UNIVERSITY TEACHING PRACTICE

EXPERIENCES OF PLAYFULNESS WITH A SENSITIVE APPROACH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1787

Keywords:

Teaching practice, higher education, ludicity, sensitive teaching, experience

Abstract

University education reflects complex relationships shaped by historical and socioeconomic tensions. On one hand, academic production is influenced by neoliberalism and the spectacularization of knowledge; on the other, a critical approach persists, resisting and challenging the commodification of education. Consequently, university teaching practice becomes a contested field, capable of either perpetuating inequalities or fostering the emancipation and critical awareness of students. Within this framework, the critical pedagogical approach emphasizes the need for teaching that prioritizes autonomy, respect, and the collective construction of knowledge. In this context, ludicity emerges as a potential element for enriching learning, stimulating interaction and engagement between teachers and students, and supporting social transformation. For this approach to be genuinely emancipatory, didactic mediation must be attuned to the singularities of students, avoiding practices that replicate oppressive structures. This study seeks to examine experiences of ludicity in higher education, exploring how students perceive and engage with such practices. Grounded in the works of authors such as d’Ávila (2022), Luckesi (2022), Mineiro (2021), Larrosa (2002), Han (2023), Ausubel (2009), and Vygotsky (2001), it addresses themes including teaching practice, ludic mediation, and pedagogical experience. Methodologically, it adopts a qualitative, exploratory, and interactionist approach, incorporating survey data with content analysis. The anticipated outcomes aim to contribute to the transformation of higher education, fostering more sensitive, inclusive, and critical teaching practices, wherein ludicity enhances autonomy and the emancipation of learners.

Author Biographies

Márcia Mineiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-doutorado pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), na graduação de Ciências Contábeis e no Programa de Pós-Graduação em Educação. Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Interdisciplinar e Crítico (GEPIC). Email: marcia@uesb.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4760-5544

Cristina d’Ávila, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Pós-doutorado em Didática pela Universidade de Montréal, Canadá (2005- 2006) e Pós-doutorado em Docência universitária pela Universidade Sorbonne Paris 5 (2015-2016). Pesquisadora Visitante Sênior da Universidade de Montréal (2022-2023). Pesquisadora Produtividade do CNPq. (Pq 01). Diretora científica da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino, ANDIPE. Pesquisadora do Laboratório interdisciplinar de pesquisa sobre ensino superior, LIRES, Universidade de Montréal (Atual). Professora Titular de Didática da Faculdade de Educação (UFBA). Professora permanente do Programa de pós-graduação em Educação (PGEDU-UFBA). Coordenadora do Grupo de Estudos e pesquisas sobre Educação, Didática e Ludicidade (GEPEL-PGEDU-UFBA). Email: cristdavila@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5946-9178

References

ALMEIDA, Larissa. Bahia: taxas de conclusão e desistência no ensino superior estão entre as cinco piores do país. Jornal Correio da Bahia, Salvador, 14 mar. 2025. Minha Bahia. Disponível em: https://www.correio24horas.com.br/minha-bahia/bahia-taxas-de-conclusao-e-desistencia-no-ensino-superior-estao-entre-as-cinco-piores-do-pais-0325. Acesso em: 25 mar. 2025.

AUSUBEL, David Paul. Adquisición y retención del conocimiento: una perspectiva cognitiva. Cognición y desarrollo humano. Barcelona: Paidos Iberica, 2009.

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. 1. ed. São Paulo: Edições 70, 2011. BARROS, Manoel de. Livro Sobre Nada. 3. ed. Rio de Janeiro: Record, 1998.

BRASIL. Presidência da República. Lei n. 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 24 mar. 2025.

D’ÁVILA, Cristina M. Didática lúdica: saberes pedagógicos e ludicidade no contexto da educação superior. Revista entreideias, Salvador, v. 3, n. 2, p. 87–100, 2014.

D’ÁVILA, Cristina. Didática Sensível: Contribuição para a Didática na Educação Superior. 1. ed. São Paulo, SP: Cortez, 2022.

D’ÁVILA, Cristina ; SONNEVILE, Jacques Julles. Trilhas percorridas na formação de professores: da epistemologia da prática à fenomenologia existencial. In: D’ÁVILA, Cristina Maria; VEIGA, Ilma P. A. (org.). Profissão docente: Novos sentidos, novas perspectivas. 1. ed. Campinas: Papirus Editora, 2008. p. 23–44.

DAMÁSIO, Antonio. L’erreur de Descartes : La raison des émotions. Paris: Odile Jacob, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2021.

GARDNER, Howard. Inteligências Múltiplas: A Teoria na Prática. 1. ed. Porto Alegre: Penso, 1995.

GAUTHIER, Clermont et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2013.

GUIMARÃES, Rafaela Sousa; FERREIRA, Lucia Gracia. Concepções de ludicidade: o que as professoras apresentam sobre o tema?. Revista Tempos e Espaços em Educação, [s. l.], v. 15, n. 34, p. e17446–e17446, 2022.

HAN, Byung-Chul. Psicopolítica: O neoliberalismo e as novas técnicas de poder. 10. ed. Belo Horizonte: Editora Âyiné, 2023.

HAN, Byung-Chul. Sociedade do cansaço. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.

LARROSA, Jorge Bondía. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 19, p. 20–28, 2002.

LUCKESI, Cipriano Carlos. Ludicidade e atividades lúdicas na prática educativa: compreensões conceituais de proposições. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2022.

MAFFESOLI, Michel. Elogio da razão sensível. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

MINEIRO, Márcia. O essencial é invisível aos olhos: a concepção dos estudantes sobre a mediação didática lúdica na educação superior. 2021. 447 f. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2021.

MINEIRO, Márcia. Pesquisa de Survey e Amostragens: Aportes teóricos elementares. Revista de Estudos em Educação e Diversidade (REED), Vitória da Conquista, v. 1, n. 2, p. 294–306, 2020.

MINEIRO, Márcia; D’ÁVILA, Cristina. Ludicidade: compreensões conceituais de pós-graduandos em educação. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. e208494, 2019.

MINEIRO, Márcia; FERREIRA, Lucia Gracia. Ludicidade e Neoliberalismo: compreendendo interrelações pela perspectiva de B. C. Han. 1. ed. Campinas: Pontes, 2024.

MINEIRO, Márcia; SILVA, Mara A. Alves da; FERREIRA, Lúcia Gracia. Pesquisa Qualitativa e Quantitativa: imbricação de múltiplos e complexos fatores das abordagens investigativas. Momento - Diálogos em Educação, Rio Grande, v. 31, n. 03, p. 201–218, 2022.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CP N.9 de 29 de maio de 2024. Brasília. 2024. Disponível em: https://deg.unb.br/images/legislacao/resolucao_cne_cp_4_2024.pdf. Acesso em: 20 mar. 2025.

MORIN, Edgar. Introduction à la pensée complexe. Paris: ESF Éditeur, 1999.

NEPOMUCENO, Valério. Contabilidade do Capital: A Entronização do Capitalismo Contemporâneo. Curitiba, PR: Juruá, 2021.

PIMENTA, Selma Garrido. As ondas críticas da didática em movimento: resistência ao tecnicismo/neotecnicismo neoliberal. In: SILVA, Marco; NASCIMENTO, Cláudio Orlando Costa do; ZEN, Giovana Cristina (org.). Didática: abordagens teóricas contemporâneas. Salvador, BA: Edufba, 2019. v. 1.

RETONDAR, Jeferson. Teoria do jogo: A dimensão lúdica da existência humana. 1. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 11. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2010.

TZU, Sun. A Arte da Guerra (ilustrado). 2. ed. São Paulo: L&PM Pocket, 2012.

VYGOTSKY, Lev S. A Construção do Pensamento e da Linguagem. 1. ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2001.

Published

2025-06-22

How to Cite

Mineiro, M., & d’Ávila, C. (2025). UNIVERSITY TEACHING PRACTICE: EXPERIENCES OF PLAYFULNESS WITH A SENSITIVE APPROACH. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 17(45), 95–118. https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1787