Pedagogy as an epistemic field, an undergraduate program and a profession: elements to reflect on the legal pedagogue’s work

Authors

  • José Leonardo Rolim de Lima Severo UFPB
  • Simony Freitas de Melo Tribunal de Justiça de Pernambuco (TJPE)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1162

Keywords:

Pedagogy. Educational Science. Juridical Pedagogy. Pedagogue.

Abstract

This article addresses elements of pedagogy as an epistemic field, an undergraduate program and a profession, pointing to perspectives in order to understand the work developed by the legal pedagogue. The reflections proposed in this text problematize the specificity of pedagogy and how its identity aspects occupy the national discussion amidst reductionisms that link it exclusively to school education, disregarding configurations of action already under way in contexts of emerging challenges for the assurance and expansion of the right to education. In this text, we position ourselves in favor of the place and role that pedagogy has been occupying in society beyond school walls, considering it as a science of and for education. Based on this assumption, we present the configuration of legal pedagogy in relation to the professional itineraries of pedagogues who work in this field and the bases of legal support for this action.

Keywords: Pedagogy. Educational science. Legal pedagogy. Pedagogue.

Author Biographies

José Leonardo Rolim de Lima Severo, UFPB

Doutor em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Professor do Departamento de Habilitações Pedagógicas no Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e do Programa de Pós-Graduação em Educação da mesma instituição. Membro da Rede Nacional de Pesquisadores/as em Pedagogia (RePPed), da Associação Nacional de Didática e Prática de Ensino (ANDIPE) e da Asssociação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPED), participando do GT 4 – Didática. Lidera o Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia, Trabalho Educativo e Sociedade (GEPPTES).

Simony Freitas de Melo, Tribunal de Justiça de Pernambuco (TJPE)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Analista Judiciário – Pedagoga do Tribunal de Justiça de Pernambuco (TJPE).

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Published

2021-11-14

How to Cite

Severo, J. L. R. de L., & Melo, S. . F. de. (2021). Pedagogy as an epistemic field, an undergraduate program and a profession: elements to reflect on the legal pedagogue’s work. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(31), 857–876. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1162