Freire and the dialogic-critical training of the literary reading subject

Authors

  • Bruno Pereira dos Santos Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba - SP
  • Antonio Fernando Gouvêa da Silva Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1624

Keywords:

formation of the literary reader, dialogical-critical Reading, Freire

Abstract

Reading, being a human activity, is made up of social relations loaded with historical materiality and contradictions. At school, it incorporates values as long as it makes sense to the reader. This article is based on the teacher’s practice in training literary readers, discussing in the light of theoretical principles of education in Paulo Freire and literature in Paul Zumthor relevant methodological implications for student training in view of the importance of the act of reading. It is a reflection on the relationship between reading and students’ experiences. The methodology used is qualitative in nature, involving bibliographical research and experience reports. The aim of the study is to identify how reading literary texts contributes to the student’s reading of the world. It was concluded that there is, in basic education, a need for dialogical-critical reading that develops work to train literary, critical and reflective readers at school.

Author Biographies

Bruno Pereira dos Santos, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba - SP

Doutorando em Educação pela Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba - SP.  Mestrado em Literatura e Crítica Literária pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2017). https://orcid.org/0009-0004-9554-7830

Antonio Fernando Gouvêa da Silva, Universidade Federal de São Carlos - Campus Sorocaba

Doutor em Educação (Currículo) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2004).  Professor de Ensino Superior, Graduação e Pós-Graduação, na Universidade Federal de São Carlos, Campus Sorocaba e na Pós-Graduação da Universidade Federal de Santa Catarina. https://orcid.org/0000-0002-8915-9952

References

BARTHES, Roland. O rumor da língua. Trad. Mario Laranjeira. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2012.

COLOMER, Teresa. A formação do leitor literário: narrativa infantil e juvenil atual. Trad. Laura Sandroni. São Paulo: Global, 2003.

DALVI, Maria Amélia. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, Maria Amélia et al. (Org.). Leitura de literatura na escola. 1. reimp. São Paulo: Parábola, 2013. p. 67-97.

DIAS, Vanda Amaro. Construtivismo crítico: um novo olhar sobre o espaço pós-soviético e a crise na Ucrânia. E-cadernos CES [Online], Disponível em: http://journals.openedition.org/eces/1601; DOI: 10.4000/eces.1601. Acesso em: 15 mar. 2024.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 51. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 54. ed. rev. e atual. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 70 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.

JOUVE, Vincent. A leitura como retorno a si: sobre o interesse pedagógico das leituras subjetivas. In: ROUXEL, Annie et al (Org.). In: Leitura subjetiva e ensino de literatura. Trad. Amaury C. Moraes. São Paulo: Alameda, 2013. p. 53-65.

LAJOLO, Marisa. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. São Paulo: Editora Ática, 1993.

MARTINS, Marcos Francisco. Marx e Engels: apontamentos sobre educação. Comunicações Piracicaba. v. 24 n. 2 p. 247-266, maio-ago. 2017. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistasunimep/index.php/comunicaces/article/view/2869/195. Acesso em: 04 jul. 2022.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Fundamentos de metodologia científica. 5 ed. São Paulo: Atlas 2003.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Ensaios 45. Texto, crítica, escritura. São Paulo: Editora Ática, 1978.

SANTOS, Bruno Pereira dos. A performance da voz e a formação do leitor literário a partir da antologia poética de Drummond. Dissertação de Mestrado. Programa de Estudos Pós-Graduados em Literatura e Crítica Literária. Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, SP, Brasil, 2017. 67p.

TINOCO, Robson Coelho. Percepção do mundo na sala de aula: Leitura e literatura In: DALVI, Maria Amélia et al. (Org.). Leitura de literatura na escola. 1. reimp. São Paulo: Parábola, 2013. p. 135-151.

VIANA, Rosemary de Abreu. A leitura e a escrita na sala de aula: práticas sociais. Revista Docentes, 2017. Disponível em: https://revistadocentes.seduc.ce.gov.br. Acesso em: 19 jan. 2023.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich, São Paulo: Cosac Naify, 2007.

Published

2024-09-25

How to Cite

Pereira dos Santos, B., & Fernando Gouvêa da Silva, A. (2024). Freire and the dialogic-critical training of the literary reading subject. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 9–26. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1624