The Role of PNBE 2014

Early years of Elementary School in the fight of Environmental Racism

Authors

  • Elenita Pinheiro de Queiroz Silva Universidade Federal de Uberlândia
  • María Emilia Landaeta Silva Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1502

Keywords:

Environmental Racism, Education, National School Library Program (PNBE), Racism, Environment

Abstract

Environmental Racism is a problem that permeates Brazilian society. Currently, it is possible to discover how environmental problems hinder the social and individual development of the Afro-descendant and indigenous population in Brazil, as they experience the greatest degree of vulnerability. Education, as an institution focused on instruction for citizenship, has the social responsibility of intervening in this situation, serving as justification for this research, whose objective is to analyze whether among the books of the National School Library Program (PNBE) 2014 - Initial years of Elementary School, there are any under the theme of Environmental Racism. The methodology used for this purpose focused on reading the descriptions of the books written in prose to select the corpus of analysis. The results indicate that, even if none of the selected works mention the term, there is the potential to address Environmental Racism in schools.

Author Biographies

Elenita Pinheiro de Queiroz Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Uberlândia (2010); Mestre em Educação pela Universidade Federal da Bahia (2002). Professora Associada da Universidade Federal de Uberlândia/Faculdade de Educação.

María Emilia Landaeta Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Mestra em Estudos de Linguagem (Literatura), na Universidade Federal de Mato Grosso, UFMT (Brasil). Doutoranda em Educação na Universidade Federal de Uberlândia, UFU (Brasil). Bolsista CAPES.

References

AGOSTINHO, Cristina; COELHO, Ronaldo Simões. Joãozinho e Maria. Belo Horizonte: Mazza, 2013.

BAUMAN, Zygmunt. Vidas para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Zahar, 2008.

BRASIL, Constituição Federal. Artigo 205, Legislação federal, Brasília, jul./set. 1988.

BULLARD, Robert. Enfrentando o racismo ambiental no século XXI. Acselrad, Henri; Herculano, Selene; & Pádua, José Augusto. Justiça Ambiental e Cidadania. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2004.

FRANÇA JÚNIOR, Oswaldo. A árvore que pensava. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1986. Ilustração de: Ângela Lago.

FUENTES, P. Racismo ambiental é uma realidade que atinge populações vulnerabilizadas. Disponível em: https://jornal.usp.br/atualidades/racismo-ambiental-e-uma-realidade-que-atinge-populacoes-vulnerabilizadas/. Acesso em: 24 nov. 2023.

HETZEL, Bia. Bagunça no mar. Ilustrações Mariana Massarani. – Rio de janeiro: Manati, 2012

IBGE. Instituto brasileiro de geografia e estatística. Características étnico-raciais da população: classificações e identidades. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

JEKUPE Olivio; KEREXU Maria. A mulher que virou Urutau. 1°Ed, São Paulo, Guia dos Curiosos Comunicações, 2013.

MÊS DA CONSCIÊNCIA NEGRA REFORÇA DEBATE SOBRE RACISMO AMBIENTAL. Sagres, 2023. Disponível em: https://sagresonline.com.br/mes-da-consciencia-negra-reforca-debate-sobre-racismo-ambiental/#. Acesso em: 11 nov. 2023.

MINÁPOTY, Lia. Com a noite veio o sono. São Paulo, LeYa, 2011.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

MUNDURUKU, Daniel. Karu Taru - o pequeno pajé. Ilustrações: Marilda Castanha. 2 ed. São Paulo: Edelbra. 2013.

OLIVEIRA, Silvio. Racismo ambiental é tema de atividade com alunos e professores do Centro de Excelência Barão de Mauá. Portal da Educação – Secretaria de Estado da Educação – SEED, 2023. Disponível em: https://www.seed.se.gov.br/noticia.asp?cdnoticia=19716. Acesso em: 11 nov. 2023.

PERRY, Steven. American Indians and Crime. Bureau of Justice Statistics. U.S. Department of Justice Bureau of Justice Statistics. December 2004, NCJ 203097. Disponível em: https://biblioteca.cejamericas.org/bitstream/handle/2015/430/American_Indians_and_Crime.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 05 nov. 2023.

MEC- MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PNBE na escola: literatura fora da caixa. Elaborada pelo Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2014.

RITER, Caio. Pedro Noite. Ilustrações: RIOS, Mateus. São Paulo: Editora Biruta, 2011.

SANTANA, Juliana Santos; FARIAS, Ursula Pinto L. de. Racismo Ambiental: a divisão racial da cidade de Salvador e os impactos ambientais. Educação Sem Distância. Rio de Janeiro, n. 4, dez. 2021.

VALENCIA, Mariana Leguizamón. La Colección Semilla y la Educación Literaria para Básica Primaria en Colombia. Currículo, Libro Álbum y Formación Docente. 2018. Tese (Doutorado). Universitat Autônoma de Barcelona, Departament de Didactica de la Llengua i la Literatura, i de les Ciêncies Socials Programa de Doctorat en Educación.

WANDERMUREM, Isabella. Clima de Quebrada: iniciativa aborda mudanças climáticas e racismo ambiental na Brasilândia. Terra, 2023. Disponível em: https://www.terra.com.br/visao-do-corre/clima-de-quebrada-iniciativa-aborda-mudancas-climaticas-e-racismo-ambiental-na-brasilandia,d6104a9cd20384848b3476faa05d0abdcarpjqmd.html. Acesso em: 11 nov. 2023.

YAMÃ, Yaguarê. Yaguarãboia – a mulher onça. Rio de Janeiro: Zit, 2012.

Published

2024-09-25

How to Cite

Pinheiro de Queiroz Silva, E., & Landaeta Silva, M. E. (2024). The Role of PNBE 2014: Early years of Elementary School in the fight of Environmental Racism. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 119–138. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1502