Life and training paths of Physical Education teachers and the influence in the constitution of teaching

Authors

  • Joelma de Souza Nogueira Dalarmi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo (IFSP), Câmpus Araraquara, SP.
  • Márcia Regina do Nascimento Sambugari Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1012

Keywords:

Docência, Educação Física, Professores.

Abstract

This article addresses part of the research that investigated the constitution of Physical Education teachers’ teaching practice in EJA (Youth and Adult Education) based on their life and training paths. With a qualitative approach, data was collected from an interview with a semi-structured script with four Physical Education teachers from state-run schools in the city of Campo Grande, Mato Grosso do Sul. Bourdieu’s theoretical perspective was taken as reference. The analysis pointed out that teachers bear marks from childhood and sports experiences, as well as indirectly from the representativeness of early childhood teachers and those related to preservice teacher training.

Keywords: Teaching. Physical Education. Teachers.

Author Biographies

Joelma de Souza Nogueira Dalarmi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo (IFSP), Câmpus Araraquara, SP.

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação do Campus do Pantanal (CPAN), da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS). Professora EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia São Paulo (IFSP), Câmpus Araraquara, SP. Pesquisadora do Grupo de estudos e pesquisa sobre formação e práticas docentes (Forprat).

Márcia Regina do Nascimento Sambugari, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação do Câmpus do Pantanal (CPAN), da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul (UFMS), Corumbá, MS. Líder do Grupo de estudos e pesquisa sobre formação e práticas docentes (Forprat).

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Published

2021-02-06

How to Cite

Dalarmi, J. de S. N., & Sambugari, M. R. do N. (2021). Life and training paths of Physical Education teachers and the influence in the constitution of teaching . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 12(28), 682–700. https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1012