25 years of Brazilian Curricula Guidelines of Ethics

Authors

  • Daniela Honorio de Sousa Brito Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Maria Judith Sucupira da Costa Lins Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1289

Keywords:

Brazilian Curricula Guidelines, Ethics, Moral Education, Transverse Theme

Abstract

This article deals with the problem of teaching/learning Ethics in Brazilian school. Concerning the importance of issue number 8 of Brazilian Curricula Guidelines of Ethics (BRASIL, 1997), which are exactly 25 years old in 2022, we have decided for the analysis of this document. The objective is to identify the characteristics of the concept of Ethics in ethese Guidelines issue number 8. Paul Ricoeur’s (1990) method of interpretation of text based on hermeneutics has been used. As essential topics in the document we highlight the four pillars: Mutual Respect, Justice, Dialogue and Solidarity, which are discussed in the already quoted Guidelines. We concluded that the concept of Ethics presented in the document is not clear enough. It is necessary a deeper discussion of document.

Author Biographies

Daniela Honorio de Sousa Brito, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Mestranda pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e pesquisadora do GPEE (Grupo de Pesquisa sobre Ética na Educação) da Faculdade de Educação da UFRJ. Pedagoga pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2018).

Maria Judith Sucupira da Costa Lins, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996). Membro da Association for Moral Education desde 1999 e Membro do Comitê de Avaliação de Teses para o prêmio anual Association for Moral Education Kuhmerker Dissertation Award desde 2012. Desenvolveu pesquisa de pos-doutoramento sobre Filosofia da Educação e Ética, tendo apresentado trabalho final na Association for Moral Education Conference, Chicago, USA, 2002 com base na Filosofia Moral de Alasdair MacIntyre. É Professora Titular do Departamento de Fundamentos da Educação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Published

2022-12-29

How to Cite

Daniela Honorio de Sousa Brito, & Costa Lins, M. J. S. da . (2022). 25 years of Brazilian Curricula Guidelines of Ethics. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(35), 603–619. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1289