Teacher identity in the context of assessments in a pandemic period
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1151Keywords:
Avaliação, Identidade docente, Pandemia, Assessment, Identity of teachers, PandemicAbstract
This essay presents a critical analysis of teachers’ professional identity within the context of assessments in the period marked by the COVID-19 pandemic. Considerations were made regarding the evaluation of students during the specific dynamics of a process marked by sensitive changes in the universe of Brazilian education in 2020 and 2021. The reinvention of teaching practice was highly needed, which sparks off a debate surrounding the teacher’s role in the changes of assessment practices. In this sense, the fine line between teaching and learning is questioned, changing the aforementioned "formula" for the conduction of activities and the reception of answers, in view of an unbridled search for attendance, and not for systemic learning. The considerations point to a necessary dialogue about the relationship between the teaching profession and assessment.
References
ARROYO, M. G. Ofício de mestre: imagens e autoimagens. 15ª ed. Petrópolis (RJ): Vozes, 2013.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Secretaria Executiva. Parecer CNE/CP n. 5/2020 de 28 de abril de 2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Disponível em: <
http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=14511-pcp005-20&category_slud=marco-2020-pdf&Itemid=30192>Acesso em 26 de jun. de 2021.
BUSCA ATIVA ESCOLAR (plataforma). Coordenação Andréia Peres, Marcelo Bauer. Brasília, DF: UNICEF; Instituto TIM; Congemas; Undime, 2017. Disponível em: <https://buscaativaescolar.org.br/>. Acesso em 29 de jun. de 2021.
CUNHA, M.I. Aprendizagem ao longo da vida e avaliação do desempenho profissional. Avaliação (Campinas): Sorocaba, SP, v. 16, n. 3, p. 559-572, nov. 2011.
DAY, C. Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto: Porto Editora, 2001.
DIRETRIZES para escolas durante a pandemia. SAE digital, s/d. Disponível em: <https://sae.digital/diretrizes-para-escolas/.> Acesso em 10 de mar. de 2021.
ENSINO Híbrido: conheça o conceito e entenda na prática. REVISTA Nova Escola, 2015. Disponível em: < https://novaescola.org.br/conteudo/104/ensino-hibrido-entenda-o-conceito-e-entenda-na-pratica >Acesso em 10 de mar. de 2021.
FERNANDES, C. de O.; FREITAS, L. C. de. Indagações sobre currículo: currículo e avaliação. Organização do documento Jeanete Beauchamp, Sandra Denise Pagel, Aricélia Ribeiro do Nascimento. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2008.
GODINHO, V. T.; GARCIA, C. A. A. Caminhos híbridos da educação-delimitando possibilidades. In: Simposio Internacional De Educação a Distância, Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância. 2016, São Carlos – SP. Anais...São Carlos: UFSCAR, 2016. Disponível em: <http://www.sied-enped2016.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2016>. Acesso em 10 de mar. de 2021.
HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. 10. ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2005.
LUCKESI, C. C. Avaliação da aprendizagem escolar. São Paulo: Cortez, 2002.
MARCHESI, A. O bem-estar dos professores: competências, emoções e valores. Porto Alegre: Artemed, 2008.
MELO, F.C; OLIVEIRA, M.B.P; VERISSÍMO, M.T.C. Quais são as vozes do currículo oculto? Evidência. Araxá, v. 12, n. 12, p. 195-203, 2016.
NÓVOA, A. O passado e o presente dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto Editora, 1999.
PENIN, S. MARTINEZ, M. Profissão Docente: pontos e contrapontos. Valéria Amorim Arantes (org.). São Paulo: Summus, 2009.
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens- entre duas lógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
RUIZ, R.S.C. Identidade profissional docente no contexto das avaliações externas: o SARESP em questão. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2018. doi:10.11606/T.48.2020.tde-11122019-162328. Acesso em 26 de jun. de 2021.
SACRISTÁN, G. Consciência e acção sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.) Profissão Professor. Lisboa: Porto Editora, 1999, p. 63-92.
SILVA.M.L.R. Aplicação dos saberes na sala de aula: desafios para o professor. Revista Notandum Libro, v. 16, p. 46-52, 2008.
SILVA.M.L.R. A complexidade inerente aos processos identitários docentes. In: Notandum Libro 12, São Paulo/Porto, n. 12, 2009, p. 45-58.
SOUZA, E.P. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Caderno de Ciências Sociais Aplicadas (UESB). Vitória da Conquista, Bahia, Ano XVII, vol. 17, nº 30, p. 110-118, jul/dez, 2020. Disponível em: <https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa/article/view/7127/5030c >Acesso em 10 de maio de 2021.
TARDIF, M.; LESSARD, C.; LAHAYE, L. Esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação. v.1, n.4, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.