Construction of experience: contributions to teacher education

Authors

  • Ana Cristina Gonçalves ABREU SOUZA Universidade Federal de Alfenas MG

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1301

Keywords:

Teacher training, Teaching experience, Experience, Construction of experience

Abstract

This reflection seeks to understand teacher training in a critical and progressive perspective, which requires recognizing the construction of experience, a concept used by different scholars in the field of Education. The research study, with a qualitative-bibliographic approach, is based on different authors who have dedicated themselves to contributing to teacher training, they are: Bondia Larossa, Freire, Vasquez and Nóvoa, the article aims to reflect and analyze the experience and the teacher training. We conclude that the authors surveyed show different aspects of the concept of experience, bringing us characteristics and meanings that complement each other to think about the exercise of teaching, recognizing the principles of subjectivity and authorship.

Author Biography

Ana Cristina Gonçalves ABREU SOUZA, Universidade Federal de Alfenas MG

Desde 2008 pesquisadora e professora na Universidade Federal de Alfenas MG. Em agosto de 2015 assume a Gestão da Subsecretaria de Ciencia, Tecnologia e Inovação do Governo do Estado de São Paulo. Desde 2008 Docente e Pesquisadora da Universidade Federal de Alfenas MG, focaliza estudos, orientações e pesquisas na área de Práticas Pedagógicas, Formação de Educadores e Gestão Escolar.Doutora em Educação: Currículo pela PUC de SP. Mestre em Educação - Formação de Professores UBC - Mogi das Cruzes - SP. Mestre em Educação: Psicologia da Educação - PUC SP e Pedagoga pela UNIVAP - SJC SP. Relevante carreira profissional no exercício da docência ( da educação infantil ao ensino superior), da coordenação ( educação infantil, ensino fundamental, EJA), da direção escolar (educação infantil, ensino fundamental e EJA). No Ensino Superior atuou e atua nas áreas de Psicologia da Educação, Gestão Escolar, Alfabetização, Didática, Prática de Ensino e Orientação de Estágios ( Gestão Escolar, Educação Infantil, EJA, Ensino Fundamental) Ofício pautado em docência, extensão e pesquisa.

References

BONDIA LAROSSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online]. 2002, n. 19 [Acessado 6 Julho 2022] , pp. 20-28. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003. Epub 19 Abr 2011. ISSN 1809-449X. https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.

DA PALMA-SANTOS, M. C.; MAKNAMARA, M. Experiência e formação docente nas pesquisas em ensino de Ciências e Biologia no Brasil. Educação, v. 42, n. 2, p. 340-350, 6 nov. 2019.

ELLINGSON, L. & ELLIS, C. Autoethnography as Constructionist Project. En J. A. Holstein & J. F. Gubrium (eds.). Handbook of constructionist research (pp. 445-465). New York: The Guildford Press. 2008

FREIRE, Paulo. À sombra desta mangueira. São Paulo: Olho D’água. 2006.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2007.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 41. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2005.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2006 A.

NÓVOA, Antonio. Professores, imagem de um futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.

OLIVEIRA, H. R. de; JESUS, D. P. de; BORGES, E. M. As pesquisas sobre formação de professores nas reuniões nacionais da ANPEd: que espaço há para a avaliação? Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, p. 1–15, 2019. DOI: 10.35699/2237-5864.2019.2550. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rdes/article/view/2550. Acesso em: 6 jul. 2022.

SANCHO GIL, J. M.; HERNÁNDEZ-HERNÁNDEZ, F. La investigación sobre historias de vida: de la identidad humanista a la subjetividad nómada. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, v. 1, n. 3, p. 34-45, 30 sep. 2020.

SANCHO, J. M.; HERNÁNDEZ, F. A formação de professores em tempos de incerteza. Movimento, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 9–39, 2007. DOI: 10.22456/1982-8918.2824. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/2824. Acesso em: 6 jul. 2022.

VASQUEZ, Antonio S.. Filosofia da práxis. Consejo Latinoamericano de Ciências Sociales – CLACSO, São Paulo: Expressão Popular. 2007.

VIEIRA PINTO, Álvaro. Sete lições sobre educação de adultos. São Paulo: Cortez, Editores Associados, 1982.

Published

2022-12-29

How to Cite

ABREU SOUZA, A. C. G. (2022). Construction of experience: contributions to teacher education. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(35), 727–741. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1301