Research in Physics Teaching in Brazil
analysis of theses and dissertations published in the last 40 years (1972-2012)
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1522Keywords:
Physics teaching, state of the art, teachers, teaching work.Abstract
This article presents an analysis of the theses and dissertations in Physics Teaching defended in Brazil between 1972 and 2012. In the data survey, carried out at the Center for Documentation in Science Teaching (CEDOC), Faculty of Education, State University of Campinas 625 dissertations and 99 theses were identified that deal specifically with Physics Teaching. The research was divided into six categories: Teacher Education, Teaching Practice, Teaching-Learning Processes, Textbook, Public Policy and Curriculum and State of the Art. We highlight that the main categories investigated in the theses and dissertations defended in the researched period in Brazil were Teaching Work, Teacher Training and the Teaching-Learning Process, respectively.
References
Almeida, M. J. B. de, Martins, D. R. (2017). O ensino da física: a formação de professores e as práticas de sala de aula. In: Alexandre Shigunov Neto; André Coelho da Silva; Ivan Fortunato. (Org.). Docência e pesquisa em Física e Astronomia. São Paulo: Edições Hipótese, p.152-173.
Barcellos, M., Kawamura, M. R. D. (2009). Licenciatura em física: as novas tendências e a pesquisa em ensino. In: VII ENPEC. UFSC, Florianópolis.
Barcellos, M. E. (2013). Conhecimento Físico e Currículo: Problematizando a Licenciatura em Física. São Paulo: USP, 257f. (Tese Doutorado).
Bortoletto, A., Sutil, N., Boss, S. L. B., Iachel, G., Nardi, R. (2007). Pesquisa em ensino de Física (2000-2007): áreas temáticas em eventos e revistas nacionais. In: VI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, Florianópolis. Anais.
Cachapuz, A. F. (2003). Do sentido actual da pesquisa em formação de professores de ciências. In: Encontro de Pesquisa em Educação em Ciências, IV, Bauru, Atas, CDROM.
Ferreira, N. S. de A. (2002). As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educ. Soc., Campinas, v. 23, n. 79, p. 257-272, ago. 2002.
Gução, M. F. B., Jesus, A. C. S. de, Takahasshi, B. T., Carnio, M. P., Nardi, R.. (2011). Um panorama sobre a temática da formação de professores de física presente em periódicos da área de ensino de ciências na última década. XIX Simpósio Nacional de Ensino de Física (SNEF), Manaus.
Megid Neto, J. (coord.). (1998). O ensino de Ciências no Brasil: catálogo analítico de teses e dissertações, 1972-1995. Campinas: UNICAMP/FE/CEDOC.
Megid Neto, J. (1999). Tendências da pesquisa acadêmica sobre o ensino de Ciências no nível fundamental. Campinas: Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 365p. (Tese de Doutorado).
Megid Neto, J., Fracalanza, H. (2003). O Livro Didático de Ciências: Problemas e Soluções. Ciência & Educação, Bauru, v. 9, n. 2, p. 147-157,2003.
Moreira, M. A. (2000). Ensino de Física no Brasil: retrospectiva e perspectivas. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 22, n. 1, p.94-99,
Nardi, R. (2005). Memórias da Educação em Ciências no Brasil: a pesquisa em ensino de Física. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre - RS, v. 10, n. 1.
Nardi, R. (2004). Pesquisa em ensino de Física. 3.ed. São Paulo: Escrituras.
Ribeiro, E. E. H., Bicalho, F. S., Alencar, J. R. S., Nardi, R. (2017). Tendências na pesquisa em ensino de física: o estado da arte das publicações no encontro de pesquisa em ensino de Física (EPEF) de 2006 a 2014. XXII Encontro Nacional de Ensino de Física (SNEF).
Romanowski, J. P. (2013). Tendências da pesquisa em formação de professores. Atos de Pesquisa em Educação. ISSN 1809-0354 v. 8, n. 2, p.479-499, mai./ago.
Salem, S., Kawamura, M. R. D. (2005). Contribuição para a caracterização da pesquisa em Ensino de Ciências. In: V Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Atas... Bauru: UNESP.
Salem, S., Kawamura, M.R.D. (1992). Ensino de Física no Brasil - Dissertações e Teses (1972-1992) - Catálogo Analítico. São Paulo: USP.
Salem, S., Kawamura, M.R.D. (2009). Estado da arte dos estados da arte da pesquisa em ensino de Física. VII Encontro Nacional de Pesquisas em Educação de Ciências. Florianópolis.
Salem, S. (2012). Perfil, evolução e perspectivas da pesquisa em ensino de física no Brasil. Tese de Doutorado. Universidade de São Paulo, São Paulo.
Severino, A. J. (1986). Metodologia do trabalho científico. São Paulo: Cortez & Moraes.
Souza Filho, M. P. et al. (2005). Tendências da pesquisa em ensino de física em publicações e eventos recentes. In: V V Encontro Nacional de Pesquisa em Ensino de Ciências, Anais... Bauru: UNESP, p. 1-12.
Shigunov Neto, Alexandre. (2022). Gênese e desenvolvimento das pesquisas em Educação em Ciências nos programas de pós-graduação da área de Ensino da CAPES: estudo da produção e do perfil profissional e acadêmico. Tese Doutorado. Faculdade de Educação. Unicamp, Campinas.
Universidade de São Paulo. (1992). Instituto de Física. Projeto USP/BID/CECAE - Formação de Professores de Ciências. Sub-Projeto: Assessoria às Licenciaturas em Física. Ensino de Física no Brasil: Catálogo Analítico de Dissertações e Teses (1972-1992). São Paulo.
Universidade Estadual de Campinas. (1998). Faculdade de Educação. Grupo formarciências. O Ensino de Ciências no Brasil – Catálogo Analítico de Teses e Dissertações (1972- 1995). Coordenador: Jorge Megid Neto; elaboração: Hilário Fracalanza [et al.]... Campinas, São Paulo: UNICAMP/FE/CEDOC.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.