Distance Education: reports on digital interaction experiences

Authors

  • Iris Maria dos Santos Farias Universidade Federal de Alagoas
  • Maria Aparecida Pereira Viana Universidade Federal de Alagoas
  • Cleide Jane de Sá Araújo Costa Universidade Federal de Alagoas

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1249

Keywords:

Remote Teaching., Digital Context., Interaction

Abstract

In view of the pandemic situation and facing the challenge of using distance education as a way to prevent the spread of covid-19, classes were supported by digital technologies. Since all the stages of education have been impacted, there is a concern with how digital interaction took place in favor of teaching and learning. Hence, based on the reports of five students taking a course unit from the Graduate Program of the Federal University of Alagoas, this paper aims at discussing and analyzing the conceptualization and importance of interaction in favor of collective work. A qualitative descriptive research methodology was applied, and a questionnaire was made available in the course’s VLE (Moodle) for the students to respond to. The results demonstrated the advantages and disadvantages of distance education related to digital connections during social isolation. This paper is expected to add to the discussions developed so far, and in need of being rethought in the field of education, thus providing learning conditions for students and making virtualization visible as an assumption when teaching in face of emergency situations.

Author Biographies

Iris Maria dos Santos Farias, Universidade Federal de Alagoas

Mestranda em Educação (PPGE/CEDU/UFAL), Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas, Campus Maceió. Atualmente é membro do Grupo de Pesquisa: Tecnologias da Informação e Comunicação na Formação de Professores Presencial e a Distância Online (TICFORPROD). 

Maria Aparecida Pereira Viana, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação  pela PUC-SP (2013). Mestre em Educação Brasileira (UFAL, 2003), Especialista em Informática e Metodologia Educacional no Ensino Superior e Educação a Distância com ênfase em Docência e Tutoria em EAD (PUC-RS). É graduada em Pedagogia Licenciatura Plena (UFAL, 2003). Professora do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, na Graduação e Pós-Graduação. Atualmente na função de Coordenador Adjunto da Universidade Aberta do Brasil/UAB/UFAL. 

Cleide Jane de Sá Araújo Costa, Universidade Federal de Alagoas

Doutora em Educação (Université de Provence Aix-Marseille I, 2002) e em Linguística (UFAL, 2002), mestre em psicologia (Université de Provence Aix-Marseille I, 1996), Bacharel em Administração (UFPB, 1989), licenciada em Psicologia (UEPB, 1990). Atualmente é professor Associoado III do Centro de Educação da Universidade Federal de Alagoas, atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação , na linha de pesquisa Tecnologias da Informação e Comunicação na Educação (PPGE).

References

ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Educação. Interfaces científicas. Aracaju. v.8(3), 2020. p. 348–365. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9251/4047. Acesso em: 17 jun. 2021.

AMORIM, A.G. P. Ambiente virtual de aprendizagem – moodle: possibilidades de autoria, gestão e colaboração na educação básica e na pós-graduação. In: LIBERALI, Fernanda Coelho (org.); et al. Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. 1 ed. Campinas, São Paulo: Pontes editores, 2020. p. 65-71.

ARAÚJO, N. S.; ZAVAM, A.; HISSA, D. L. A. Material didático em EaD: a produção de webaula. In: ROCHA, Elizabeth M.; JOYE, Cassandra R.; ARAÚJO, Régia T. S. (Org.). Material didático na EaD: caminhos de autoria. Dourados: UEMS, 2014, v. 1, p. 22-38. Disponível em: http://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/42447/1/2014_capliv_nmsaraujoaszavam.pdf. Acesso em: 08 de jun. 2021.

BARBOSA, C. M. A. M. A aprendizagem mediada por TIC: interação e cognição em perspectiva. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância. São Paulo. 2012. p. 83 – 100. Disponível em: http://seer.abed.net.br/edicoes/2012/artigo_07_v112012.pdf. Acesso em: 27 de jul. 2021.

BRASIL, Presidência da República. Decreto n. 5.622, de 19 de dezembro de 2005. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/2005/decreto-5622-19-dezembro-2005-539654-publicacaooriginal-39018-pe.html. Acesso em: 26 de jul. de 2021.

BUSTAMENTE, S. B. V. Criando um ambiente de exploração do pensar: o papel do facilitador no ambiente logo. In: VALENTE, José Armando. O professor no ambiente logo: formação e atuação. Campinas: São Paulo, UNICAMP/NIED. 1995. p.59-70.

CASTELLS, M. A sociedade em rede. Tradução de Roneide Venancio Majer. 13. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos, qualitativo e misto. 2.ed. Porto Alegre. Artmed. 2007.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra. 2005.

FREITAS, M. A. S. PIMENTEL, F. S. C. A linguagem hipertextual no processo de avaliação da aprendizagem na EAD. Artefactum. Rio de Janeiro, v.1, p 1-11, 2015.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas. 2008.

INTERATIVIDADE na educação online: Prof. Marco Silva (UERJ). Instituto Federal da Bahia, 2021. 1 vídeo (2h:23min:53s). Publicado pelo canal IFBA Campus Eunápolis. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5TJCSXwlerw&t=4217s. Acesso em: 10 de mai. de 2021.

JUNQUEIRA, E. S. A EAD, os desafios da educação híbrida e o futuro da educação. In: RIBEIRO, A. E.; VECCHIO, P. de M. (Org.). Tecnologias digitais e escola: reflexões no projeto aula aberta durante a pandemia. São Paulo: Parábola, 2020. p. 31-39.

LÉVY, P. Cibercultura. São Paulo: editora 34. 1999.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática. São Paulo: Cortez, 1991

MALDONADO, A. E. REICHERT, J. (2010). A interatividade na educação a distância: o papel central da interatividade nos processos de ensino-aprendizagem na EAD. Comunicação & Educação, Universidade de São Paulo. 2010. p. 117-124. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/44851/48483. Acesso em: 14 jun. 2021.

MATTAR, J. RAMOS, D. K. Metodologia da pesquisa em educação: abordagens qualitativas, quantitativas e mistas. São Paulo: Edições 70. 2021.

MORIN, E. CIURANA, E. R. MOTTA, R. D. Educar na era planetária: o pensamento complexo pelo erro e pela incerteza humana. Tradução Sandra Trabucco Valenzuela. São Paulo: Cortez. UNESCO, 2003. Disponível em: https://abdet.com.br/site/wp-content/uploads/2015/04/Educar-na-Era-Planet%C3%A1ria.pdf. Acesso em: 13 jun. 2021.

MUNÕZ, C. M. S. MAFRA, P. Z. Conectar é preciso. In: LIBERALI, Fernanda Coelho (org.); et al. Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. 1 ed. Campinas, São Paulo: Pontes editores, 2020. p. 73-80.

NÓVOA, A. A pandemia de covid-19 e o futuro da educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, v. 7, n. 3, p. 8-12, ago. 2020.

SANTOS, E. SILVA, M. A pedagogia da transmissão e a sala de aula interativa. In: TORRES, P. L. (Org.). Complexidade: redes e conexões na produção do conhecimento. 1ed.Curitiba, Pr.: SENAR, PR., 2014, p. 45-60. Disponível em: https://www.agrinho.com.br/site/wp-content/uploads/2014/09/2_02_A-pedagogia-da-transmissao.pdf. Acesso em: 20 mai. 2021.

SANTOS, E. C. SANTOS, R. F. F. Desafios e conflitos mediante adaptações tecnológicas para os professores em tempos de pandemia. In: RIOS, J. A. V. P. NASCIMENTO, L. G. M. Coletânea Profissão Docente na Educação Básica: profissão docente e ensino remoto emergencial. Curitiba. 1.ed. v. 6. 2021. E-Book. p. 50-62.

SANTOS, J. R. ZABOROSKI, E. A. Ensino remoto e pandemia covid-19: desafios e oportunidades de alunos e professores. Interacções. v. 16. n. 55. 2020. p. 41-57.

SANTOS, S.D.P. MARQUES, I. Q. A interatividade na educação a distância: contribuições dos recursos educacionais. Revista Intersaberes. Vol. 10, n.20, p. 327-342. 2015.

SILVA, M. Sala de aula interativa. Rio de Janeiro: Quartert, 3. ed. 2002.

Published

2022-05-03

How to Cite

Farias, I. M. dos S., Viana, M. A. P., & Costa, C. J. de S. A. (2022). Distance Education: reports on digital interaction experiences. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(34), 564–581. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1249