Teacher training and technology: an experience between beginning teachers and experienced teachers
Keywords:
Formação docente, Inclusão digital., História Oral., Experiência docente.Abstract
This article aims to reflect on the closeness between experienced teachers (PE, Brazilian acronym) and beginning teachers (PI, Brazilian acronym), made possible in a training course in digital inclusion. The participants of this study are two teachers from a municipal education network and two academic professionals from a computer science teaching degree program. The research is based on the theoretical studies by Moran (2012), Nóvoa (2007, 2009), Pimenta (2012), Tardif (2013), and other authors. Based on the oral history methodology, data were collected through interviews. The feelings and opinions expressed by the participants of the research make us realize that technologies open up new possibilities for education but demand a new attitude on the part of the teacher.
Keywords: Teacher training. Digital inclusion. Oral history. Teaching experience
References
ALMEIDA, M. I.; GHANEM, E.; BICCAS, M. S. Formação de professores(as) na perspectiva de uma aprendizagem participativa. IN: PIMENTA, S. G. FRANCO, M. A. S. (Orgs.) Pesquisa em educação: Possibilidades investigativas, formativas da pesquisa-ação. Volume 2. 2.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
MORAN, J. M. A educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. – 5. ed. – Campinas, SP: Papirus, 2012.
MEIHY, J. C. S. B.; HOLANDA, F. História Oral: como fazer, como pensar. 2. ed. – 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2017.
NÓVOA, A. Os Professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (Org.) Vidas de professores. Porto: Porto, 2007.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009. .
PIMENTA, S. G. (Org.) Saberes pedagógicos e a atividade docente. São Paulo: Cortez, 2012.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 15. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.