Social Representations and Aesthetics in the “Quiltwork” Research Methodology:
the place of pictographic (self) biographical narratives in the singular-plural paradigm
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1591Keywords:
Aesthetic Experience, Theory of Social Representations, Patchwork Quilt, (Auto) Biographical Narrative, SemioticsAbstract
This article aims to understand the sense of aesthetics of the “Patchwork Quilt” research and training methodology, through the (auto)biographical narratives produced in their written, oral and pictographic dimensions. For the study under analysis, the pictographic (auto)biographical narrative of the participants was chosen to capture elements of the aesthetic dimensions and social representations present, when analyzing, under the hermeneutic approach of Gadamer (2000), images from 46 pictographic autobiographical narratives of students from the Pedagogy Course and 14 students from the Master's in Education. Pictographs evoke emotions and generate a common denominator for representing the aesthetics of images, choices and decision-making, influencing the initial training of teachers in the Pedagogy Course and researchers in the Master's in Education.
References
ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa. Representações Sociais: aproximações entre Bourdieu e Moscovici. In: ENS, Romilda Teodora; VILLAS-BÔAS, Lucia Pintor Santiso; BEHRENS, Marilda Aparecida. Representações Sociais: fronteiras, interfaces e contextos. Curitiba: Champagnat; São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2013, p. 109-136.
ADORNO, Theodor W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2008.
ADORNO, Theodor W. Indústria Cultural. São Paulo: Editora Unesp, 2020.
ADORNO, Theodor W.; HORKHEIMER, Max. Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.
AQUINO. S. Tomás. Suma Teológica. Trad. Alexandre Correia. São Paulo: Odeon, 1936. Disponível em: <https://sumateologica.files.wordpress.com/2017/04/suma-teolc3b3gica.pdf>. Acesso em: 23 jun. 2024.
BAUMGARTEN, Alexander Gottlieb. Estética: a lógica da arte e do poema. Trad. Míriam Sutter Medeiros. Petrópolis: Vozes, 1993.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos: mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números. 27ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. 75ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2023.
GADAMER, Hans-George. Sobre o Círculo da Compreensão. In: ALMEIDA CUSTÓDIO, Luís Silva de; FLICKINGER, Hans-Georg; ROHDEN, Luiz. Hermenêutica Filosófica: nas trilhas de Hans Georg Gadamer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2000, p. 141-150.
GALEFFI, Dante Augusto. Educação estética como atitude sensível transdisciplinar: o aprender a ser o que se é propriamente. Em Aberto, Brasília, v. 21, n. 77, p. 97-111, jun. 2007. Disponível em: <https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2603/2341> Acesso em: 23 jun. 2024.
JOLY, Martine. Introdução à análise da imagem. 14ª ed. Campinas: Papirus, 2012.
JOSSO, Marie-Christine. As figuras de ligação nos relatos de formação: ligações formadoras, deformadoras e transformadoras. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.32, n.2, p. 373-383, maio/ago. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/s6NdjwQC6LGVHJWXNb 9753R/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 23 jun. 2024.
JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.
MORO, Gláucio Henrique Matsushita. Pictograma e pictografia: objeto, representação e conceito. 2016. Tese (Doutorado em Tecnologia) – Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2016.
MOSCOVICI, Serge. A Psicanálise, sua imagem e seu público. Tradução Sonia Fuhrmann. Petrópolis: Vozes, 2012.
OLIVEIRA, Kiara Maia de. Experiência estética e narrativas (auto) biográficas: uma urdidura da autonomia e submissão tramada de medo e ousadia na tecedura da “Colcha de retalhos”. 2022. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
PEIRCE, Charles S. Semiótica: Estudos. Trad. José Teixeira Coelho. São Paulo: Perspectiva, 2005.
PENN, Gemma. Análise semiótica de imagens paradas. In: BAUER, Martin W; In: GASKELL, George. Pesquisa Qualitativa com texto, imagem e som. Petrópolis: Vozes, 2002, p. 319-342.
PERISSÉ, Gabriel. Filosofia, ética e literatura: uma proposta pedagógica. São Paulo: Manole, 2004.
PERISSÉ, Gabriel. Estética e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
SANTAELLA, Lúcia. O que é Semiótica? São Paulo: Brasiliense, 1983. (Coleção Primeiros Passos).
SANTAELLA, Lúcia. Estética: de Platão a Peirce. São Paulo: Experimento, 1994.
SANTOS, Leonel Ribeiro dos. Educação Estética, a dimensão esquecida. In: SANTOS, Leonel Ribeiro dos. Educação Estética e utopia política. Lisboa: Edições Colibri, 1995, p. 203-220.
SARDELICH, Maria E. Leitura de imagens, cultural visual e prática educativa. Cadernos de Pesquisa, v. 36, n. 128, p. 451-472, maio/ago. 2006. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/405. Acesso em: 23 jun. 2024.
SCHILLER, Friedrich. A educação estética do homem: numa série de cartas. São Paulo: Iluminuras, 2017.
SILVA, Alexandre Ferreira da. Narrativa autobiográfica e a dimensão pictórica da “Colcha de Retalhos”: a experiência estética como autonomia e emancipação dos sujeitos no curso de pedagogia. 2021. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
SILVA, Fernando Moreno da. Expressão e conteúdo: articulações do texto sincrético. In: CORTINA, Arnaldo; SILVA, Fernando Moreno da (Org.). Semiótica e Comunicação: estudo sobre textos sincréticos. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014, p. 231-260.
SOUZA, Juliana Paiva Pereira de. “Colcha de Retalhos” como ponte para construção da identidade docente: um estudo sobre as narrativas no campo da Educação Estética. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade da Cidade de São Paulo. São Paulo, 2020.
TREZZI, Clóvis; BERKENBROCK-ROSITO, Margaréte May. Fundamentos da educação estética na formação de professores. Revista @mbienteeducação, São Paulo, v. 3, n. 2, p. 35-45, jul./dez. 2010. Disponível em: <https://publicacoes.unicid.edu.br/ambienteeducacao/ article/view/157>. Acesso em: 23 jun. 2024.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. As ideias estéticas de Marx. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.