Musical Education and self-regulated learning: a systematic review
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1149Keywords:
Self regulation, Teatching, learning, Musical educationAbstract
The search for ways to teach and learn music increasingly point to models far from the conservatory model. New approaches are proposed such as the belief in self-efficacy, motivation and cognitive self-management, attitudes related to self-regulated learning. This systematic review, held from July 2018 to July 2019, analyzed papers that could identify behaviors and strategies on self-regulated learning in music students’ study practice in different contexts and how they contribute to teaching and learning. The results demonstrate that self-regulated learners tend to better develop their activities of knowledge acquisition, and those who do not have this profile can develop it if they adopt learning practices proposed by the teacher that stimulate self-regulation strategies and attitudes.
References
ARAÚJO, Marcos Vinícius. Comportamentos autorreguladores e Experiências de fluxo na prática musical: Um inquérito com performers de nível Avançado. Aveiro, Portugal, 2015.
AZZI, Roberta Gurgel; BASQUEIRA, Ana Paula; DOS SANTOS TOURINHO, Ana Cristina Gama. Ensino na perspectiva da Teoria Social Cognitiva: discussões iniciais a partir do ensino de música. Revista da ABEM, v. 24, n. 36, 2017.
CAVALCANTI, Célia Regina Pires. Um estudo sobre a autorregulação da prática instrumental de músicos instrumentistas. Música em perspectiva v.3 n.2, março 2010. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/musica>
DERMEVAL, Diego; COELHO, Jorge AP de M.; BITTENCOURT, Ig Ibert. Mapeamento sistemático e revisão sistemática da literatura em informática na Educação. JAQUES, Patrícia Augustin; PIMENTEL, Mariano; SIQUEIRA; Sean; BITTENCOURT, Ig.(Org.) Metodologia de Pesquisa em Informática na Educação: Abordagem Quantitativa de Pesquisa. Porto Alegre: SBC, 2019.
GROUT, Donald J.; PALISCA, Claude. História da música ocidental. 2007.
GUSMA?O, Pablo. A da Silva. Aprendizagem autorregulada da percepção musical no ensino superior: uma pesquisa exploratória. Opus, v. 17, n. 2, p. 121-140, 2011.
HIPPLER, Kauanny Klein. Autorregulação da aprendizagem de cantores em formação: um estudo exploratório no 12º festival de música de Santa Catarina. Salvador 2017
KRÜGER, Veridiana de Lima Gomes, ARAÚJO, Rosane Cardoso, KRÜGER, Igor Mendes. Procedimentos metodológicos em El Sistema e a autorregulação acadêmica. XI SIMCAM - Simpósio Internacional de Cognição e Artes Musicais. Universidade Federal de Goiás – Pirenópolis, 2015)
OTUTUMI, Cristiane Hatsue Vital. As Cartas do Gervásio e a autorregulação da aprendizagem como potencializadoras do estudo na Percepção Musical. Opus, [s.l.], v. 23, n. 3, p. 166-192, dez. 2017. ISSN 15177017. Disponível em: <https://www.anppom.com.br/revista/index.php/opus/article/view/opus2017c2308>. Acesso em: 23 jul. 2018
SANTOS, Jâmison Sampaio de Queiroz . Autorregulação e prática deliberada: um estudo com alunos em cursos de bacharelado em violão. Salvador, 2017.
SILVA, Camilla dos Santos et al. Ensino de instrumento-violão-nos cursos de licenciatura em música: uma proposta a partir da autorregulação da aprendizagem. 2016. XXIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música – Natal – 2013
SOUZA, Luan Sodré de; SANTOS, Ana Cristina Tourinho Gama. Ensino de violão: estratégias de correção e orientação no processo de formação de violonistas solistas. In: Actas 10ª Conferencia Latinoamericana y 3ª Conferencia Panamericana de la Sociedad Internacional de Educación Musical. 2015. p. 116.
VIEIRA JUNIOR, Luis Antonio Braga; MONTANDON, Maria Isabel; MARINS, Paulo Roberto Affonso. Estratégias de autorregulação da aprendizagem musical: um estudo em uma banda de música escolar. Revista da ABEM, v. 25, n. 38, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.