Construction of experience: contributions to teacher education
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1301Keywords:
Teacher training, Teaching experience, Experience, Construction of experienceAbstract
This reflection seeks to understand teacher training in a critical and progressive perspective, which requires recognizing the construction of experience, a concept used by different scholars in the field of Education. The research study, with a qualitative-bibliographic approach, is based on different authors who have dedicated themselves to contributing to teacher training, they are: Bondia Larossa, Freire, Vasquez and Nóvoa, the article aims to reflect and analyze the experience and the teacher training. We conclude that the authors surveyed show different aspects of the concept of experience, bringing us characteristics and meanings that complement each other to think about the exercise of teaching, recognizing the principles of subjectivity and authorship.
References
BONDIA LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online]. 2002, n. 19 [Acessado 6 Julho 2022] , pp. 20-28. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Epub 19 Abr 2011. ISSN 1809-449X. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.
DA PALMA-SANTOS, M. C.; MAKNAMARA, M. Experiência e formação docente nas pesquisas em ensino de Ciências e Biologia no Brasil. Educação, v. 42, n. 2, p. 340-350, 6 nov. 2019.
ELLINGSON, L. & ELLIS, C. Autoethnography as Constructionist Project. En J. A. Holstein & J. F. Gubrium (eds.). Handbook of constructionist research (pp. 445-465). New York: The Guildford Press. 2008
FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’água. 2006.
FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 41. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2006 A.
NÓVOA, Antonio. Professores, imagem de um futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
OLIVEIRA, H. R. de; JESUS, D. P. de; BORGES, E. M. As pesquisas sobre formação de professores nas reuniões nacionais da ANPEd: que espaço há para a avaliação? Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–15, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.2550. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2550. Acesso em: 6 jul. 2022.
SANCHO GIL, J. M.; HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, F. La investigación sobre historias de vida: de la identidad humanista a la subjetividad nómada. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, v. 1, n. 3, p. 34-45, 30 sep. 2020.
SANCHO, J. M.; HERNÁNDEZ, F. A formação de professores em tempos de incerteza. Movimento, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 9–39, 2007. DOI: 10.22456/1982-8918.2824. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2824. Acesso em: 6 jul. 2022.
VASQUEZ, Antonio S.. Filosofia da práxis. Consejo Latinoamericano de Ciências Sociales – CLACSO, São Paulo: Expressão Popular. 2007.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, Editores Associados, 1982.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.