Teacher narratives about formation: vocational itineraries in deconstruction
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1626Keywords:
Teacher training, Training spaces, Teaching knowledgeAbstract
This work discusses conceptions and reflections that teachers have about their training processes based on the teaching knowledge that emerges from the educational practices of everyday schools. The objective is to contribute to the discussion on teacher training, initial and continuing, which represents a possibility to make this topic visible and expand the debate about educational policies for teacher training. Using interviews with two teachers and a teacher, using a narrative approach, we analyzed the meanings constructed by these teachers regarding their initial and continued training, as possibilities for (re)signifying their teaching skills. From these narratives, we can infer that the locus of work is a privileged space-time for training and valuing know-how in the training process.
References
ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, N.; OLIVEIRA, Inês Barbosa (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-38.
ALVES, N.; FERRAÇO, Carlos Eduardo. As pesquisas com os cotidianos das escolas: pistas para se pensar a potência das imagensnarrativas na invenção dos currículos e da formação. In: Espaço do currículo, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 306-316, Set/Dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.2015.v8n3.306316. Acesso em: 27 abr. 2024.
ALVES, N.; SOARES, Conceição. Currículos, Cotidianos e Redes Educativas. In: SANTOS, Edméa (Org.). Currículos: teorias e práticas. São Paulo: Grupo Gen., 2012. p. 39-60.
BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Formação docente e pedagogia dialógica: contribuições de Paulo Freire. In: Espaços da Escola, Ijuí-RS, Ed. UNIJUÍ, ano 12, n. 45, p. 43-47, jul/set. 2002. Disponível em: https://grupopolifonia.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/11/formacao-docente-e-pedagogia-dialogica-contribuicoes-de-paulo-freire.pdf. Acesso em: 27 abr. 2024.
BRAGANÇA, I. F. S. História de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012.
CANDAU, Vera Mª. Superação do fracasso escolar, políticas públicas e classes de aceleração. In: MIZUKAMI, Mª da G.; REALI, Aline Mª de M. R. In: A aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. 2. reimp. São Carlos-SP: EdUFSCar, 2010. p. 11-29.
DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação continuada de professores. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação/Gestrado, 2010. (CD-ROM).
FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 157-175.
FERRAÇO, C. E. Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar. In: FERRAÇO, C. E. (Org.). Currículos em redes e pesquisas com os cotidianos e...: movimentos, repetições e diferença na imanência de uma vida. v. 1. Curitiba: CRV, 2021. p. 127-142. [Coleção Currículo e cotidiano e política e diferença e...].
GARCIA, Regina Leite. Escola nossa de cada dia reinventada. In: GARCIA, R. L.; SANCHES, Carmen; TAVARES, M.ª Tereza G. (Org.). Conversas sobre o lugar da escola. Rio de Janeiro: Comunicação Ed., 2006. p. 15-19.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.
HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Ed., 2000. p. 31-36.
MIZUKAMI, M.ª da G.; REALI, Aline Mª de M. R. A aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. 2. reimp. São Carlos-SP: EdUFSCar, 2010.
NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Ed., 2000.
PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal. Experiências e narrativas: em educação (sob forma de apresentação). In: PÉREZ, C. L. V. (Org.). Experiências narrativas em educação. Niterói-RJ: EDUFF, 2017. p. 15-28.
PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 15-34.
PIMENTA, S. G.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.
RANGEL, Mary. Supervisão: do sonho à ação – uma prática em transformação. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. v. 7. São Paulo: Cortez, 2002. p. 69-96.
RANGEL, M. Projeto político-pedagógico e ação docente inclusiva e emancipadora. In: RANGEL, M. (Org.). Educação superior: avanços e práticas. Niterói, RJ: Intertexto, 2010. p. 63-77.
SCHÖN, Donaldo A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad.: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SOARES, Mª da Conceição Silva. Com calma e com jeito ou como jornalistas tornam-se professores. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2003.
SOARES, Mª da C. S. O audiovisual como dispositivo de pesquisas nos/com os cotidianos das escolas. Visualidades (UFG), Goiânia, v. 14, n. 1, p. 80-103, jan-jun 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/43033. Acesso em: 27 abr. 2024.
SOUSA, Nilcelio S. de. Viagens e narrativas sobre gênero e sexualidade na (des)formação docente: (re)invenção de mim e de nós. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói/RJ, 2022.
SOUZA, Elizeu C. de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador: EDUNEB, 2006.
TARDIF, Mauricio. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.