Meanings of substitute teachers’ pedagogical practices produced by themselves

Authors

  • Carlos Nazareno Ferreira Borges Universidade Federal do Pará - UFPA
  • Maria Rosilene Maués Gomes Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1156

Keywords:

Meanings production, Pedagogical action, Temporary teacher

Abstract

This text is the result of a study related to the production of meanings about substitute or temporary teachers’ pedagogical practice, aiming to understand this possible (temporary) teaching function as a stage of (self) teacher training and which is therefore interesting to consider in pre-service education. In the methodology we used the Semantic Fields Model, associated with content analysis techniques. Authors such as Freire and Adorno, among others studied in education, were included in the debate. We achieved the following results: pedagogical practices are considered times of teaching and learning; through the experience acquired by pedagogical practices, teachers are qualified for their entire teaching career and this is therefore part of teacher education; through pedagogical practices, teachers are capable of contributing to interventions in social practice, and; professional performance through pedagogical practices is teachers’ personal investment in their own education.

 

Author Biographies

Carlos Nazareno Ferreira Borges, Universidade Federal do Pará - UFPA

Licenciatura em Educação Física - UEPA. Bacharelado em Ciências Sociais -UFES.  Mestrado e Doutorado em Educação Física - UGF/RJ. Pos doutorado em Memória Social - UNIRIO. Docente do Programa de Pós Graduação em Educação/UFPA; Membro do Centro Avançado de Estudos em Educação e Educação Física - CAÊ.

Maria Rosilene Maués Gomes, Universidade Federal do Pará

Graduação em Pedagogia - UFPA. Mestrado em Educação - UEPA. Doutoranda em Educação - UFPA. Docente efetiva do  Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA). Membro do Centro Avançado de Estudos e Educação e Educação Física - CAÊ

References

ADORNO, T. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1995. USP, S. Paulo, 13(1): 27-37, maio de 2001.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. In: BENJAMIN, W. Magia e técnica, arte e política. Obras Escolhidas. São Paulo: Rouanel/Brasiliense; 1994.

BORGES, C. N. F.; CRUZ JUNIOR, A. F.; DELLA FONTE, S. S. Função docente no ensino superior: discussão parcial para uma proposta de formação continuada de docentes universitários. Pensar a Prática, Goiânia, v. 15, n. 2, p. 2012. 272¬550, abr./jun.

CHAMLIAN, H. C. Docência da universidade: professores inovado¬res na USP. Cadernos de Pesquisa, n. 118, março. 2003. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16829.pdf>. Acesso em: 03 out. 2007

BRUNER, J. Atos de Significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

DIAS, V.; MACHADO, M. Precarização do trabalho: o caso dos professores substitutos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. In: Anais do V Seminário Internacional: o Estado e as políticas educacionais do tempo presente. Uberlândia: UFU, 2009.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 1996.

______, Cartas a Cristina: reflexões sobre minha vida e minha praxis. 2a ed. São Paulo: UNESP, (2003).

______, Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2005.

GADOTTI, M.; FREIRE, P.; GUIMARÃES. S. Pedagogia, diálogo e conflito. -9. ed. - São Paulo: Cortez, 2015.

HYPÓLITO, Álvaro Moreira. Trabalho docente na Educação Básica no Brasil: as condições de trabalho. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; VIEIRA, Lívia Fraga (Orgs.) Trabalho na Educação Básica: a condição docente em sete estados brasileiros. Belo Horizonte, MG: Fino Traço, 2012

KOEHLER, S. E. A trajetória institucional/docente do professor substituto da UFSM. (Dissertação de Mestrado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria/RS, 2006.

LIMA, D. G.; LIMA, R. L. A precarização do trabalho docente no contexto da universidade operacional e suas inflexões na condição do professor substituto. Universidade e Sociedade. ANDES-SN, julho, 2017. Disponível em:< http://portal.andes.org.br/imprensa/publicacoes>. Acesso em 12 de janeiro de 2020.

LINS, R. C. A Framework for Understanding what algebraic thinking is. (Tese de PhD) University of Nottingham. 1992.

LINS, R. C. Epistemologia, História e Educação Matemática: Tornando mais Sólidas as Bases da Pesquisa, Revista da SBEM-SP. Campinas, p. 75-91. 1993.

LINS, Romulo Campos. O Modelo Teórico dos Campos Semânticos: Uma análise epistemológica da álgebra e do pensamento algébrico. Dynamis, Blumenau. v.l, n. 7, p.29-39. abr/jun 1994.

LINS, R. C. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: Bicudo, M. A. V. (org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora da UNESP, 1999. P. 75-94.

LINS, R. C. O Modelo dos Campos Semânticos: estabelecimentos e notas de teorizações. In: ANGELO, C. L. et al. (Organizadores). Modelo dos campos semânticos e educação matemática: 20 anos de História. São Paulo: Midiograf, 2012.

MAAR, W. L. Adorno, semiformação e educação. Educ. Soc., Campinas, vol. 24, n. 83, 2003. P. 459-476, agosto.

MAZZEU, F. J. C. Uma proposta metodológica para a formação continuada de professores na perspectiva histórico-social. Cad. CEDES. vol. 19 n. 44, 1998. Campinas Apr.

PASSOS, R. G. Trabalho do professor substituto na FSS/UERJ: limites e impasses frente à precarização. Miolo Livro Serviço Social. Indd. 2014.

PINTO, A. V. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo, Cortez, 1982.

PINTO, M. J. B.; DALBEN, A. I. L. F. Professor substituto. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. C.; VIEIRA, L. F. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.

RATES. A. C. F.; LÉDA, D. B. A saúde no trabalho de professores substitutos de uma universidade federal brasileira: entre vivências de prazer e sofrimento. In: Anais do XI Seminário Internacional de la Red Estrado. Cidade do México: Universidade Pedagógica Nacional, 2016.

RICHARDSON, R. J. Pesquisa social: métodos e técnicas. 4 Ed., São Paulo: Atlas, 2009.

SANTOS, L. M. Produção de significados para objetos de aprendizagem: de autores e leitores para a educação matemática. (Dissertação de Mestrado). Programa de Mestrado em Educação, linha de pesquisa Educação Matemática, Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná. Curitiba/PR, 2007.

SCHNORR, G. M. Pedagogia do Oprimido. In: SOUZA, Ana Inês (Org.). Paulo Freire: vida e obra. 3. ed. – São Paulo: Expressão Popular, 2015.

SILVA, A. M. Sobre a dinâmica da produção de significados para a Matemática. (Tese de Doutorado) Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, UNESP, Rio Claro, 2003.

SILVA, F. L. A perda da experiência da formação na universidade contemporânea. Tempo Social. Rev. Sociol. USP, S. Paulo, 13(1): 27-37, 2001. maio.

Published

2022-01-03

How to Cite

Borges, C. N. F., & Gomes, M. R. M. (2022). Meanings of substitute teachers’ pedagogical practices produced by themselves. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 1054–1080. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1156