Critical and liberating education
possible paths from the contributions of bell hooks
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1405Keywords:
bell hooks, Pedagogy, Critical Education, Liberating EducationAbstract
This research resulted from the interest in better understanding the contributions of bell hooks to the field of Education. Within the scope of the qualitative approach, it was decided to carry out a bibliographical research. In addition to hooks’ productions, the research’s theoretical framework was enhanced with the writings of educator Paulo Freire, an important reference for the author’s work. The investigation made it possible to identify elements of the concept of critical and liberating education defended by hooks, such as: dialogue; commitment to the development of democratic relations, autonomy, comprehensive education and the transformation of a dehumanizing reality. The research results point to the potential of bell hooks’ educational perspective to contribute to the construction of humanizing pedagogical practices. However, the realization of this counter-hegemonic praxis involves contradictions and demands, many times, to face positions of refusal, on the part of those who do not want the transformation of the status quo
References
CARVALHO, Nális Torres de. Educação: dialogando com bell hooks sobre a educação brasileira. 2018. Monografia (Licenciatura em Filosofia) - Universidade de Brasília, Brasília, 2018. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/22609. Acesso em: 19 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1987.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIOVEDI, Valter Martins. Escola sem partido: reflexões à luz do pensamento de Paulo Freire. In: OLIVEIRA, Eduardo Augusto Moscon; DA SILVA, Itamar Mendes; LIMA, Marcelo (orgs.). Política educacional e gestão na escola básica: perspectivas. 2. ed. São Carlos: Pedro e João Editores, 2019. p. 23-35.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Tradução de Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Elefante, 2017.
HOOKS, Bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. Tradução de Kenia Cardoso. 1. ed. São Paulo: Elefante, 2021.
HOOKS, Bell. Ensinando pensamento crítico: sabedoria prática. Tradução de Bhuvi Libanio. 1. ed. São Paulo: Elefante, 2020.
SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Mudar é difícil, mas é possível e urgente: um novo sentido para o Projeto Político-Pedagógico da escola. Teias, Rio de Janeiro, v. 14, n. 33, p. 102-120, 2013. Disponível em: http://www.periodicos.proped.pro.br/index.php/revistateias/article/view/1590/1162. Acesso em: 21 set. 2022.
TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.