CONTRIBUTIONS OF THE OPERATIVE GROUP TO AN EMANCIPATORY PEDAGOGY IN UNIVERSITY TEACHING
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1788Keywords:
University Teaching, Human and Professional Development, Operative GroupsAbstract
Addressing university teaching through the relationships established in the classroom is the focus of this article. It is based on the assumption that the classroom is conceived as a space for the manifestation of the lifeworld and, through this perspective, as a privileged space for human development. In the classroom, relationships are established that shape human subjectivity, producing effects that influence both the formation of citizenship and professional identity. Using Pichon's operative group (OG) approach, we explore the role of the experience of bonding in university education, emphasizing group dynamics as a foundational element in regulating our interpersonal relationships. From this perspective, we examine the possible ways interpersonal relationships manifest in the university classroom and reflect on the transformations in the pedagogical conceptions of five university professors who underwent training in Pichon-Rivière's operative groups.
References
FONTES, Norma Barbosa. Pedagogia Universitária: A potência da Grupalidade como dispositivo formativo docente a partir da teoria de Pichon-Rivière. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação e Contemporaneidade) - Departamento de Educação, Universidade Estadual da Bahia, Salvador, 2021.
GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. Subjetividade e a formação do professor de psicologia. Revista Psicologia: Ensino & Formação. Brasília, v.5. n 1, p.50-63. 2014. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2177-20612014000100005. Acesso em: 20 fev, 2025.
GONZÁLEZ REY, Fernando Luis; MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. Subjetividade: Teoria, Epistemologia e método. Campinas, São Paulo: Editora Alínea, 2017.
HAN, Byung-Chul. No Enxame. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2018.
IMBERNÓN, Francisco; MEDINA, José Luís. A aprendizagem na universidade: Participação do estudante. São Paulo: Cortez, 2022.
MARTÍNEZ, Albertina Mitjáns. A teoria da subjetividade de González Rey: Uma expressão do Paradigma da Complexidade na Psicologia. In: GONZÁLEZ REY, Fernando Luis. (org.) Subjetividade, Complexidade e Pesquisa em Psicologia. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2005. p.1-25.
OSÓRIO, Luiz Carlos. Psicologia Grupal. Porto Alegre: ArtMed, 2004.
PICHON-RIVIÈRE, Enrique. O processo grupal. Trad. Marco Aurélio Fernandes Veloso. Maria Stella Gonçalves. São Paulo: Martins Fontes, 2005.
PICHON-RIVIÈRE, Enrique. Teoria do Vínculo. 7ª.ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
PICHON-RIVIÈRE, Enrique. Teoria do Vínculo. Trad. Eliane Toscano Zamikhouwsky Monica Stahel.1. Reimp. São Paulo: Martins Fontes, 2012.
VIEIRA, Ricardo Pedroza. Contribuições ao projeto de uma pedagogia fenomenológico-hermenêutica. Revista Brasileira de Educação v. 26 e260016, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/5bvdTzntDLYbWSPcScBJD6F/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 fev, 2025.
ZIMERMAN, David Epelbaum; OSÓRIO, Luiz Carlos. Como trabalhamos com grupos. Porto Alegre: ArtMed, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.
