The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016

Authors

  • Diego Luiz Moura Universidade Federal do Vale do São Francisco
  • Antonio Jorge Gonçalves Soares Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1241

Keywords:

Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. Avaliação

Abstract

The aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21.

Author Biographies

Diego Luiz Moura, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutor em Educação Física (UGF). Docente da Universidade Federal do Vale do São Francisco (UNIVASF)

Antonio Jorge Gonçalves Soares, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professor Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro/UFRJ/Aposentado. Realizou estágio de Pós-doutorado Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), no Departamento de Fundamentos da Educação (2018-2019) e na Universidade do Porto-FADE-UP (2007-2008). É professor permanente/colaborador do Programa de Pós-graduação em Educação-UFRJ, na linha de Pesquisa de Políticas Públicas e Instituições Educacionais, e professor colaborador do Programa em Educação Física da Universidade Federal do Espírito Santo, na linha Estudos Pedagógicos e Socioculturais da Educação Física. É membro-pesquisador do Núcleo de Estudos e Pesquisa de Educação e Sociedade Contemporânea- UFSC, do Núcleo de Estudos sobre a Educação dos Sentidos e das Sensibilidades/NUPES, da FAE/UFMG e do PROTEORIA-UFES. Bolsista de Produtividade em Pesquisa (CNPq), Nível 1D.

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Published

2022-05-03

How to Cite

Moura, D. L., & Soares, A. J. G. . (2022). The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016 . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(34), 424–440. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1241