An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements

Authors

  • Lucilene Ferreira Universidade Municipal de São Caetano do Sul
  • Paulo Sergio Garcia Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Keywords:

Educação. Qualidade na educação infantil. Berçário. Avaliação da qualidade. Diretores

Abstract

This study aims to analyze the perceptions of a group of daycare principals about nursery quality improvements. A qualitative questionnaire was conducted for data collection. The results showed that the principals consider several issues to improve the quality of nurseries. Among them are improvements in school infrastructure, in teachers and principals’ education, in the principal’s work, towards a closer rapport between family and daycare centers, and in educational authorities’ actions. A matter of concern is the fact that these professionals do not recognize improvements in a social space as a condition for improving the quality of nurseries. This finding constitutes a relevant part of this study, as it places the daycare center as the only one responsible for the babies’ and children’s education and development. The data from this study can be used in the context of preservice and further/continuing education.

Keywords: Day care center. Education. Nursery. Principals. Quality

Author Biographies

Lucilene Ferreira, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Pedagoga. Mestrado em Educação pela Universidade Municipal de São Caetano do Sul (2020)

Paulo Sergio Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2011). Pós-Doutorado (2015) com a realização de estudos em escolas no Brasil e na Itália. Professor titular da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (Departamento de Educação) e coordenador do Projeto de Observatório da Região do Grande ABC Paulista, onde desenvolve pesquisas ligadas às escolas públicas, às avaliações educacionais, políticas educacionais.

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Published

2021-09-13

How to Cite

Ferreira, L. ., & Garcia, P. S. (2021). An analysis of daycare principal’s perceptions about nursery quality improvements. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(30), 653–679. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1084