Interdisciplinarity, dialogues and shared construction in the PROEJA Integrating Project
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1285Keywords:
Interdisciplinarity, Shared Construction, PROEJA , Integrating ProjectAbstract
It approaches the construction and dialogically shared experience of an Integrating Project between young people and adults, in interdisciplinary pedagogical practice. The problematization and reflections emerged from the students' reality as a generating theme. In Paulo Freire, it is about the sharing between professors and students in Administration in the National Program for the Integration of Professional Education with Basic Education in the Youth and Adult Education Modality - PROEJA, in the curricular component Projeto Integrador, at the Federal Institute of Piauí, Campus Piripiri. The objective was to understand the interdisciplinary, dialogic and shared pedagogical practice by students of the 3rd year of high school. A field research, with a qualitative approach, with document analysis carried out in Bardin (2021). The results indicate that the proposals brought to the classes by the students placed them as facilitators of dialogue, so the generating themes boosted the articulation of theory and practice, based on their knowledge and productions.
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Augusto Pinheiro, São Paulo: Edições 70, 2021.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Programa Nacional de Integração da Educação Profissional com a Educação Básica na modalidade de Educação de Jovens e Adultos - PROEJA. Documento Base. Brasília: Secretaria de Educação Profissional e Tecnológica, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf2/proeja_medio.pdf. Acesso em: 30 dez. 2019.
BRASIL. Lei 5.692, de 11 de agosto de 1971. [Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências]. Disponível: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/ leis/l5692.htm. Acesso em: 20 mar. 2022.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Introdução aos parâmetros curriculares nacionais. Secretaria de Educação Fundamental. Brasileira. MEC/SEF, 1997.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais. Bases Legais. Brasília: MEC, 2000.
BRASIL. Ministério da educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC, versão final) 2018. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 20 abr. 2022.
DEMO, Pedro. Educar pela pesquisa. 10 ed. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: História, teoria e pesquisa. 15 ed. Campinas, SP: Papirus, 2008.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia. 6ª ed. São Paulo: Edições Loyola, 2011.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade.31 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 2008a. 158p.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido (6a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra., 2018.
GADOTTI, Moacir. Boniteza de um sonho: Ensinar e aprender com sentido. São Paulo: Cortez, 2002.
IFPI. Projeto Pedagógico do Curso Técnico de Nível Médio em Administração na forma Integrada na Modalidade de Educação de Jovens e Adultos: PROEJA. Teresina - PI, 2016.
LÜCK, Heloísa. Pedagogia interdisciplinar: fundamentos teórico-metodológicos. 11ª Ed. ed. Petrópolis: Vozes, 2010.
MAFRA, Jason Ferreira. Paulo Freire, um menino conectivo: conhecimento, valores e práxis do educador. Estudos freirianos São Paulo: UNINOVE, 2017. [Estudos freirianos]. Disponível em: https://s3.uninove.br/app/uploads/2016/06/17153939/1531863579-1531863579-menino-conectivo.pdf. Acesso em: 18 jan. 2020.
MONTE, Maria Bernadete de Sousa Carvalho. Direito, Educação e Religião: em Busca de Novos Sentidos e Significados para o Ensino Religioso na Sala de Aula. Dissertação (Mestrado Ciências das Religiões) - Programa de Pós-graduação em Ciências das Religiões, Faculdade Unida de Vitória, Vitória, 2021.
MOURA, Vera Lúcia Pereira da Silva; SERRA, Maria Luiza. Educação de Jovens e Adultos: as contribuições de Paulo Freire. Campo Grande, 2014. Disponível em: https://www.inesul.edu.br/revista/arquivos/arq-idvol_33_1426693042.pdf. Acesso em: 30 Ago. 2018.
RIPPEL, Valderice Cecília Limberger. Interdisciplinaridade e Formação na Contemporaneidade: Rupturas e Possibilidades. Revista de Educação PUC-Campinas, [s. l.], v. 28, p. 91–100, 2010.
SANTOS, Luís Antônio da Silva; SOUZA, Francisco das Chagas da Silva. Projetos integradores: concepções e implementação a luz do PPP do IFRN. Produção do conhecimento em educação profissional: IV Colóquio Nacional e I Colóquio Internacional, Natal, 2017.
SILVA, Joselma Ferreira Lima e; SILVA, Edvaldo Pio da; FERREIRA, Edith Maria Batista. (2021). Interdisciplinaridade nos Projetos Integradores: tessitura de saberes para a formação do Bacharel em Administração. Ensino Em Perspectivas, 2(3), 1–12. https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/6479
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do Trabalho Pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad, 2002
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.