Social Representations and Aesthetics in the “Quiltwork” Research Methodology:

the place of pictographic (self) biographical narratives in the singular-plural paradigm

Authors

  • Margaréte May Berkenbrock-Rosito Universidade Cidade São Paulo
  • Maria Thais Fernandes Prefeitura Municipal de Educação de São Paulo
  • Alexandre Ferreira da Silva Universidade Cruzeiro do Sul

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1591

Keywords:

Aesthetic Experience, Theory of Social Representations, Patchwork Quilt, (Auto) Biographical Narrative, Semiotics

Abstract

This article aims to understand the sense of aesthetics of the “Patchwork Quilt” research and training methodology, through the (auto)biographical narratives produced in their written, oral and pictographic dimensions. For the study under analysis, the pictographic (auto)biographical narrative of the participants was chosen to capture elements of the aesthetic dimensions and social representations present, when analyzing, under the hermeneutic approach of Gadamer (2000), images from 46 pictographic autobiographical narratives of students from the Pedagogy Course and 14 students from the Master's in Education. Pictographs evoke emotions and generate a common denominator for representing the aesthetics of images, choices and decision-making, influencing the initial training of teachers in the Pedagogy Course and researchers in the Master's in Education.

Author Biographies

Margaréte May Berkenbrock-Rosito, Universidade Cidade São Paulo

 Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp); Pós-Doutorado em História da Educação pela Universidade de Lisboa; Mestrado em Educação e Currículo pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP); Especialização em Alfabetização pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC); Graduação em Pedagogia pela UFSC. Atualmente, é pesquisadora e professora do PPGE Mestrado e Doutorado em Educação e do Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais e editora da Revista @mbienteeducação, Qualis Capes A2, na Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). Atuou também como pesquisadora e professora no Mestrado e Doutorado em Bioética, no Centro Universitário São Camilo. É pesquisadora associada ao CIERS-ed/FCC. Desenvolve como pesquisadora o projeto cadastrado no CNPq Educação Estética, Formação e Narrativas Autobiográficas. ORCID: http://orcid.org/0000-0001-9010-1101. E-mail: margaretemay@uol.com.br

Maria Thais Fernandes, Prefeitura Municipal de Educação de São Paulo

Mestrado em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). Graduação em Letras pelo Centro Universitário Fundação Santo André (1998), graduação em Pedagogia pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2008), Especialização em Estudos Linguísticos e Literários pelo Centro Universitário Fundação Santo André (2010). Atualmente, é coordenadora pedagógica da Prefeitura Municipal de São Paulo. Pesquisa temas sobre Narrativas Autobiográficas, Educação Estética e Semiótica. ORCID: https://orcid.org/0009-008-9965-662X. E-mail: mariathaisprof@gmail.com.

Alexandre Ferreira da Silva , Universidade Cruzeiro do Sul

 Mestrado em Educação pela Universidade Cidade de São Paulo (UNICID). Licenciado em Artes Visuais pelo Centro Universitário Claretiano (2011), em Música pela Universidade Metropolitana de Santos (2015), em Pedagogia pela Universidade Cidade de São Paulo (2017), e, atualmente, é licenciando do último ano em Filosofia. Especialista em Educação Musical. Faculdade Paulista de Artes, FPA, Brasil (2012); Educação a Distância: Planejamento Implantação e Gestão. Centro Universitário Claretiano, CEUCLAR (2016); Ensino de Artes Visuais. Universidade Federal de Juiz de Fora, UFJF (2019); e Aprendizagem, Ensino e Tecnologia. Faculdade CENSUPEG (2021). Atua como docente e coordenador de cursos na modalidade de educação a distância na área de Licenciaturas e Tecnológicos, como Artes Visuais, Design's, Fotografia e Produção Cultural e como Coordenador do Programa de Iniciação à Docência PIBID – CAPES, com parceria com a Universidade Cruzeiro do Sul. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7369-6844. E-mail: alefsilva7@gmail.com.

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Published

2024-11-30

How to Cite

May Berkenbrock-Rosito, M., Fernandes, M. T., & Ferreira da Silva , A. (2024). Social Representations and Aesthetics in the “Quiltwork” Research Methodology:: the place of pictographic (self) biographical narratives in the singular-plural paradigm. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(42), 259–282. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1591