Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D.

Authors

  • Jefferson da Silva Moreira Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)
  • Selma Garrido Pimenta Universidade Católica de Santos; Universidade de São Paulo (USP)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1180

Keywords:

Epistemologia da Pedagogia. Pedagogia. Curso de Pedagogia. Formação de pedagogos.

Abstract

The dialogue with Selma Garrido Pimenta, Ph.D., aimed to look at methodological and theoretical issues on pedagogy as an educational science more closely and discuss consequent epistemological challenges. It also seeks to analyze aspects related to the current curricular organization of pedagogy undergraduate programs – instituted as teaching degree programs for early and primary education teacher training – based on Resolution # 01 of the Plenary Council (Brazilian acronym, PC) of Brazil’s National Council of Education (Brazilian acronym, CNE) of May 15 2006. Based on that, the researcher assesses the impacts of the National Curricular Guidelines for pedagogy undergraduate programs (Brazilian acronym, DCNP) (2006) on the disappearance of pedagogy in pedagogy undergraduate programs themselves. She ends her considerations by critically remarking on the imprecisions and risks of the current proposal of the National Common Framework for Teacher Education (2019), which reflects educational models that are utilitarian, neotechnicist and in line with the current neoliberal political agenda in Brazil.

Keywords: Epistemology of pedagogy. Pedagogy. Pedagogy undergraduate program. Pedagogue education.

Author Biographies

Jefferson da Silva Moreira, Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), linha de pesquisa Escola Pública, Formação de Professores e Práticas Pedagógicas. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UEFS, linha de pesquisa Currículo, Formação e Práticas Pedagógicas (PPGE/UEFS). Especialização em Docência no Ensino Superior pela Faculdade de Tecnologias e Ciências (FTC). Participa do grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infâncias e Formação de Educadores (GEPEPINFOR), vinculado ao PPGE/UNIFESP. Interesse de estudos e pesquisas nas seguintes temáticas: Pedagogia Universitária, Didática, Formação de Professores, Aprendizagem Profissional da Docência, Professores Iniciantes e Pedagogia - tanto em relação ao curso quanto ao seu campo epistemológico. Membro da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação (ANPEd) e da Associação Nacional de Didática e Práticas de Ensino (ANDIPE).

Selma Garrido Pimenta, Universidade Católica de Santos; Universidade de São Paulo (USP)

Professora titular sênior da Faculdade de Educação (FE) da Universidade de São Paulo (USP) e professora do Programa de Pós-Graduação em Educação na Universidade Católica de Santos (Unisantos). Pesquisadora sênior do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Published

2021-11-14

How to Cite

Moreira, J. da S., & Pimenta, S. G. (2021). Pedagogy and pedagogues between insistence and resistance: Interview with Selma Garrido Pimenta, Ph.D. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(31), 925–948. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1180