CONTRIBUTIONS OF THE OPERATIVE GROUP TO AN EMANCIPATORY PEDAGOGY IN UNIVERSITY TEACHING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1788

Keywords:

University Teaching, Human and Professional Development, Operative Groups

Abstract

Addressing university teaching through the relationships established in the classroom is the focus of this article. It is based on the assumption that the classroom is conceived as a space for the manifestation of the lifeworld and, through this perspective, as a privileged space for human development. In the classroom, relationships are established that shape human subjectivity, producing effects that influence both the formation of citizenship and professional identity. Using Pichon's operative group (OG) approach, we explore the role of the experience of bonding in university education, emphasizing group dynamics as a foundational element in regulating our interpersonal relationships. From this perspective, we examine the possible ways interpersonal relationships manifest in the university classroom and reflect on the transformations in the pedagogical conceptions of five university professors who underwent training in Pichon-Rivière's operative groups.

Author Biographies

Liége Maria Queiroz Sitja, Universidade do Estado da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular da Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC/UNEB). Lider do Grupo de pesquisa Docência Universitária e Formação de professores (DUFOP). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4774-8388 E-mail: liegesitja@gmail.com

Norma Barbosa Fontes, Universidade do Estado da Bahia

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade da Universidade do Estado da Bahia (PPGEduC/UNEB). Pós-graduada em Comportamento Organizacional e Gestão de RH pelo INBRAPE. Graduada em Psicologia pela Universidade Federal da Bahia. Consultora Organizacional em Gestão de Pessoas e Comunicação Institucional. Atuou como docente e Assistente da Coordenação no Curso de Psicologia da UNIFTC. ORCID: https://orcid.org/0009-0004-1225-2202 E-mail: fontesnorma033@gmail.com

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Published

2025-06-22

How to Cite

Sitja, L. M. Q., & Fontes, N. B. (2025). CONTRIBUTIONS OF THE OPERATIVE GROUP TO AN EMANCIPATORY PEDAGOGY IN UNIVERSITY TEACHING. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 17(45), 119–136. https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1788