Research and the Production of Teaching Knowledge in Higher Education: what do teachers’ narratives reveal to us?

Authors

  • Maria de Lourdes Tavares Magalhães Universidade Federal do Ceará
  • Bernadete de Souza Porto Universidade Federal do Ceará - UFC https://orcid.org/0000-0003-2286-3811

Keywords:

Saberes pedagógicos, Ensino superior, Pesquisa, Narrativas

Abstract

In courses that prepare the teacher to work in higher education, there is not enough room for teaching knowledge. Through teachers’ narratives, this article aims at understanding the role of research in the production of teaching knowledge in higher education. The specific objectives include to conceptualize teaching knowledge, to identify the characteristics of teaching knowledge, to conceptualize research, and to identify the characteristics of research. The methodology adopted is qualitative. To collect theoretical data, we used bibliographic research according to Severino (2007). To collect the empirical data, we used the narrative interview according to the guidelines provided by Jovchelovitch and Bauer (2012). For the analysis of the data from the narratives, we relied on content analysis as proposed by Bardin (2011). The results show that research is one of the main ways of producing this knowledge in higher education.

Keywords: teaching knowledge, higher education, research, narratives.

Author Biographies

Maria de Lourdes Tavares Magalhães, Universidade Federal do Ceará

Graduada em Pedagogia pela Universidade Regional do Cariri – URCA, especialista em psicologia aplicada à educação. Mestra e   Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós - Graduação em Educação Brasileira da Universidade Federal do Ceará – UFC. E-mail: lourdesmari05@yahoo.com.br

Bernadete de Souza Porto, Universidade Federal do Ceará - UFC

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual do Ceará, Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará. É professora Associada II na Universidade Federal do Ceará, lotada no Departamento de Teoria e Prática, onde leciona as disciplinas Didática e Ludopedagogia I. E-mail: bernadete.porto@gmail.com

References

ALMEIDA, Maria Isabel. Formação do Professor do Ensino Superior: desafios e políticas institucionais. 1 ed. São Paulo, Cortez: 2012.

ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Saberes pedagógicos e saberes científicos na formação inicial do licenciado e do bacharel. Pleiade, Foz do Iguaçu, v. 1, n. 2, p. 7-27, Jul./Dez. 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Tradução Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. 1. ed. revista e ampliada. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL, Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, Lei nº 9.394/96. Brasília: MEC, 20 de dezembro de 1996.

D’ÁVILA. Cristina Maria. Docência na educação superior: labirintos e saídas na construção da profissionalidade docente. In: D’ÁVILA. Cristina Maria; VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Organizadoras). Profissão Docentes na Educação Superior. 1 ed. Curitiba, PR: CRV, 2013. p. 19-32.

DIAS, Ana Maria Iorio. Leitura e (auto) Formação: caminhos percorridos por docentes na educação superior. In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro e VIANA, Cleide Maria Quevedo Quixadá. (Orgs.) Docentes para a Educação superior: processos formativos. Campinas, SP: Papirus, 2010. p. 71-100.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Entre a lógica da formação e a lógica das práticas: a mediação dos saberes pedagógicos. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 1, p. 109-126, jan./abr. 2008.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Prática docente universitária e a construção coletiva de conhecimentos: possibilidades de transformação no processo ensino-aprendizagem. Cadernos de Pedagogia Universitária. Volume 10. Universidade de São Paulo, USP: Pró-reitoria de Graduação, 2009.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Saber Pedagógico ou Relação com o Saber Pedagógico: reflexões conceituais. In: NETO, Alexandre Shigunov; FORTUNATO, Ivan (Orgs). Saberes Pedagógicos: perspectivas & tendências. São Paulo: Edições Hipótese, 2018. p. 49-65.

GAUTHIER, Clermont. et al. Por uma teoria da Pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber docente. Ijui: Editora UNIJUI, 1998.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2008.

JOVCHELOVITCH, Sandra; BAUER, Martin W. Entrevista narrativa. In: BAUER, M. W. GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 10 ed. Tradução: Pedrinho Guareschi. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012. p. 90-113.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 12 ed. São Paulo: Cortez, 2010.

PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Lea das Graças Camargo. Docência no ensino superior. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2014.

PIMENTA, Selma Garrido. Professor: formação, identidade e trabalho docente. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes Pedagógicos e Atividade Docente. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2009. p. 15-34.

SEVERINO, Antônio Joaquim, Metodologia do trabalho cientifico, 23 ed. São Paulo Cortez, 2007.

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 16 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

THERRIEN, Jacques. Docência Profissional: a prática de uma racionalidade pedagógica em tempos de emancipação de sujeitos. In: D'ÁVILA, Cristina; VEIGA, Ilma Passos Alencastro. (Org.). Didática e docência na educação superior: implicações para a formação de professores. 1 ed. Campinas: Papirus, 2012. p. 109-132.

Published

2021-09-13

How to Cite

Magalhães, M. de L. T. ., & Porto, B. de S. (2021). Research and the Production of Teaching Knowledge in Higher Education: what do teachers’ narratives reveal to us?. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(30), 453–472. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1095