The (in)visibility of the epistemological debate on pedagogy within the undergraduate program itself: a study in public universities in the Brazilian state of Bahia

Authors

  • Jefferson da Silva Moreira Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
  • Umberto de Andrade Pinto Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1163

Keywords:

Pedagogy. Epistemology of Pedagogy. Graduation in Pedagogy. Pedagogical Course Project.

Abstract

The article problematizes the (in)visibility of the epistemological debate about pedagogy as a science of education in pedagogy undergraduate programs of four public universities in the Brazilian state of Bahia. The documentary analysis of pedagogical projects (Brazilian acronym, PPC) of pedagogy undergraduate programs was made to identify if, and in which way, the debate about pedagogy as a field of academic studies is found in the PPC. Preliminary results reveal that the discussion about the epistemological statute of pedagogy occupies a marginal place or even does not exist inside some of the investigated programs, at least in the scope of the prescribed documents. It is thus verified that the formative processes focus on methodological and didactic dimensions for the teaching practice in the initial years of schooling and on the foundations of the educational sciences, disregarding the complexity of pedagogy as a science of educational praxis in the epistemological field.

Keywords: Pedagogy. Epistemology of pedagogy. Undergraduate programs in pedagogy. Pedagogical project.

Author Biographies

Jefferson da Silva Moreira, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), linha de pesquisa Escola Pública, Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS, linha de pesquisa Currículo, Formação e Práticas Pedagógicas (PPGE/UEFS). Especialização em Docência no Ensino Superior pela Faculdade de Tecnologias e Ciências (FTC). Participa do grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infâncias e Formação de Educadores (GEPEPINFOR), vinculado ao PPGE/UNIFESP. Interesse de estudos e pesquisas nas seguintes temáticas: Pedagogia Universitária, Didática, Formação de Professores, Aprendizagem Profissional da Docência, Professores Iniciantes e Pedagogia - tanto em relação ao curso quanto ao seu campo epistemológico. Membro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPEd) e da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE).

Umberto de Andrade Pinto, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Pedagogo. Doutor em Educação. Professor associado da Universidade Federal de São Paulo (Unifesp), onde atua no curso de Pedagogia, no Programa de Pós-Graduação em Educação, e no Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência. Participa de dois grupos de pesquisas: Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infâncias e Formação de Educadores (Gepepinfor) da Unifesp e o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Educador (Gepefe) da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Membro do Grupo de Trabalho (GT) 4 - Didática da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd).

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Published

2021-11-14

How to Cite

Moreira, J. da S., & Pinto, U. de A. (2021). The (in)visibility of the epistemological debate on pedagogy within the undergraduate program itself: a study in public universities in the Brazilian state of Bahia. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(31), 775–800. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1163