Musical Education and self-regulated learning: a systematic review

Authors

  • Iuri Ozires Sobreira de Oliveira Universidade do Vale do São Francisco - UNIVASF
  • João Carlos Sedraz Silva Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF
  • Gibran Medeiros Chaves de Vasconcelos Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1149

Keywords:

Self regulation, Teatching, learning, Musical education

Abstract

The search for ways to teach and learn music increasingly point to models far from the conservatory model. New approaches are proposed such as the belief in self-efficacy, motivation and cognitive self-management, attitudes related to self-regulated learning. This systematic review, held from July 2018 to July 2019, analyzed papers that could identify behaviors and strategies on self-regulated learning in music students’ study practice in different contexts and how they contribute to teaching and learning. The results demonstrate that self-regulated learners tend to better develop their activities of knowledge acquisition, and those who do not have this profile can develop it if they adopt learning practices proposed by the teacher that stimulate self-regulation strategies and attitudes.

Author Biographies

Iuri Ozires Sobreira de Oliveira, Universidade do Vale do São Francisco - UNIVASF

Music Educator since 2001, attended a Full Degree in Pedagogy at the Federal University of Pernambuco until 2012. Graduated in Music at the Federal Institute of Sertão Pernambucano (2016) and Specialized in Education Applied to Musical Performance at the University Center of Sul de Minas - UNIS. He is a Master's student in the Postgraduate Program in Semi-Arid Development Dynamics -PPGDIDES at the University of Vale do São Francisco - UNIVASF. He was a music teacher in elementary school II at Colégio N. S. Auxiliadora, professor of Music Education at Centro Maria Auxiliadora (CEMAM) and music instructor at Colégio Dom Bosco (PE). As an instrument teacher, he taught the following activities: Classical Guitar (Colégio N. S. Auxiliadora and CEMAM) and Violin and recorder (CEMAM). Developed activities of Conductor and Musical Band Arranger (Colégio Auxiliadora and CEMAM), Conductor of Banda Marcial (Colégio Dom Bosco) and Conductor of the Novos Talentos Orchestra and Choir in the city of Petrolina-PE. As Musical Director and Arranger, he directed several Recitals, Arts Festivals and concerts at the aforementioned Educational Institutions. He has an extensive career as an Instrumentalist and Composer for Guitar and Music Bands. He also has experience in collective teaching of Wind Instruments. He is currently Professor EBTT Lotado at the Coordination of the Degree in Music at IF sertão - Campus Petrolina.

Research area: Music education, Collective teaching of musical instruments and self-regulation of learning.

João Carlos Sedraz Silva, Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF

Possui graduação em Engenharia Mecânica (UFBA), especialização em Educação a Distância (SENAC/AL), mestrado em Ciência da Computação (UFPE) e doutorado em Ciência da Computação (UFPE). Foi professor da Universidade Federal da Bahia e, atualmente, é docente da Universidade Federal do Vale do São Francisco (Univasf), onde desenvolve pesquisas concentradas na concepção e modelagem de ambientes colaborativos de aprendizagem. Na Univasf, também, coordenou a implantação dos cursos de graduação e pós-graduação na modalidade a distância, exerceu funções de Diretor de Planejamento e Ensino, Pró-Reitor de Ensino, Coordenador UAB, Coordenador do Telessaúde e Secretário de Educação a Distância. É membro do grupo de pesquisa de Ciências Cognitivas e Tecnologia Educacional da UFPE e consultor da Diretoria de Educação a Distância da Capes.

Gibran Medeiros Chaves de Vasconcelos, Universidade Federal do Vale do São Francisco - UNIVASF

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual Vale do Acaraú (2009); Especialização em Direito Administrativo, pela Faculdade Integrada da Grande Fortaleza - FGF (2012); Mestrado Profissional [em andamento] em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido pelo Programa de Pós-Graduação em Dinâmicas de Desenvolvimento do Semiárido (PPGDiDeS) da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF). Atualmente é Técnico em Assuntos Educacionais do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sertão Pernambucano (IF Sertão - PE) , Campus Petrolina, atuando no Núcleo de Ações Pedagógicas nos cursos de ensino superior.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Oliveira, I. O. S. de, Silva, J. C. S., & Vasconcelos, G. M. C. de . (2022). Musical Education and self-regulated learning: a systematic review . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 12100–12116. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1149