Playfulness as a learning tool for reading and writing
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1023Keywords:
Lúdico, leitura, escritaAbstract
This paper aims to investigate the teaching and learning process of reading and writing based on a playful teaching approach in the early years at a state-run public school in the city of Jaguarão/RS in order to analyze the reasons for reading and writing difficulties. The methodology used was qualitative research, and observations, interviews and intervention were used as data collection instruments. The results achieved showed the positive and negative aspects, since the activities did not always occur as expected. However, based on the data collected, it was noted that the learners involved learned to face challenges in reading and writing as they became more engaged and active. A more playful teaching approach as a psycho-pedagogical practice may help students with difficulties in reading and writing, since it encourages engagement and play in different tasks that take students’ context and learning level into account. Each individual has his or her own way of learning and the psychopedagogist is the professional qualified to help people deal with their difficulties and to contribute to effective ways of learning.
Keywords: Reading. Writing. Playfulness. Learning.
References
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. - Características da investigação qualitativa. In: Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto, Porto Editora, 1994
BRASIL. [Estatuto da criança e do adolescente (1990)]. Estatuto da criança e do adolescente: lei n. 8.069, de 13 de julho de 1990, e legislação correlata [recurso eletrônico]. – 9. ed. – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2010. 207 p. – (Série legislação; n. 83)
BRASIL. Lei Nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as leis de diretrizes da educação nacional, Brasília: 1996.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Brasília: MEC/SEB, 2015.
BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Ensino Fundamental de 9 anos: orientação para a inclusão da criança de seis anos de idade. Brasília: MEC/SEB, 2006.
CARVALHO, M. A. F. & MENDONÇA, R. H. (Orgs.) Práticas de leitura e escrita. Brasília: MEC, 2006.
CUNHA, N. H. S. Brinquedoteca: Um mergulho no brincar. 3. ed. São Paulo: Vitor, 2001.
FERREIRO, E. Reflexões sobre alfabetização. São Paulo: Cortez, 2001.
FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1986.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: ed. Paz e Terra, 2005.
HÜSKEN, Rosane. Psicopedagogia Clínica: diagnóstico e intervenção. Pelotas: Cópias Santa Cruz Ltda., 2010.
KIYA, Marcia C. da Silveira. O uso de Jogos e de atividades lúdicas como recurso pedagógico facilitador da aprendizagem. Material didático desenvolvido como requisito do PDE - Programa de Desenvolvimento Educacional, da Secretaria de Estado da EducaçãoSEED, na área de Pedagogia. Ortigueira, 2014.
LUZ, Marina Cabreira. OLIVEIRA, Maria Cristina Alves Ribeiro. SOUZA, Gelsenmeia Massuquette Romero. Brincar é muito mais do que uma simples brincadeira: é aprender. In: < http://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5406_2779.pdf >, 2011.
MACIEL, F. I. P?LÚCIO, I. S. Os conceitos de alfabetização e letramento e os desafios da articulação entre teoria e prática. In: CASTANHEIRA, M. L, MACIEL, F. I. P. E A, MARTINS, R. M. F. (Org.) Alfabetização e letramento na sala de aula. Belo horizonte: Autêntica, 2008, p. 1333.
SANTOS, Santa Marli Pires dos. O brincar na escola: Metodologia Lúdico-vivencial, coletânea de jogos, brinquedos e dinâmicas/ Santa Marli dos Santos. 2ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. – (Coleção brinquedoteca)
SILVA, A. O psicopedagógico e as intervenções nas dificuldades de aprendizagem. Disponível em: 08/07/2020. Disponível em: <:http://maratavarespsictics.pbworks.com/w/file/fetch/74460608/esp-andressajullybentodemedeirossilva-111021165426-phpapp02.pdf>, 2012.
SILVA, Claudia & CAPELLINI, Simone Aparecida. Desempenho de escolares com e sem transtorno de aprendizagem em leitura, escrita, consciência fonológica, velocidade de processamento e memória de trabalho fonológica. Rev. psicopedag. vol.30 no.91 São Paulo, 2013.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros, belo Horizonte: Autêntica, 2001.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.
TUBELO, Liana Cristina Pinto. Psicocinética e Brincar: construção do vocabulário linguístico, escrito e psicomotor da criança. Dissertação de mestrado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2004
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
VYGOTSKY, L. S.; LURIA, A. R.; LEONTIEV, A. L. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 1988.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.