKI, T. M. (org.). Educação e contemporaneidade: pesquisas científicas e tecnológicas [on-line]. Salvador: EDUFBA, 2009.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

Published

2025-06-22

How to Cite

Abreu, R. M. de A., & Andrade, D. M. de M. (2025). CHALLENGES AND ALTERNATIVES IN TEACHER TRAINING: UNIVERSITY PEDAGOGY IN DEBATE. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 17(45), 37–51. https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1783