The participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brasil from 2013 througt 2016
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1241Keywords:
Pós-graduação. Subárea pedagógica. Educação Física. AvaliaçãoAbstract
The aim of this article is to analyze the participation of the pedagogical sub-area in stricto sensu graduate programs in Physical Education in Brazil from 2013 through 2016. A survey was carried out on the CAPES “Sucupira” Platform, in graduate programs in physical education, and in the LATTES curricula of pedagogical sub-area teachers. Most teachers are linked to lines of research focusing on biodynamics. We analyzed the pedagogical sub-area teachers’ production and realized that most of it is related to sociocultural themes. We conclude that greater production in other areas may indicate a migration process based on the teachers’ survival attempt to remain as advisors in postgraduate programs that belong in area 21.
References
BIANCHETTI, Lucídio & VALLE, Ione Ribeiro. Produtivismo acadêmico e decorrências às condições de vida/trabalho de pesquisadores brasileiros e europeus. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 22, n. 82, p. 89-109, 2014.
DAOLIO, Jocimar. O ser e o tempo da pesquisa sociocultural em Educação Física. Revista brasileira de ciências do esporte, v. 29, n. 1, 2007.
DAOLIO, Jocimar. (2015). A produção acadêmica em educação física: a capes como um “não–lugar”. Pensar a Prática, v. 18, n. 2, 2015.
GOMES, Leonardo do Couto; FURTADO, Heitor Luiz; SOUZA JUNIOR, Marcílio; SILVA, Marcelo Moraes. programas de pós-graduação stricto sensu em Educação Física no brasil: diversidades epistemológicas na subárea pedagógica. Movimento, v. 25, p. 25012, 2019.
JACOBY, Russel. O fim da utopia: política e cultura na era da apatia. Rio de Janeiro: Record, 2001.
LEITE, Janete Luzia. Publicar ou perecer: a esfinge do produtivismo acadêmico. Revista Katálysis, v. 20, n. 2, p. 207-215, 2017.
MOURA, Diego Luz. A pressão para publicar: reflexões necessárias. In: TELLES, Silvio; LUDORF, Silvia; PEREIRA, Erik. Pesquisa em Educação Física: perspectivas sociocultural e pedagógica em foco. Autografia, 2007
OLIVEIRA, Amanda da Silva Dias; PEREIRA, Maristela de Souza; LIMA, Luana Mundim de. Trabalho, produtivismo e adoecimento dos docentes nas universidades públicas brasileiras. Psicologia Escolar e Educacional, v. 21, n. 3, p. 609-619, 2017.
RIGO, Luiz Carlos; RIBEIRO, Gabriela; HALLAL, Pedro. C. Unidade na diversidade: desafios para a Educação Física no século XXI. Revista Brasileira de Atividade Física & Saúde, v. 16, n. 4, p. 339-345, 2012.São Paulo: Editora UNESP, 2006.
SILVA, Junior Vagner Pereira; GONÇALVES-SILVA, Luiza Lana; MOREIRA, Wagner Wey. Produtivismo na pós-graduação. Nada é tão ruim, que não possa piorar. É chegada a vez dos orientandos!. Movimento, v. 20, n. 4, 2014.
STIGGER, Marco Paulo; SILVEIRA, Raquel; MYSKIW, Mauro. O processo de avaliação da pós-graduação em Educação Física e ciências do esporte no brasil e algumas das suas repercussões cotidianas. In: RECHIA, Simone et al. (Org.). Dilemas e desafios da Pós Graduação em Educação Física. 1ed.Ijuí: Editora Unijuí, 2015.
TREIN, Eunice; RODRIGUES, José. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, v. 16, n. 48, 2011.
WATERS, Lindsay. Inimigos da esperança: publicar, perecer e o eclipse da erudição. São Paulo: Unesp, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.