The presence of students with disabilities in the Regular Educational System: myths, stigms and prejudices

Authors

  • Dalila Viana Guimarâes Universidade Federal do Tocantins
  • Alderise Pereira Quixabeira Universidade Federal do Tocantins
  • Barbara Carvalho Araújo Universidade Federal do Tocantins
  • Ruhena Kelber Abrão Ferreira Universidade Federal do Tocantins

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1041

Keywords:

Ensino Regular. Deficiência. Educação Especial.

Abstract

Currently, the main challenge of regular schools is to promote stimuli and changes, as well as to break down paradigms and prejudice about the school's social and teaching principles that express the possibility of rethinking teaching practices. For the development of this work, we seek to answer the following question: How are students with disabilities who attend regular educational institutions welcomed, seen and treated? Therefore, the main objective of this work is to understand how the process of including students with special needs in the regular educational system develops, having a public institution in the Municipality of Miracema do Tocantins as reference. The methods of field research and qualitative approach were used for this research. Data collection took place in 2017, with a total of 16 observations. Participant observation was used as a data collection procedure. Data analysis started after the completion of the field research. Based on the data obtained, it can be seen that, through this study, it was possible to analyze the inclusion policy and its reflexes in the processes of socialization in teaching and the learning of students with special needs. An aspect of great relevance in this work was to verify that the inclusion of students with disabilities is possible, as long as it is very well structured and thought out, not just placing the student in the classroom. Thus, it is possible to conclude that, if we intend to postulate work from the perspective of school inclusion, it is necessary to provide support from specific knowledge in ??Special Education.

Keywords: Regular Education. Deficiency. Special education.

Author Biographies

Dalila Viana Guimarâes, Universidade Federal do Tocantins

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Tocantins

Alderise Pereira Quixabeira, Universidade Federal do Tocantins

Mestranda em Ensino em Ciências e Saúde pela UFT

Barbara Carvalho Araújo, Universidade Federal do Tocantins

Mestranda em Ensino em Ciências e Saúde pela UFT

Ruhena Kelber Abrão Ferreira , Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Educação Física (FURG). Mestre em Educação Física (UFPel) e Doutor em Educação em Ciências e Saúde (UFRGS). Pós Doutorando em Políticas Públicas (UMC), na linha em Práticas de Saúde e Desenvolvimento. Professor Adjunto II da Universidade Federal do Tocantins (UFT).Docente do curso de Educação Física e professor no Programa de Ensino em Ciências e Saúde (PPGECS). Coordenador da Residência Pedagógica em Educação Física. Tutor da residência multiprofissional em Saúde da Família e bolsista da Escola de Saúde Pública de Palmas. Coordena, desde 2016, o Centro de Desenvolvimento do Esporte Recreativo e do Lazer, Rede CEDES.Filiado a Associação brasileira de pesquisa e pós-graduação em estudos do lazer (ANPEL) e da Associação Brasileira de Saúde Coletiva (Abrasco). Foi Conselheiro Chefe da Editora da UFT - biênio (2017-2019), bolsista da Fiocruz (2016-2017), coordenador dos cursos de Pedagogia (2015), Educação Física (2015-2017) e Educação Física, modalidade PARFOR (2016-2018). Atuou por 12 anos na Educação Básica na esfera pública municipal, estadual e particular, bem como orientação escolar. Desde 2008 atua no Ensino Superior. Tem experiência na área de Educação e Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: Infâncias, formação de profissionais para a docência, Recreação Hospitalar, Estudos do Lazer, bem como Gestão, Planejamento e Políticas Públicas em Saúde.

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Published

2021-03-21

How to Cite

Guimarâes, D. V., Quixabeira, A. P., Araújo, B. C., & Ferreira , R. K. A. (2021). The presence of students with disabilities in the Regular Educational System: myths, stigms and prejudices . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(29), 89–106. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1041