The thinking, the feeling and the acting about the inclusive education of a teacher of high schoo

Authors

  • Marcia Raika e Silva Lima Universidade Estadual do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1520

Keywords:

Special and inclusive education, Special education students, High school

Abstract

The theoretical lines of this study presents reflections about the meanings of a teacher about the schooling of special education students - PAEE in high school in the context of inclusive education. The objective consisted in: to comprehend what the meanings constituted by a high school teacher about the inclusive education students (PAEE) reveals. This is a qualitative study, which presents the socio-historical theory as a theoretical-methodological basis. For the materialization of this acadêmico study, we opted for the analytical basis of the data collected and recorded in the study: the Cores of Meaning. The analyzes showed that the History teacher revealed that when experiencing the process of schooling PAEE students, in the context of inclusive education, in the context of inclusive education, gives new meanings to their teaching activity, transforming their thinking, feeling and acting

Author Biography

Marcia Raika e Silva Lima, Universidade Estadual do Maranhão

Doutora e Mestre em Educação/UFPI. Especialista em Educação Inclusiva e Especial com ênfase em Neurociência/ FARMAT. Professora adjunta da Universidade Estadual do Maranhão, campus Caxias-MA. Atua como Professora do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em rede UNESP/UEMA Líder do grupo de estudos e pesquisas em educação especial e inclusiva-GEPEEI

References

AGUIAR, W. M. J. Apreensão dos sentidos: aprimorando a proposta dos Núcleos de Significação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 94, n. 236, p. 299-322, jan./abr., Brasília, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbeped/a/Y7jvCHjksZMXBrNJkqq4zjP/abstract/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2015.

AGUIAR, W. M. J.; OZELLA, S. Núcleos de Significação como instrumento para a apreensão da constituição dos sentidos. Revista Psicologia Ciência e Profissão. ano 26, n. 2, 2006, p. 222-246. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/QtcRbxZmsy7mDrqtSjKTYHp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 17 jun. 2015.

AGUIAR, W. M. J.; SOARES, J. R; MACHADO, V. C. Núcleos de Significação: Uma proposta histórico-dialética de apreensão das significações. Cadernos de pesquisa. v. 45, n.155, jan./mar. 2015, p. 56-75. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/cJgwjVtjwQ4thrMbxB4ZPFm/abstract/?lang=pt. Acesso em 02 fev. 2013.

ARAÚJO, L. C. O Essencial é invisível aos olhos: significações que medeiam a constituição da identidade do professor homem. Dissertação (Mestrado em Educação). 179f. Universidade Federal do Piauí, Teresina, 2015.

BRASIL. Lei nº 12.796, de 04 de abril de 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2013/lei/l12796.htm. Acesso em: 03 mar. 2016.

GLAT, R; BLANCO, L. de M. Educação especial no contexto da Educação Inclusiva. In: GLAT, R. (Org.). Educação Inclusiva: cultura e cotidiano escolar. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009, p. 15-35.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem: as últimas conferências de Luria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

MAZZOTTA, M. J. S. Educação Especial no Brasil: história e políticas públicas. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2005.

PRIOSTE, C; RAIÇA, D; MACHADO, M. L. G. 10 questões acerca da Educação Inclusiva da pessoa com Deficiência Mental. São Paulo: Avercamp, 2006.

SAWAIA, B. (org.). As artimanhas da exclusão: Análise psicossocial e ética da desigualdade social. 12 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

VYGOTSKI, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

VYGOTSKI, L. S. Pensamento e linguagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2008.

VYGOTSKI, L. S. A Formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

VYGOTSKI, L. S. Teoria e método em Psicologia. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VYGOTSKI, L. S. Obras Escogidas V: Fundamentos de defectologia. Madrid: Visor, 1997. Vozes, 2001.

Published

2023-12-18

How to Cite

e Silva Lima, M. R. (2023). The thinking, the feeling and the acting about the inclusive education of a teacher of high schoo. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 15(39), 559–574. https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1520