Conceptions of Natural Science Teachers About Teaching through Research
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1342Keywords:
Learning. Investigative teaching Active methodology. Teaching practice.Abstract
The present study aimed to verify the conceptions of teachers of a public school in the interior of the state of Rio Grande in the North about the use of the teaching approach by investigation in basic education. Of a qualitative nature, a questionnaire was applied to a group of thirteen teachers in the area of ??Natural Sciences through the Google forms platform. The conceptions proved to be consistent with the didactic approach, however, they are incomplete and, in some cases, vague. However, they were enough to form four categories: contextualized teaching, teaching as scientific research, approximation of scientific and school knowledge, and teaching centered on learning and content. It is believed, therefore, that through continuing education, short courses, theoretical readings and practical experiences, teachers can expand their views on teaching through investigation.
References
ARAÚJO, Magnólia Fernandes Florêncio; LOBATO, Wellington Sena. Percepções sobre Protozoários no Ensino Fundamental: um Diagnóstico em Escolas de uma Região Litorânea do Nordeste Brasileiro/Perceptions of Protozoa in Elementary School: A Diagnostic in Schools from a Coastal Region of Northeastern Brazil. Acta Scientiae, v. 15, n. 2, p. 354-362, 2013.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa (Portugal): Edições70, 2010.
BYBEE, R. W. Scientific Inquiry and Science Teaching. In: FLICK, L. B., LEDERMAN, N. G. (eds). Scientific Inquiry and Nature of Science. Science & Technology Education Library, v. 25, 2006.
CARVALHO, Anna Maria Pessoa. Fundamentos teóricos e metodológicos do Ensino por Investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765-794, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4852/3040. Acesso em: 4 nov. 2022.
CODO, W. Educação: carinho e trabalho. 4ª ed. Petrópolis Vozes; 2006.
DE CARVALHO, Geisla Aparecida; VIGGIANO, Esdras. As dificuldades e concepções de Ensino por Investigação de professores de matemática. In: Anais do XII Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências – XII ENPEC, 2019.
DAMIÃO, Maria Helena; NASCIMENTO, Maria Augusta. Desenvolvimento da consciência crítica na formação inicial de professores durante a pandemia. Linhas Críticas, v. 27, 2021.
DE OLIVEIRA, A. V.; LIMA, F. L. A microbiologia no ensino médio com viés investigativo: exemplo de abordagem. Editora Atena, 2020.
DEWEY, John. The Democratic Faith and Education Source: The Antioch Review, Published by: Antioch Review Inc., v. 72, n. 4, p. 783-792, 1944.
FÉLIX, A. L. P. de S.; DIAS, C. de S.; SILVA, T. P. Ensino por Investigação:
Concepção e prática dos professores de química de escolas públicas da cidade de São Raimundo Nonato-PI. In: Anais do V CONEDU, Teresina: Piauí, 2018.
GRIGOLI, J. A. G.; TEIXEIRA, L. R. M.; LIMA, C. M. Prática docente, modelos de ensino e processos de formação: contradições, resistências e rupturas. 27ª Reunião Anual da ANPED. Anais da 27ª Reunião da ADAPED, Caxambu, 2004.
LEITE, J. C.; MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira; RODRIGUES, Maria Aparecida. Ensino por Investigação: o que dizem os professores de Ciências. Revista da SBEnBio, n. 9, p. 5144-5154, 2016.
MEDEIROS, Maria Luiza Quinino; ARAÚJO, Magnólia Fernandes Florêncio. Concepções alternativas de professores e alunos da educação básica sobre protozoários, reveladas por desenhos, em escolas de uma região semiárida do nordeste brasileiro. Revista de Ensino de Biologia da Associação Brasileira de Ensino de Biologia (SBEnBio), v. 07, p. 5227- 5238, 2014.
MOURÃO, Matheus Fernandes; SALES, Gilvandenys Leite. O uso do Ensino por Investigação como ferramenta didático-pedagógica no ensino de Física. Experiências em Ensino de Ciências, v. 13, n. 5, p. 428-440, 2018.
MOREIRA, Wagner Wey; SIMÕES, Regina; PORTO, Eline. Análise de conteúdo: técnica de elaboração e análise de unidades de significado. Rev. bras. ciênc. mov, p. 107-114, 2005.
ROLDI, Maria Margareth Cancian; SILVA, Mirian do Amaral Jonis; TRAZZI, Patricia Silveira da Silva. Ação mediada e Ensino por Investigação: um estudo junto a alunos do Ensino Médio em um Museu de Ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 967-991, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4807/3028. Acesso em: 4 nov. 2022.
SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização científica, Ensino por Investigação e argumentação: relações entre ciências da natureza e escola. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 49-67, 2015.
SCARPA, Daniela Lopes; CAMPOS, Natália Ferreira. Potencialidades do ensino de Biologia por Investigação. Estudos avançados, v. 32, p. 25-41, 2018.
SANTANA, Andréia da Cunha Maleiros; CARDOSO, Mariana Civalsci; DA SILVA, Taila Angélica Aparecida. A formação de professores e a teoria crítica: entre o mercado e a emancipação humana. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 14, n. 4, p. 2003-2016, 2019.
SANTIAGO, Jussara Freire de Azevêdo. O uso de textos de divulgação científica como recurso didático em aulas de biologia: concepções e relações com a abordagem CTS de ensino. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Brasil, 2016.
TRIVELATO, Sílvia L. Frateschi; TONIDANDEL, Sandra M. Rudella. Ensino por Investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 97-114, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.