Teaching Careers, Neoliberalism, and the New Public Management in Latin America
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1392Keywords:
Latin America, Neoliberalism, Teacher Education and Teaching Work, Teaching Career, Teaching ProfessionAbstract
Currently, in Latin America, we are immersed in a new cycle of privatization of education. Although this does not necessarily respond to the traditional strategies that emanate from neoliberalism in its most orthodox version, it ended up being quite efficient, administratively, and culturally colonizing educational institutions through the so-called New Public Management (NPM). In this article, we will specifically discuss the consequences of the implementation of NPM regarding to the establishment of teaching careers in Latin America. We are convinced that both international organizations and governments in the region have promoted the establishment of regulatory bodies based upon individual meritocracy, standardized assessments, and accountability to generate a change in the habitus of those who practice the profession.
References
ANDERSON, G. Privatizando subjetividades: como a Nova Gestão Pública (NGP) está criando o profissional da educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. Vol.33, n °3. pp.593-626, sept/dez, 2017.
APPLE, M.; BEANE J. (org.). Escuelas democráticas. Barcelona: Ediciones Morata, 2005.
ASSAÉL, J.; ALBORNOZ, N.; CARO, M. Estandarización educativa en Chile: tensiones y consecuencias para el trabajo docente. Educação Unisinos, v. 22, n. 1, p. 83-90, 2018.
ASSAÉL, J. et al. La Empresa Educativa Chilena. Educação & Sociedade, Campinas, v. 32, n. 115, p. 305-322, abr.-jun,2011.
BALL, S. Reformar escuelas / reformar profesores y los terrores de la performatividad. Revista Portuguesa de Educación, Vol. 15. p.3-23, 2002.
BELLEI, C.; VALENZUELA J.P. ¿Están las condiciones para que la docencia sea una profesión de alto estatus en Chile? In MARTINIC, S.; ELACQUA, G. (Eds.) ¿Fin de ciclo? Cambios en la gobernanza del sistema educativo. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO y Pontificia Universidad Católica de Chile, 2010.
BIRGIN, A. Formación de maestros(as) en América Latina: algunos problemas y perspectivas para este tiempo. nodos y nudos, vol. 4, n°. 39, p. 29-37, jul./dic, 2015.
BRASIL. Resolução CNE/CP 02/2019, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Dia?rio Oficial da Unia?o, Brasi?lia, 15 de abril de 2020, Seção 1. pp. 46-49.
BRAY, M. “Actores y propósitos en educación comparada”. In BRAY, M.; ADAMSON, B;.
MASON, M. Educación comparada: enfoques y métodos. Buenos Aires: Granica, 2010.
BRUNS, B; LUQUE, J. Profesores excelentes. Cómo mejorar el aprendizaje en América Latina y el Caribe. Washington, DC: Banco Mundial. Licencia: Creative Commons de Reconocimiento CC BY 3.0,2014.
CARVALHO, L. Multirregulação, comparações internacionais e conhecimento pericial: interpelando o PISA como provedor de conhecimentos e políticas. In OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A.M.C. Políticas públicas e educação: regulação e conhecimento. Belo Horizonte: Fino Traço Editora, 2011.
CAVIERES, E.; APPLE, M. Ley Docente y Clase Media: Controlando el Desarrollo de los Docentes Chilenos. Cadernos Cedes, Campinas, v. 36, N° 100. pp. 265-280, set.-dez, 2016.
CHILE. Ley 20.370. Establece la Ley General de Educación. Valparaíso: Congreso Nacional, 2009.
COELHO, A. M. S.; DINIZ-PEREIRA, J. E. Olhar o magistério “no próprio espelho”: o conceito de profissionalidade e as possibilidades de se repensar os sentidos da profissão docente. Revista Portuguesa de Educação, vol. 30, p. 7-34, 2017.
CUENCA, R. Las carreras docentes en América Latina. La acción meritocrática para el desarrollo profesional. Santiago de Chile: OREALC/UNESCO, 2015.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Nova tentativa de padronização dos currículos dos cursos de Licenciatura no Brasil: a BNC-Formação. Práxis Educacional, v. 17, p. 1-19, 2021.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Desenvolvimento profissional docente: um conceito em disputa. In: Imbernón, F.; Shigunov Neto, A.; Fortunato, I. (org.). Formação permanente de professores: experiências iberoamericanas. São Paulo: Edições Hipótese, 2019. p. 65-74.
DINIZ-PEREIRA, J. E. A situação atual dos cursos de Licenciatura no Brasil frente à hegemonia da educação mercantil e empresarial. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, p. 273-280, 2015.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação docente nos Estados Unidos: aliança conservadora e seus conflitos na atual reforma educacional norte-americana. Educação & Sociedade, v. 29, p. 233-252, 2008.
DINIZ-PEREIRA, J. E.; ZEICHNER, K. M. Formação de professores S/A: tentativas de privatização da preparação de docentes da educação básica no mundo. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
ESPINOZA, C.; FIGUEROA, V. Educar en Tiempos de Crisis en Chile Neoliberal: Repensando Nuestra Formación Sobre la Didáctica de la Historia. In BRAZ, A; STARLING, C; PORTES DOS SANTOS, N. (Orgs.). Procesos Educativos en contextos diversos: interrogando a la formación. San Pablo: Editora de Castro, 2021.
FALABELLA, A.; DE LA VEGA, L. Políticas de responsabilización por desempeño escolar: Un debate a partir de la literatura internacional y el caso chileno. Valdivia: Estudios Pedagógicos 42 (2), 395-413,2016.
FIGUEROA, V. Nuestra Latinoamérica: Reflexión sobre una experiencia en un Liceo de Valparaíso. Paulo Freire. Revista de Pedagogía Crítica, Año 17, N° 22, p. 98–122, 2019.
GENTILI, P. El consenso de Washington y la crisis de la educación en América Latina. Cuadernos de crítica de la cultura, ISSN 0214-2686, Nº 29, págs. 56-65, 1997.
HARGREAVES, A.; FULLAN, M. Capital profesional. Madrid: Ediciones Morata, 2014.
INTERNACIONAL DE LA EDUCACIÓN. ISTP 2020. Disponible en: https://www.ei-ie.org/e s/item/23384: cumbre-internacional-sobre-la-profesion-docente-2020-los-docentes reconocidos-como-los-heroes-de-la-crisis-de-covid-19-en-la-educacion. Consultado en junio de 2021.
LIPMAN, P. Más allá de la rendición de cuentas: escuelas para nuevas formas de vida. Revista Docencia, (38), p.26-44, 2009.
LINGARD, B. PISA: Fundamentações Para Participar e Acolhimento Político. Educação & Sociedade, vol. 37, núm. 136, julio-septiembre, p. 609-627, 2016.
MORDUCHWICZ, A. Carreras, Incentivos y Estructuras Salariales Docentes. Buenos Aires: PREAL/FLACSO, 2002.
NORMAND, R. Mercado, performance, accountability. Duas décadas de retórica reaccionária na educação. Revista Lusófona de Educação, 11, 2008.
OLIVEIRA, D. Modelos y estrategias de desarrollo profesional docente: reflexiones críticas desde la realidad latinoamericana. In VÉLAZ DE MEDRANO, C.; VAILLANT, D. (Coord.). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Madrid: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), 2016.
OLIVEIRA, D.; GONÇALVES, G.; MELO, S. Cambios en la organización del trabajo docente: consecuencias para los profesores. Revista Mexicana de Investigación Educativa, México, v. 9, n. 20, p. 183- 197, enero/marzo, 2004.
OLIVEIRA, D. Políticas Itinerantes de educação e a Reestruturação da Profissão Docente: o papel das cúpulas da OCDE e sua recepção no contexto brasileiro. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 85-107, jan./abr, 2020.
OLIVEIRA, D.; PEREIRA, E.; CLEMENTINO, A. (Org.) Trabajo docente en tiempo de pandemia: una mirada regional. Brasilia, DF. Criatus Design e Editora IEAL/CNTE/Red Estrado, 2021.
POPKEWITZ, T. El Estado y la administración de la libertad a finales del siglo XX: descentralización y distinciones Estado/sociedad civil. in PEREYRA, M.; MINGUEZ, J.;
BEAS, M.; GOMEZ, A. Globalización y descentralización de los sistemas educativos: fundamentos para un nuevo programa de la educación comparada. Barcelona: Ediciones Pomares-Corredor S/A, 1996.
POPKEWITZ, T.; LINDBLAD, S. A fundamentação estatística, o governo da educação e a inclusão e exclusão sociais. Educação & Sociedade [online], vol.37, n.136, p.707-726, 2016.
QUARESMA, M.; ORELLANA, V. El Accoutability y su impacto en la labor docente: percepciones de los profesores de liceos públicos de alto rendimiento académico en Chile. Currículo sem Fronteiras, v. 16, n. 2, p. 316-338, maio/ago. 2016.
ROBERTSON, S. Placing teachers in global governance agendas. Comparative Education Review, 56(4), 584?607, 2012.
RIZVI, F; E LINGARD, B. A OCDE e as mudanças globais nas políticas de educação. in: COHEN, R., KAZAMIAS, A.M.; ULTERHALTER, E. Educação comparada: panorama internacional e perspectivas. Brasília: UNESCO, CAPES, Vol. 1, 2012.
SARAIVA, A.; SOUZA, J. A Formação Docente e as Organizações Internacionais: uma agenda focada na performatividade dos professores e na eficácia escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 129-147, jan./abr, 2020.
SORENSEN, T.; ROBERTSON, S. O programa da OCDE TALIS: enquadrando, medindo e vendendo professores de qualidade. Currículo sem Fronteiras, v. 20, n. 1, p. 43-61, jan./abr, 2020.
TENTI FANFANI, E. La condición docente: datos para el análisis comparado: Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo veintiuno, 2005.
TERIGI, F. Desarrollo profesional continuo y carrera docente en América Latina. Documentos de Trabajo N° 50. Santiago de Chile: PREAL, 2010.
UNESCO/OREALC. Antecedentes y criterios para la elaboración de políticas docentes en América Latina y el Caribe. Santiago: Unesco, 2013.
VAILLANT, D. Políticas para un desarrollo profesional docente efectivo. In Vélaz de Medrano, C.; Vaillant, D. (Coord.). Aprendizaje y desarrollo profesional docente. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI). Madrid, 2016.
VAILLANT, D.; ROSSEL, C. Maestros de Escuelas Básicas en América Latina: hacia una radiografía de la profesión. Santiago de Chile: PREAL, 2006.
VERGER, A; PARCERISA, L. La globalización de la rendición de cuentas en el ámbito educativo: una revisión de factores y actores de difusión de políticas. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação. Vol.33, pp.663-684. sept/dez, 2017.
VERGER, A; NORMAND, R. Nueva Gestión y Educación: Elementos Teóricos y Conceptuales para el Estudio de Modelo de Reforma Educativa Global. Educação & Sociedade, vol. 36, núm. 132, julio-septiembre, 2015, pp. 599-622. Centro de Estudos Educação e Sociedade Campinas, Brasil, 2015.
VILLALOBOS, C; QUARESMA M. Sistema escolar chileno: características y consecuencias de un modelo orientado al mercado. Convergencia, 22(69), 63-84, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.