Teacher Identities in the 21st century School:

new demands and challenges for teacher’s education

Authors

  • Vera Maria Nigro de Souza Placco PUC-SP
  • Vera Lucia Trevisan de Souza Pontifícia Universidade Católica de Campinas

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1599

Keywords:

Professional Identity, Teacher Education, 21st-century School

Abstract

In a research that we have just concluded, which investigated what the school for the 21st century, a diversity of demands and challenges to be faced by teachers in order to provide better quality education has been highlighted. Regarding the educational purposes of the 21st-century school, the teaching of schooled knowledge and the integral formation of the individual appear as challenges. Concerning teacher education, what emerges is the need to overcome the fragmentation that sometimes characterizes training actions. The themes that emerge as most challenging today relate to the social inequality, learning difficulties, and emotional manifestations. Problematising the teacher identities in its relation with these demands is what we aim to do in this article, which seeks to contribute to the advancement in the proposition of practices and policies aimed at teaching and teacher education.

Author Biographies

Vera Maria Nigro de Souza Placco, PUC-SP

 Pesquisadora e docente dos programas de Pós-graduação em Educação: Psicologia da Educação e Formação de Formadores, ambos da PUC-SP. É coordenadora do Grupo de Pesquisa Contexto Escolar, Processos Identitários da Formação de Professores e Alunos da Educação Básica (CEPId). Cursou Pedagogia e Orientação Educacional na USP, mestrado e doutorado em Educação: Psicologia da Educação, na PUC-SP e pós-doutorado em Psicologia Social, na École des Hautes Études em Sciences Sociales, Paris. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9515-2370. E-mail: veraplacco7@gmail.com.

Vera Lucia Trevisan de Souza, Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Pesquisadora e docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia e do curso de graduação em Psicologia da Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Possui graduação em Psicologia, mestrado e doutorado em Educação: Psicologia da Educação, na PUC-SP. Membro do GT de Psicologia Escolar/Educacional da ANPEPP, e coordenadora do Grupo de Pesquisa Processos de Constituição do Sujeito em Práticas Educativas – PROSPED. É cocoordenadora do Grupo de Pesquisa Contexto Escolar, Processos Identitários da Formação de Professores e Alunos da Educação Básica (CEPId).  ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2062-0680. E-mail: vera.trevisan@uol.com.br.

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Published

2024-11-30

How to Cite

Nigro de Souza Placco, V. M., & Trevisan de Souza, V. L. (2024). Teacher Identities in the 21st century School: : new demands and challenges for teacher’s education. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(42), 300–312. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1599