Productivism in Academic Production in Human and Social Science Journals
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1435Keywords:
Productivism, Scientific production, Productivity, Postgraduate studiesAbstract
The objective of this article was to analyze the academic production on productivity and productivism in the academic debate. A bibliographic review of articles published between 2010 and 2019 was carried out, resulting in 22 articles grouped into 5 categories. It was observed that the notion of productivism lacks definitions and precision, making it difficult to analyze its effects and impacts in the social and human sciences. The concept of productivism is complex and does not contribute significantly to understanding the difficulties of scientific production in the social and human sciences in Brazil.
References
ALCADIPANI, R. Uma ode à perturbação acadêmica, Cad. EBAPE.BR, v. 9, nº 4, opinião 3, Rio de Janeiro, Dez. 2011, p. 1174-1178.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de janeiro: Contraponto, 1996.
BERNARDO, M. H. Produtivismo e precariedade subjetiva na universidade pública: o desgaste mental dos docentes. Psicologia & Sociedade, v. 26, Belo Horizonte, 2014.
BIANCHETTI, L. O processo de Bolonha e a intensificação do trabalho na universidade: entrevista com Josep M. Blanch. Educação & Sociedade, v. 31, n. 110, p. 241-258, Jan./Mar. 2010.
BIANCHETTI, Lucídio; VALLE, Ione Ribeiro. Produtivismo acadêmico e decorrências às condições de vida/trabalho de pesquisadores brasileiros e europeus. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 22, n. 82, p. 89-109, 2014.
DOMINGUES, I. O sistema de comunicação da ciência e o taylorismo acadêmico: questionamentos e alternativas. Estudos Avançados, v. 28, n. 82, São Paulo, Oct./Dec. 2014.
FICO, C. A Pós-graduação em história: tendências e perspectivas da área. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 22, n. 3, Rio de Janeiro, Jul./Sept. 2015.
HOFFMANN, C. et al. Relações entre autoconceito profissional e produtivismo na Pós-graduação. Psicologia & Sociedade, v. 30, Belo Horizonte, 2018.
KUHLMANN JUNIOR, M. Produtivismo acadêmico, publicação em periódicos e qualidade das pesquisas. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 158, São Paulo, Oct./Dec. 2015.
KUHLMANN JUNIOR, M. Publicação em periódicos científicos: ética, qualidade e avaliação da pesquisa. Cadernos de Pesquisa, v. 44, n. 151, São Paulo, Jan./Mar. 2014.
MACEDO, E; SOUSA, C. P. A pesquisa em educação no Brasil. Revista Brasileira de Educação, v. 15, n. 43, Rio de Janeiro, Jan./Apr. 2010.
MACHADO, Ana Maria Netto; BIANCHETTI, Lucídio. (Des) fetichização do produtivismo acadêmico: desafios para o trabalhador-pesquisador. Revista de Administração de Empresas, v. 51, p. 244-254, 2011.
MANCEBO, Deise. Trabalho docente e produção de conhecimento. Psicologia & Sociedade, Belo Horizonte, v.25, n.3, 2013.
MOURA, Diego Luz. A pressão para publicar: reflexões necessárias. In: TELLES, Silvio; LUDORF, Silvia; PEREIRA, Erik. Pesquisa em Educação Física: perspectivas sociocultural e pedagógica em foco. Rio de Janeiro: Autografia, 2007.
MOURA, Diego Luz; SOARES, Antonio Jorge Gonçalves. A participação da subárea pedagógica nos programas de Pós-graduação stricto sensu em Educação Física no Brasil no quadriênio 2013-2016. Revista Eletrônica Pesquiseduca, v. 14, n. 34, p. 424-440, 2022.
PATRUS, Roberto; DANTAS, Douglas Cabral; SHIGAKI, Helena Belintani. O produtivismo acadêmico e seus impactos na Pós-graduação stricto sensu: uma ameaça à solidariedade entre pares?. Cadernos EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v.13, n.1, jan./mar. 2015.
PATRUS, Roberto; SHIGAKI, Helena Belintani; DANTAS, Douglas Cabral. Quem não conhece seu passado está condenado a repeti-lo: distorções da avaliação da Pós-graduação no Brasil à luz da história da CAPES. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v.16, n.4, out./dez. 2018.
PEREIRA, Marcelo Viana; DAMIANI, Magda Floriana. Agrura dos avaliadores: em busca de qualidade na pesquisa em Educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.45, n.158, p. 818-837, out./dez. 2015.
REGO, Teresa Cristina. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.40, n.2, p. 449-463, abr./jun. 2014.
RIGO, Aline Suemi. Comunidade acadêmica, produtivismo e avaliação por pares. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v.57, n.5, p. 441-452, set./out. 2017.
ROTHEN, José Carlos; SANTANA, Andréia da Cunha Medeiros; BORGES, Regilson Maciel. As armadilhas do discurso sobre a avaliação da educação superior. Educação & Realidade, Porto Alegre, v.43, n.4, p. 935-956, out./dez. 2018.
SCHMIDT, Maria Luisa Sandoval. Avaliação acadêmica, ideologia e poder. Psicologia USP, vol.22, no.2, p. 267-276, abr./jun. 2011. Epub, 10-Jun-2011.
SGUISSARDI, V. Produtivismo acadêmico. In: Oliveira, D. A.; Duarte, A.; Vieira, L. (Org.). Dicionário de Trabalho, Profissão e Condição Docente. Belo Horizonte, MG: Faculdade de Educação/UFMG, 2010.
TREIN, Elton; RODRIGUES, João. O mal-estar na academia: produtivismo científico, o fetichismo do conhecimento-mercadoria. Revista Brasileira de Educação, vol.16, no.48, p. 331-345, set./dez. 2011.
VILAÇA, Murilo Mariano; PALMA, Alexandre. Comentários sobre avaliação, pressão por publicação, produtivismo acadêmico e ética científica. Cadernos de Pesquisa, vol. 45, nº 158, p. 1254-1276, São Paulo, out./dez. 2015.
VILAÇA, Murilo Mariano; PALMA, Alexandre. Diálogo sobre Cientometria, mal-estar na academia e a polêmica do produtivismo. Revista Brasileira de Educação, v.18, n.53, p. 251-270, abr.-jun. 2013.
VIZEU, Fábio; MACADAR, Marie Anne; GRAEML, Alexandre Reis. Produtivismo acadêmico baseado em uma perspectiva habermasiana. Caderno EBAPE.BR, vol.14, no.4, p. 838-854, Rio de Janeiro, out./dez. 2016.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ORLANDO, Evelyn de Almeida; MEYER, Patricia. Produtivismo Acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educação & Sociedade, vol.38, nº.138, p. 1061-1080, Campinas, jan./mar. 2017. Epub jan. 05, 2017.
ZUIN, Antônio Álvaro Soares; BIANCHETTI, Lucídio. O produtivismo na era do publique apareça ou pereça: um equilíbrio difícil e necessário. Cadernos de Pesquisa, v. 45, n. 158, p. 726-750, out./dez. 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.