Teacher identity in the context of assessments in a pandemic period

Authors

  • Roseli da Silva Cordeiro Ruiz Universidade de São Paulo
  • Maria de Lourdes Ramos da Silva Universidade de São Paulo
  • Jonas Alves da Silva Junior Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1151

Keywords:

Avaliação, Identidade docente, Pandemia, Assessment, Identity of teachers, Pandemic

Abstract

This essay presents a critical analysis of teachers’ professional identity within the context of assessments in the period marked by the COVID-19 pandemic. Considerations were made regarding the evaluation of students during the specific dynamics of a process marked by sensitive changes in the universe of Brazilian education in 2020 and 2021. The reinvention of teaching practice was highly needed, which sparks off a debate surrounding the teacher’s role in the changes of assessment practices. In this sense, the fine line between teaching and learning is questioned, changing the aforementioned "formula" for the conduction of activities and the reception of answers, in view of an unbridled search for attendance, and not for systemic learning. The considerations point to a necessary dialogue about the relationship between the teaching profession and assessment.

Author Biographies

Roseli da Silva Cordeiro Ruiz, Universidade de São Paulo

Doutora pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo na área de Educação, Linguagem e Psicologia (2018). Professora convidada nos cursos de Pós-Graduação: Psicopedagogia, Alfabetização e Letramento, Inclusão Educacional e Docência do Ensino Superior pela Faculdade Federal Educacional – FECAF.

Maria de Lourdes Ramos da Silva, Universidade de São Paulo

Professora Livre-docente da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP/SP); Doutora em Filosofia e Ciências de Educação pela Universidade Complutense de Madri, Espanha; Mestre em História e Filosofia da Educação (USP/SP), Bacharel e Licenciada em Pedagogia (USP/SP).

Jonas Alves da Silva Junior, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)

Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo (FE/USP) e professor do Programa de Pós-Graduação em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares (PPGEduc) e da graduação em Pedagogia da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). É líder do LEGESEX - Laboratório de Estudos de Gênero, Educação e Sexualidades.

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Published

2022-01-03

How to Cite

Ruiz, R. da S. C., Silva, M. de L. R. da, & Silva Junior, J. A. da. (2022). Teacher identity in the context of assessments in a pandemic period. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 1141–1156. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1151