Teacher narratives about formation: vocational itineraries in deconstruction

Authors

  • Nilcelio Sacramento de Sousa Universidade Federal do Tocantins
  • Bruno Costa Lima Rossato UERJ
  • Adenir Carvalho Rodrigues Professor efetivo da Rede Municipal de Educação de Bonito/Ba; Professor efetivo da Rede Estadual de Educação do estado da Bahia.

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1626

Keywords:

Teacher training, Training spaces, Teaching knowledge

Abstract

This work discusses conceptions and reflections that teachers have about their training processes based on the teaching knowledge that emerges from the educational practices of everyday schools. The objective is to contribute to the discussion on teacher training, initial and continuing, which represents a possibility to make this topic visible and expand the debate about educational policies for teacher training. Using interviews with two teachers and a teacher, using a narrative approach, we analyzed the meanings constructed by these teachers regarding their initial and continued training, as possibilities for (re)signifying their teaching skills. From these narratives, we can infer that the locus of work is a privileged space-time for training and valuing know-how in the training process.

Author Biographies

Nilcelio Sacramento de Sousa, Universidade Federal do Tocantins

Professor Adjunto na Universidade Federal do Tocantins (UFT). Doutor em Educação pela Universidade Federal Fluminense (2022). Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia (2016). É membro da Associação Brasileira de Currículo ABdC. Pesquisador vinculado aos Grupos de Pesquisa: Grupo de Estudos e Pesquisas - Escola, Memória e Cotidiano (GEPEMC/UFF) e Políticas do Corpo e Diferenças (POC’s/UFPel). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8908-1841

Bruno Costa Lima Rossato, UERJ

Doutorando e Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Atualmente é Professor de Educação Infantil na Prefeitura da Cidade do Rio de Janeiro. É membro no Grupo de Pesquisa CNPq/CUNADI - Currículos, Narrativas Audiovisuais e Diferença, como bolsista FAPERJ (Doutorado).  http://lattes.cnpq.br/4962848166700100

Adenir Carvalho Rodrigues, Professor efetivo da Rede Municipal de Educação de Bonito/Ba; Professor efetivo da Rede Estadual de Educação do estado da Bahia.

Professor efetivo da Rede Municipal de Educação de Bonito/Ba; Professor efetivo da Rede Estadual de Educação do estado da Bahia. Leciono no Ensino Médio a disciplina Filosofia e História. Doutorando em Educação pela Universidade Federal da Bahia/UFBA. Mestre em Educação e Diversidade pela Universidade do Estado da Bahia - UNEB Campus IV. Membro do grupo de Pesquisa FEP - Formação em Exercício de Professores do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal da Bahia. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2743-7662

References

ALVES, Nilda. Decifrando o pergaminho: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: ALVES, N.; OLIVEIRA, Inês Barbosa (Org.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001. p. 13-38.

ALVES, N.; FERRAÇO, Carlos Eduardo. As pesquisas com os cotidianos das escolas: pistas para se pensar a potência das imagensnarrativas na invenção dos currículos e da formação. In: Espaço do currículo, [S. l.], v. 8, n. 3, p. 306-316, Set/Dez. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/rec.2015.v8n3.306316. Acesso em: 27 abr. 2024.

ALVES, N.; SOARES, Conceição. Currículos, Cotidianos e Redes Educativas. In: SANTOS, Edméa (Org.). Currículos: teorias e práticas. São Paulo: Grupo Gen., 2012. p. 39-60.

BRAGANÇA, Inês Ferreira de Souza. Formação docente e pedagogia dialógica: contribuições de Paulo Freire. In: Espaços da Escola, Ijuí-RS, Ed. UNIJUÍ, ano 12, n. 45, p. 43-47, jul/set. 2002. Disponível em: https://grupopolifonia.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/11/formacao-docente-e-pedagogia-dialogica-contribuicoes-de-paulo-freire.pdf. Acesso em: 27 abr. 2024.

BRAGANÇA, I. F. S. História de vida e formação de professores: diálogos entre Brasil e Portugal. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2012.

CANDAU, Vera Mª. Superação do fracasso escolar, políticas públicas e classes de aceleração. In: MIZUKAMI, Mª da G.; REALI, Aline Mª de M. R. In: A aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. 2. reimp. São Carlos-SP: EdUFSCar, 2010. p. 11-29.

DINIZ-PEREIRA, J. E. Formação continuada de professores. In: OLIVEIRA, D. A.; DUARTE, A. M. C.; VIEIRA, L. M. F. DICIONÁRIO: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação/Gestrado, 2010. (CD-ROM).

FERRAÇO, Carlos Eduardo. Eu, caçador de mim. In: GARCIA, Regina Leite (Org.). Método: pesquisa com o cotidiano. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 157-175.

FERRAÇO, C. E. Currículo, formação continuada de professores e cotidiano escolar. In: FERRAÇO, C. E. (Org.). Currículos em redes e pesquisas com os cotidianos e...: movimentos, repetições e diferença na imanência de uma vida. v. 1. Curitiba: CRV, 2021. p. 127-142. [Coleção Currículo e cotidiano e política e diferença e...].

GARCIA, Regina Leite. Escola nossa de cada dia reinventada. In: GARCIA, R. L.; SANCHES, Carmen; TAVARES, M.ª Tereza G. (Org.). Conversas sobre o lugar da escola. Rio de Janeiro: Comunicação Ed., 2006. p. 15-19.

GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de; ALMEIDA, Patrícia Cristina Albieri de. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília: UNESCO, 2019.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Ed., 2000. p. 31-36.

MIZUKAMI, M.ª da G.; REALI, Aline Mª de M. R. A aprendizagem profissional da docência: saberes, contextos e práticas. 2. reimp. São Carlos-SP: EdUFSCar, 2010.

NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Ed., 2000.

PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal. Experiências e narrativas: em educação (sob forma de apresentação). In: PÉREZ, C. L. V. (Org.). Experiências narrativas em educação. Niterói-RJ: EDUFF, 2017. p. 15-28.

PIMENTA, Selma Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, S. G. (Org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2005. p. 15-34.

PIMENTA, S. G.; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. São Paulo: Cortez, 2004.

RANGEL, Mary. Supervisão: do sonho à ação – uma prática em transformação. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. v. 7. São Paulo: Cortez, 2002. p. 69-96.

RANGEL, M. Projeto político-pedagógico e ação docente inclusiva e emancipadora. In: RANGEL, M. (Org.). Educação superior: avanços e práticas. Niterói, RJ: Intertexto, 2010. p. 63-77.

SCHÖN, Donaldo A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Trad.: Roberto Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SOARES, Mª da Conceição Silva. Com calma e com jeito ou como jornalistas tornam-se professores. 2003. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências Sociais, Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2003.

SOARES, Mª da C. S. O audiovisual como dispositivo de pesquisas nos/com os cotidianos das escolas. Visualidades (UFG), Goiânia, v. 14, n. 1, p. 80-103, jan-jun 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/VISUAL/article/view/43033. Acesso em: 27 abr. 2024.

SOUSA, Nilcelio S. de. Viagens e narrativas sobre gênero e sexualidade na (des)formação docente: (re)invenção de mim e de nós. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói/RJ, 2022.

SOUZA, Elizeu C. de. O conhecimento de si: estágio e narrativas de formação de professores. Rio de Janeiro: DP&A; Salvador: EDUNEB, 2006.

TARDIF, Mauricio. Saberes docentes e formação profissional. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

Published

2024-09-25

How to Cite

Sacramento de Sousa, N., Costa Lima Rossato, B., & Carvalho Rodrigues, A. (2024). Teacher narratives about formation: vocational itineraries in deconstruction. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 77–95. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1626