Political subjectivation as a possibility of overcoming resentment in school institutions

Authors

  • Murilo Oliveira Marquez Universidade de Brasília
  • Thaiane Ferreira Universidade de Brasília
  • Viviane Neves Legnani Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1380

Keywords:

Neoliberalism, Resentment, Violence, Political Subjectivation

Abstract

This article discusses the effects of neoliberalism on the subjectivation processes of school actors and resentment as a recurring affection in the school environment, which has crossed what is now called malaise in education. As school violence has been one of its expressions, mass communication vehicles, through hasty and individualized explanations, establish it in a cause-and-effect relationship, producing its spectacularization. Hence, the possibility of re-dimensioning the purpose of neoliberal education in everyday school life through the processes of political subjectivation referenced in Ranciere (2012;2018). That is, it is a proposal to reconfigure the form and places hierarchically established in the school environment, promoting social transformation.

Author Biographies

Murilo Oliveira Marquez, Universidade de Brasília

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás. Doutorando em Educação pela Universidade de Brasília.

Thaiane Ferreira, Universidade de Brasília

Orientadora Educacional na Secretaria de Educação do Distrito Federal. Especialista em Psicopedagogia pela PUC do Paraná. Mestre em Educação pela Universidade de Brasília. Doutoranda em Eduação pela Universidade de Brasília.

Viviane Neves Legnani, Universidade de Brasília

Psicanalista. Mestre e Doutora em Psicologia pela Universidade de Brasília. Pós-Doutorado pela Universidade Católica de Brasília. Docente na Faculdade de Educação da Universidade de Brasília

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Published

2024-09-25

How to Cite

Oliveira Marquez, M., Ferreira, T., & Neves Legnani, V. (2024). Political subjectivation as a possibility of overcoming resentment in school institutions. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 46–59. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1380