Teacher life: continuing education for Basic Education Teachers

Authors

  • Willams dos Santos Rodrigues Lima Universidade Federal de Alagoas
  • Maria Aparecida Pereira Viana Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1185

Keywords:

Research in Education, Teaching, Teacher training

Abstract

This article presents the results of discussions on continuing education for teachers. Its objective was to reflect on the importance of continuous training and daily practices of basic education teachers at a public school in the Brazilian city of Maceió. The central question of the research is based on teachers’ self-confidence and motivation in the exercise of their pedagogical functions. The methodology is based on qualitative research, supported by Lüdke; André (2018), with a research-action approach based on Chizzotti (2017). The theoretical framework was based on discussions about continuing education for teachers, as well as the aspects of teachers’ professional identity, backed by Freire (1996), Pimenta (1996), Silva; Pereira Mano (2018), Gatti (2019), and Falcão (2020), among other teacher education scholars. The results have shown the importance of continuing education for teachers, providing a closer view of the educational reality, as well as the teaching and learning process.

Author Biographies

Willams dos Santos Rodrigues Lima, Universidade Federal de Alagoas

Universidade Federal de Alagoas - UFAL. Centro de Educação - CEDU. Mestrando em Educação - Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFAL

https://orcid.org/0000-0002-3987-0762

Maria Aparecida Pereira Viana, Universidade Federal de Alagoas

Universidade Federal de Alagoas - UFAL. Centro de Educação - CEDU. Doutora em Educação: Currículo – (PUC/SP). Coordenadora Adjunta da Coordenadoria Institucional de Educação a Distância CIED/UFAL. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGE/UFAL. Professora do  Centro de Educação - CEDU/UFAL

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4017-8482

Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/5842179916349442

References

COELHO FILHO, M. S; GHEDIN, E. L. Formação de professores e construção da identidade profissional docente. In: Colóquio Luso-brasileiro de Educação 3.; Currículo, inclusão e Educação Escolar, 2018. Anais [...]. Braga e Paredes de Coura, Portugal, 2018. Disponível em: <https://www.revistas.udesc.br/index.php/colbeduca/article/view/11502.> Acesso em 22 de jul. de 2021.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16 n. 2, p. 221-236. 2003.

FALCÃO, E. V. A formação continuada de professores: possíveis contribuições das narrativas compartilhadas. RELVA, Juara, v. 7, n. 2, p. 36-47, jul./dez. 2020. Disponível em: <https://periodicos.unemat.br/index.php/relva/article/view/4931.> Acesso em: 21 de jul. de 2021.

FREIRE. P. A Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GATTI, B. A. (Org.). Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

MALI. T. Um bom professor faz toda diferença. Rio de Janeiro: Sextante, 2013.

PACHECO, W. R. S; BARBOSA, J. P. S; FERNANDES, D. G. A relação teoria e prática no processo de formação docente. Revista de Pesquisa Interdisciplinar, Cajazeiras, n. 2, p. 332-340, 2017. Disponível em: <https://cfp.revistas.ufcg.edu.br/cfp/index.php/pesquisainterdisciplinar/article/view/380/pdf.> Acesso em: 22 de jul. 2021.

PEREIRA, C. J. T. A Formação do Professor Alfabetizador: desafios e possibilidades na construção da prática docente. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Fundação Universidade Federal de Rondônia. Porto Velho, RO, 2011.

PERES, M. R; et al. A formação docente e os desafios da prática reflexiva. Educação, v. 38, n. 2, maio/agosto. 2013. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5902/198464444379> Acesso em: 22 de jul. 2021.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Rev. Fac. Educ., São Paulo, v.22, n.2, p.72-89, jul./dez. 1996. Disponível em: <http://www.revistas.usp.br/rfe/article/view/33579/36317.> Acesso em: 22 de jul. 2021.

SILVA, E. P; PEREIRA MANO, A. M. Identidade profissional docente: concepções de futuros professores. Ensino Em Re-Vista, 25(1), 184-208. 2018. Disponível em: <https://doi.org/10.14393/ER-v25n1a2018-08.> Acesso em: 22 de jul. de 2021.

WENGZYNSKI, D. C; TOZETTO, S. S. A formação continuada face às suas contribuições para a docência. In: Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul, 9. 2012. Anais [...]. Caxias do Sul, 2012. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/2107/513>. Acesso em: 22 de jul. 2021.

Published

2022-01-03

How to Cite

Lima, W. dos S. R., & Viana, M. A. P. (2022). Teacher life: continuing education for Basic Education Teachers. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 1081–1104. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1185