Critical Pedagogy Practices in Higher Education: Emancipatory Education in an Bachelor’s degree in Accounting Sciences

Authors

  • Márcia Mineiro Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB
  • Cristina D'Ávila Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1177

Keywords:

Emancipatory Education, Pedagogical Practice, Higher Education

Abstract

This article results from a literature review and a systematic reflection about a teaching practice in Higher Education that presents emancipatory education to future graduates in Accounting Sciences who may be teachers. It aims to collect conceptual comprehensions on emancipatory education and to identify understandings of the importance and possible effects of emancipatory education in the pre-service education for bachelors-teachers. This article is exploratory and based on the qualitative methodological approach and the interactionist paradigm. Procedurally, besides the conceptual data analysis resulting from the literature review, it presents reports produced by the students and posted on a virtual bulletin board and comprehended by means of an analysis of content with two pre-established categories. It was concluded that, although it has been elementary, the practice allowed for imbalance, cognitive challenges, and critical reflections arousing emancipatory education potentialities in a bachelor’s degree program.

Keywords: Emancipatory education. Teaching practice. Higher education.

Author Biographies

Márcia Mineiro, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia - UESB

Licenciada em Pedagogia e Bacharela em Ciências Contábeis pela UESB, Mestra em Contabilidade pela FVC, Doutora em Educação pela UFBA. Professora Adjunta na Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB); Pesquisadora dos Grupos: Pesquisa em Educação, didática e ludicidade (GEPEL) e Educação Contábil na Contemporaneidade (GPEC).

Cristina D'Ávila, Universidade Federal da Bahia

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Licenciada em pedagogia, mestra e doutora em educação, com estágio de pós-doutorado pela Universidade Sorbonne Paris 5 na área de ciências humanas, educação. Professora titular de didática da Faculdade de Educação da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Líder do Grupo Educação, didática e ludicidade (GEPEL) da UFBA. Membro do grupo de pesquisa GREAS-CEAQ (Sorbonne, Paris-Descartes).

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Published

2021-11-14

How to Cite

Mineiro, M., & D’Ávila, C. (2021). Critical Pedagogy Practices in Higher Education: Emancipatory Education in an Bachelor’s degree in Accounting Sciences . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(31), 902–924. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1177