Critical Pedagogy: The radicality of domination-resistance dialectic

Authors

  • Maria Amélia Santoro Franco Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1183

Keywords:

Keywords: critical pedagogy; emancipation; domination practices

Abstract

Pedagogy as a practice of education and freedom is immersed in unequal power relations, which requires the necessary critical reading of its practice to identify the place of construction of its intentionality: in favor of the oppressed or in favor of the dominant, who intend to secure their privileges and their systems of oppression. This article seeks to answer the question: are pedagogical practices in contemporary schools structured to create possibilities of resistance to historical oppressions, or are these practices organized to maintain the mechanisms that perpetuate inequalities? Studies indicate that the school has been oppressed by practices of domination over centuries, and it is urgent to organize itself for the organization of an insurgent educational project aimed at emancipating individuals and based on the assumptions of critical pedagogy.

Keywords: Critical pedagogy. Emancipation. Practices of domination

 

 

Author Biography

Maria Amélia Santoro Franco, Universidade Católica de Santos, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação

Graduada em Pedagogia e Pós-Graduada Especialista em Administração Escolar pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMP). Especialista em Psicologia da Educação e Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo (USP). Pós-doutorado em Pedagogia e Prática Docente pela Universidade de Paris VIII (UP-VIII) e Universidade Federal de Sergipe (UFS). Pesquisadora 2 CNPq, desde 2007. Atua como Professora Titular e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Santos (UNISANTOS). Líder do grupo de pesquisa Pedagogia Critica: Práticas e Formação, da Universidade Católica de Santos e vice-coordenadora da Cátedra Paulo Freire na mesma instituição.

References

AZEVEDO, Fernando. A educação e seus problemas. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1937

CAMBI, Franco. História da Pedagogia. São Paulo: UNESP, 1999.

CANDAU, Vera Maria. Didática crítica intercultural: aproximações. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

COMENIUS, Juan Amós. Didáctica Magna. Madri: Akal, 1986.

DEWEY, J. La ciência de la education. Buenos Aires: Losada, 1976.

DURKHEIM, E. Éducation et sociologie. Paris: PUF, 1985

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Da necessidade/atualidade da pedagogia crítica: contributos de Paulo Freire. Reflexão e Ação, Santa Cruz do Sul, v. 25, n. 2, p. 152-170. 2017a.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia: por entre resistências e insistências. Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 10, n. 2, 161-173, mai./ago. 2017c

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Prática pedagógica e docência: um olhar a partir da epistemologia do conceito. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (RBEP/INEP), Brasília, v. 97, n. 247, p. 534-551, 2016.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Práticas pedagógicas de acolhimento e inclusão: a perspectiva da pedagogia crítica. Revista Política e Gestão Educacional (online), Araraquara, v. 21, n. 2, p. 964-978, nov. 2017b.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Verbete: antipedagogismo. REVEC: Revista de Estudos Culturais. v.2, p.99 - 110, 2015

FRANCO, Maria Amélia Santoro. A Pedagogia como ciência da educação: entre práxis e epistemologia. Tese de doutoramento. Universidade de São Paulo. FE. USP. 2001.

FRANCO, Maria Amélia Santoro. A Pedagogia como ciência da Educação. Editora Cortez, São Paulo, 2008 (2 ed. rev. e ampl.)

FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia e Prática Docente. Editora Cortez. São Paulo. 2012.

FREIRE, Paulo. A Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.

FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Cortez, 1980.

GAUTHIER, C. e TARDIF, M. A Pedagogia: teorias e práticas da antiguidade a nossos dias. Editora Vozes. Petrópolis. 2010.

LIBÂNEO, José Carlos; PIMENTA, Selma G. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectiva de mudança. Educação e Sociedade. Campinas: Cedes, n. 68/especial, 1999.

SANTOS, Boaventura de Sousa. “Direitos humanos: o desafio da interculturalidade”, Revista Direitos Humanos, 2, 10-18.2009.

SAVIANI, D. Escola e Democracia. São Paulo: Cortez, 1983.

SCHMIED-KOWARZIK, W. Pedagogia Dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1983.

Published

2021-11-14

How to Cite

Franco, M. A. S. (2021). Critical Pedagogy: The radicality of domination-resistance dialectic. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(31), 726–742. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1183